Avatar billede presti Nybegynder
08. november 2005 - 14:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Internet i boligkompleks.

Hejsa... Jeg bor i et "boligfællesskab" på ca. 90 lejligheder. Der skal snart afholdes afstemning om hvorvidt, vi skal have fælles Inet eller ik. Udvalget har valgt en 8Mbit linie + iptelefoni hos udbyderen v2tel. Mit spørgsmål er så. Er det ikke ALT for lav hastighed til knap 100 lejligheder. Udover er der jo også IPtelefoni. Er der nogle kloge hoveder der muligvis har et bud eller en bedre løsning.

På forhånd tak.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. november 2005 - 15:29 #1
... det vil blive for lavt i sidste ende.
Når 'folk' først har set/følt fidusen så vil det knibe; men alt det tilhørende brok du ka' forestille dig...

Er IPTelefoni includeret i de 8Mbit ?
Avatar billede presti Nybegynder
08. november 2005 - 15:31 #2
Det er også min vurdering. Sidder lige nu og kigger på en løsning fra DBnet. JA!? de 8mbit er med IP :(
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. november 2005 - 15:32 #3
GENERELT:
Hvis du vil have feedback i denne tråd bør/skal du også give feedback i dine tidl. spm.:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=presti&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp - pt 10 åbne/uafsluttede - ikke populært...

En del eksperter her på Eksperten.dk undertrykker (kommentar/besvare ikke) personer med for mange 'hænger' spørgsmål - som her...

Vejledning -> http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede caspers Nybegynder
09. november 2005 - 12:56 #4
Jeg kender til et velfungerende net på Amager hvor 300 deler en 8Mbit/768Kbit, og har en 2Mbit/512Kbit som backup linie.

Med mindre i har QoS hos jer selv og hos udbyderen skal i regne med 100Kbit/s per telefon samtale, og hvis det er prioriteret kan I (afhængig af pakke metode) regne med 30-60Kbit/s.

Bemærk at der her er tale om ubrugt plads i begge retninger.
Avatar billede xenagirl Nybegynder
13. november 2005 - 09:02 #5
Vi er en boligforening med 200 beboere, som deler en 8 Mbit linie - jeg er en del af administrationsdelen og er dermed med til at overvåge belastningen af forbindelsen. Der er selvfølgelig "peak" perioder (18-22), men udover det ligger belastningen kun på omkring 2-3 Mbit  i gennemsnit. Vi har gjort det på den måde at beboerne kan vælge forskellige "pakke størrelser" da der jo er forskel på beboernes forbrug - dermed kan der også laves differentieret priser, hvilket jo er mest retfærdigt. Vi har 128, 512, 1024 og fuld adgang. De fleste har valgt 512, men mange ældre vælger 128 da de kun bruger nettet til mail og lignende. Vores priser ligger fra 50 kr. til 225 kr. pr måned. Nettet har kørt næsten 1 år og vi har planer om at sætte priserne ned da vi har et temmeligt stort overskud.

Konklusion.: 8 Mbit er rigeligt.
Avatar billede caspers Nybegynder
14. november 2005 - 12:08 #6
Der er naturligvis een måde at lave differentiererede priser på, men hvad nu hvis Hr. Hansen med 50kr. løsningen henter mail uden for peek perioden, ville det så ikke være fornuftigt at give ham fuld adgang når ingen andre brugte forbindelsen?

En bedre løsning er at lave prioriteret adgang så alle afhængig af den prisgruppe de ligger i tildelles en minimums adgang, og derefter prioriteres ledig båndbredde til alle afhængig af hvilken prisgruppe de tilhører.

Jeg bruger selv IPTABLES under Linux til at klare denne og et par andre små opgaver.
Avatar billede presti Nybegynder
09. august 2006 - 01:28 #7
ddd