Avatar billede xpo Nybegynder
10. november 2005 - 19:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man Chkdsk?

Hej Alle

Er der ikke en der kan hjælpe mig med følgende. Hvordan laver man den Chkdsk som vedkommende beskriver nederst i dette spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/654707

På forhånd tak
XPO
Avatar billede off-line Nybegynder
10. november 2005 - 19:28 #1
Det kan du gøre ved at starte op på din CD og gå ind i "R" og der skrive kommandoen.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
10. november 2005 - 19:28 #2
http://www.praestkjaer.dk/dk/os/win-xp/wxp-hlp.htm ->

[Start][Kør][CMD] - ENTER

CHKDSK
En komando, som eksekveres fra kommandolinien, der tjekker filsystemet på den angivne disk
f.eks. CHKDSK D: /F vil tjekke drev D: og fikse eventuelle fejl (efter bedste evne).
CHKDSK kan ikke køre på system disken mens man arbejder på computeren. Eksekveres kommandoen (f.eks. CHKDSK /F /R), bliver man bedt og at re-starte PCen. CHKDSK vil så checke disken i opstartsfasen og være færdig inden man kan logge på systemet.
CHKDSK /? giver hjælp
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. november 2005 - 19:28 #3
Hvad er du i tvivl om? Du skal bare skrive 'chkdsk d: /f'.
Avatar billede xpo Nybegynder
10. november 2005 - 19:29 #4
Min "ødelagte" hd sidder som slave i en anden PC. Og hvad er det for en kommando?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
10. november 2005 - 19:30 #5
Hmmm...

Har du styr på disse gamle spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=xpo&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp - pt 9 åbne/uafsluttede - kke populært...
Avatar billede xpo Nybegynder
10. november 2005 - 19:36 #6
Skal nok få det!

Men jeg går i kør og skriver : CHKDSK D: /F

Right
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. november 2005 - 19:45 #7
Jep
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. november 2005 - 19:48 #8
Er det fordi du får denne:
Filsystemtypen er NTFS.

Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden bruges af en anden
proces. Chkdsk kan køres, hvis diskenheden kobles fra først.
ALLE ÅBNE HANDLES TIL DENNE DISKENHED BLIVER UGYLDIGE.
Skal frakobling af diskenheden gennemtvinges? (J/N)
(Tryk her N)

Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en
anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang,
systemet genstartes? (J/N)
(Tryk her J)

CHKDSK kører nu når du genstarter din pc.
Avatar billede leonm Nybegynder
11. november 2005 - 07:54 #9
Øhh ! Hvorfor ikke bare gå ind i denne computer, højreklikke det drev man vil have undersøgt, vælge egenskaber-funktioner klikke på "undersøg nu", genstarte skidtet og gå ud og drikke en kop kaffe ?

:)LeonM
You had a greate day speaking to me !
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. november 2005 - 08:53 #10
leonm> God pointe!
Det er nemlig nøjagtig det samme som at køre chkdsk fra command prompt ;)
Avatar billede xpo Nybegynder
11. november 2005 - 19:10 #11
Prøvede ....

Men intet virkede, har nu formaterer. Men tak for hjælpen!

Hvad med pointene? Mener alligevel at John S. skal have dem. Nogen indsigelser?
Avatar billede leonm Nybegynder
11. november 2005 - 20:10 #12
xpo ! Giv du dem bare til John S. *gg*

God weekend !

:)LeonM
Avatar billede xpo Nybegynder
11. november 2005 - 20:50 #13
Så skal JS nok lige sende et svar ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. november 2005 - 20:55 #14
Så vil jeg da sige at jeg kun kommenterede for at støtte. men her er mit svar :)