Avatar billede janiz Nybegynder
03. november 2005 - 10:57 Der er 3 kommentarer

Hvilke queries/scripts bringer mysql serveren ned?

Hej vi har 3 servere den ene kører som dedikeret mysqlserver  e.g hostname mysqlserv.com  og de 2 andre servere henter alle udtræk fra denne server. på det sidste er der sket store ændringer på den MRTG graf der er sat op til mysqlserv.com (pring fra 0,3 MBIT traffik til 2,5MBIT gennemsnit og helt op til 8 Mbit peaks) men vi har ikke ændret nogle scripts eller noget og nu ved vi ikke hvordan vi kan se hvad det er der pludseligt tager så mange af mysql serverens ressourcer?
Vores host siger han ikke kan hjælpe og siger blot at det måske kan  være et af vores scripts der er skyld i dette og nu aner vi ikke hvad vi skal gøre. Er der en måde vi kan se hvad det er der optager ressourcerne og måske noget med at når script blabla.php kalder efter et udtræk fra mysql serveren så er det skyld i dette osv. Vi ønsker en detaljeret beskrivelse af hvad vi kan prøve fordi vi ikke er særligt tekniske men kan basale shell kommandoer.

jeg kan sige at vi er på et plan hvor vi kender en top command men ikke ved hvordan vi ser på mysql serveren direkte! :-/ så der skal lidt detaljer på bordet :)

Håber i kan hjælpe med idéer-
Avatar billede misbruger Nybegynder
03. november 2005 - 12:23 #1
Er den mængde traffik (hvilket er ret meget) forudsaget af intern (mellem serverne) eller ekstern traffik (fra internettet) ?

Har i tjekket at der ikke er nogle der låner jeres db ?
En generelt fejl er f.eks at root ikke er sikret, og dermed kan man faktisk gennem en simpel søgning i Google, finde jeres db, og få fuld adgang til den.

Hvis I ikke har lvet nogle ændringer eller opdateringer af de scripts der bliver kørt op i mod jeres MySQL, bliver I nød til at starte med at analysere trafikken, og hvor den kommer fra og hvad den indholder. Eller er det svært at komme med et kvalificerede bud.
Avatar billede janiz Nybegynder
03. november 2005 - 12:34 #2
Tak for komentaren, hvordan kan vi analysere trafikken? jeg kan ikke svare på om det er extern eller internern traffik men går udfra det er intern og hvis det ikke er betyder det vel at vores sikkerhed har et stort problem?
Avatar billede morpheus Nybegynder
03. november 2005 - 19:54 #3
Hej Janiz,

Jeg har ikke noget direkte bud på en løsning på problemet.
Men du kan prøve at skrive mig en mail med dine kontakt oplysninger, så vil jeg da gerne se nærmere på problemet.

dani [at] qubix [dot] dk