Avatar billede jackass- Nybegynder
09. november 2005 - 00:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Net problemer

Hej

Jeg har lige installeret FreeBSD 6.0 fra CD (iso 1). Under installationen har jeg valgt et NE2000 compatibel NIC (realtek PnP ting, og sat det op med statisk IP m.v.

Men jeg kommer ikke på nettet med boxen. Ved en "ifconfig" har jeg 2 interfaces, nemlig "ed0" og "lo0", og de er begge UP og "ed0" står med korrekt IP, subnet osv.

Nogen der kan hjælpe? Tidligere kørte jeg BSD 4.7 på den uden problemer med NIC, men pga disk crash er det nu en clean install.

På forhånd tusind tak :)

/jack
Avatar billede morpheus Nybegynder
09. november 2005 - 00:44 #1
Hvad står der i linjen:
ifconfig_ed0="" i din rc.conf?

Evt. defaultgateway="" og indhold af din /etc/resolv.conf
Avatar billede jackass- Nybegynder
09. november 2005 - 01:29 #2
Der står (i rc.conf):

ifconfig_ed0="inet <min ip> netmask <subnetmasken>"
defaultrouter="min router ip"

og i resolv.conf:

domain: mitdomain.dk
nameserver: min.dns.server
Avatar billede Syska Mester
09. november 2005 - 01:36 #3
ikke på nettet er efter min mening lidt "wag"

kan du pinge andre lokale Ip'er?
Kan du pinge din router?
kan du pinge din dns server?

hvor i kæden går det galt?
Avatar billede jackass- Nybegynder
09. november 2005 - 07:46 #4
Nej kan intet pinge overhovedet.. jo localhost juhuu :)
Avatar billede Syska Mester
09. november 2005 - 11:59 #5
lyder måske som en local firewall der er default lukket....

"ipfw disable firewall" eller "pfctl -d" måske aner det ikke lige.....

Det lyder meget mærkeligt, og kabelet virker? og rigtig netmaske, ip, gateway, etc?

Hvis du har en DHCP fra router eller noget, kan du eventuelt lige prøve det.....

// ouT
Avatar billede Syska Mester
10. november 2005 - 11:34 #6
Sket noget nyt?
Avatar billede jackass- Nybegynder
14. november 2005 - 12:53 #7
Kun at jeg har slået mig selv gentagne gange i hovedet med en skovl!! Lidt pinligt, men; havde byttet om på defaultrouter og inet ip.. det virker nu.. lukker :/
Avatar billede Syska Mester
14. november 2005 - 14:59 #8
*hehehe*