Avatar billede lindy Nybegynder
08. november 2005 - 14:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

detektering af anvendelige comporte

hvordan kan man læse data fra "enhedshåndteringen", jeg vil kunne læse et eller andet sted, hvilke comporte der er tilgængelige i systemet. jeg er ude efter den måde som hyperterminal præsenterer hvilke comporte der er tilgængelige.
Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
10. november 2005 - 08:41 #1
Du behøver ikke aflæse enhedshåndtering.
En meget simplere metode, er at sætte CommPort property på MSComm.
Hvis porten ikke findes, fåes fejlkode 68 (Device unavailable).
Avatar billede lindy Nybegynder
10. november 2005 - 16:52 #2
Det jeg var interesseret i, var en liste over tilgængeige comporte,og ikke om en specifik comport var tilrådighed. Jeg har fundet noget kode som kan læse fra registreringsdatabasen, og under HKEY_LOCAL_MACHINE-HARDWARE-DEVICEMAP-SERIALCOMM er der en liste over de tilgængelige comporte, Men tak for svaret.
Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
11. november 2005 - 07:47 #3
Jah, det kunne du også have opnået ved at lave en løkke fra x = 1 til 12, og undersøge om commport=x er tilgængelig.

Men du kan selvfølgelig også bruge en flere hundrede liniers kode der roder rundt dybt i registry isteddet for at bruge en control indbygget i VB, på få liniers kode ;-)
Avatar billede lindy Nybegynder
11. november 2005 - 14:04 #4
Ja, problemet består jo sådan set i hvis nu com-porten får tildelt COM15, så går det ikke med x=1 til 12, og hvad skal x så være? 65535?  ved at aflæse hvad der står i registreringsdatabasen får du alle comporte med. Jeg er faldet over problemet hvor man anvender usb-rs232 eller bluetooth eller irda, så kan de blive tildelt nogle underlige comporte. That's all.