Avatar billede mikkel_hr Nybegynder
07. november 2005 - 16:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Er mit grafikkort f*cked?

Hejsa!

Here goes:

Jeg ville opdatere mit ATI Raedon 9600AT. Så jeg gik ind og fandt de nyeste drivere på ATI's hjemmeside.
Da jeg så havde installeret dem, ville jeg så spille de spil jeg plejer (Counter Strike bl.a. online-poker i minimeret vindue osv...).
Første gang jeg spillede efter installationen af driverne, da skete der det at min skærm lige pludselig var fyldt med en MASSE farver...det virkede ikke helt rigtigt, syntes jeg.
Så jeg afinstallerede så de ny drivere ved at "rulle tilbage" til de gamle drivere vha. en ATI-guide. Efterfølgende når jeg spiller, så går der ca. ½-1 time, så går spillet i stå i ca.10 sek og derefter går den så i sort skærm. Computeren køre stadig, men skærm-dioden går på "stand-by" lys.
Jeg kan hverken gøre det ene eller det andet når den er nået til den sorte skærm..ikke andet end at genstarte...
Jeg kan sagtens være på nettet eller bruge Word osv lige så lang tid det skal være, men lige så snart grafikkortet skal "arbejde" går det så åbenbart galt!

Er der nogen der har en løsning på dette problem? :whine:

På forhånd MANGE tak
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. november 2005 - 18:45 #1
Du lavede selvfølgelig et gendannelsespunkt inden du opdaterede din driver, så du går bare tilbage til dette gendannelsespunkt.

Ellers må du starte den i fejlsikker tilstand, og så vælge en standart VGA driver, og genstarte maskinen. Derefter kan du installere dit grafikkort igen med en bedre driver.
Avatar billede mikkel_hr Nybegynder
08. november 2005 - 17:11 #2
Nu har jeg gjort som du beskrev i 2.afsnit...Men der sker stadig det samme...Computeren går i sort.

Så der er måske ikke så meget at gøre?
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2005 - 23:47 #3
Du kan teste dit grafikkort i en anden maskine !
Avatar billede mikkel_hr Nybegynder
09. november 2005 - 14:53 #4
Jeg ved hvad der nu er galt.
Blæeseren på mit grafikkort er gået istykker...den blæser ikke mere. Er det muligt at skifte den ud?
Avatar billede mikkel_hr Nybegynder
10. november 2005 - 19:49 #6
Tak for linksne!
Men hva pokker gør jeg nu? Jeg har prøvet at pille blæseren af, men den sidder sindsygt godt fast. Jeg har fjernet de to sorte plastic-dimser der sidder ned igennem. Jeg tør ikke rykke for meget i det! hva gør jeg?
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. november 2005 - 00:07 #7
Du skal ikke vride for meget på den, for så risikerer du at ødelægge den.

Hvad med en alternativ løsning med en bløser der passer til køleren på kortet. Der er nogle forskellige størrelser her: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=321075
Avatar billede mikkel_hr Nybegynder
11. november 2005 - 12:38 #8
Så jeg kan faktisk bare smide sådan en oven på min bælser som ikke virker???
Og så virker det bare??

mvh
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. november 2005 - 13:03 #9
Kan du ikke afmontere selve den gamle blæser, og så montere en ny i dens sted ?
Avatar billede mikkel_hr Nybegynder
12. november 2005 - 12:12 #10
Hej dragonknight!

Jeg er ikke den store hardware-haj, så jeg skal lige være sikker på hvad vi snakkker om her.
Du skriver jeg skal afmontere den gamle blæser, er det så selve roter-bladene(hedder de det?)
Jeg har taget et billede af mit grafikkort:
http://img.photobucket.com/albums/v233/soon-daddy/DCX40175.jpg
Er det de 5 blade inden i blæseren du mener?

på forhånd tak :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. november 2005 - 18:07 #11
Nå det er en sådan svend du har. På den kan du ikke blot blæseren, men må du skifte hele køleren.

Du har fjernet de 2 sorte dimser, så mangler du blot at skrue de 3 (tror jeg nok) skruer ud, som sidder under under blæseren. Du kan se dem, hvis du roterer lidt rundt med propellen. Når de er kommer af, så skal den kunne tages af, uden større besvær.
Avatar billede mikkel_hr Nybegynder
12. november 2005 - 18:21 #12
OK!
Jeg skal lige finde en en skruetrækker der er lille nok! Så vender jeg tilbage.
Forløbig tak! :0)
Avatar billede mikkel_hr Nybegynder
19. november 2005 - 17:51 #13
Hej igen!
Så lykkedes det at få selve "propellerne" af blæseren.
Jeg har taget et billede af grafikkortet, hvor jeg har taget "propellerne" af.
http://img.photobucket.com/albums/v233/soon-daddy/DCX40016.jpg

Nu er jeg lidt forvirrret, så kan jeg købe nye propeller eller skal hele blæseren udskiftes?

Mvh og tak
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2005 - 19:24 #14
Ups, nå det er skruerne der holder selve propellen. Jeg havde regnet med, at det var skruerne til køleren.

Det bliver nok meget svært at få fat i en propel der passer ned i køleren. Det bedste er at få fat i en ny køler (med propel) der passer til dit grafikkort.

Dit grafikkort virker jo ikke uden blæser, så du SKAL have den nuværende køleren af. Kan du ikke få den af, eller går kortet i stykker under processen, så er der ikke noget forgjort ved det, for du kan jo ikke anvende det i den nuværende tilstand.
Avatar billede mikkel_hr Nybegynder
21. november 2005 - 13:40 #15
Takker for hjælpen! ;0)
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. december 2005 - 03:19 #16
Du bør lukke spørgsmålet.