Avatar billede Slettet bruger
04. november 2005 - 21:03 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hvordan fjerner man vokal fra et nummer?

Altså hvis man har et nummer hvor man gerne vil fjerne stemmerne/vokalen, hvordan gør man så? Hvilket program kan man bruge til at redigere på den måde?

Kort og godt: Hvordan gør jeg en sang instrumental?
Kan det overhovedet lade sig gøre med redigering eller andet? Altså der er jo nogle 'vocal removers', men virker de effektivt? Skal man have forskellige codecs, filtre eller skal ens lydkort have en egenskab til at gøre det (godt)?

Hvis det er tilfældet at man kan gøre det nemt og simpelt, hvordan og hvilket program skal man bruge? Et addon til et et program vil også være herligt :).
Avatar billede pixar13 Nybegynder
05. november 2005 - 10:03 #1
Nej. Det kan ikke lade sig gøre. Vokal og melodien (beatet) bliver indspillet på samme spor.

MVH
Mads
Avatar billede residens Nybegynder
12. november 2005 - 14:27 #2
Det kan godt lade sig gøre; specielt bliver det vellykket hvis vokalen ligger lige i midten af stereo-billedet, og ikke har for meget stereo rumklang på sig.
Det grundlæggende princip i en "vocal remover" er at fasevende den ene kanal og derefter mixe den sammen med den anden; på denne måde udfaser du alt hvad der er ens i højre og venstre kanal; som fx vokalen typisk er...