Avatar billede grav Nybegynder
02. november 2005 - 21:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Overførsel fra én Mac til en anden

Jeg har købt en Powerbook som jeg har brugt meget lang tid på at installere programmer på, opdatere, finjustere, konfigurere og jeg ved ikke hvad.
Desværre skal den pga. fabrikationsfejl byttes til en anden (samme model).
Jeg ved at Apple leverer et overførselsprogram med, men er jeg ved brug af dette 100% sikker på at få alle manuelle indstillinger (såsom filer smidt i mystiske mapper og andre "tweaks") med over?

Eller var det en mulighed at mounte begge maskiner som firewiredrev på en tredjemaskine (evt. pc) og så lave en direkte kopiering fra det ene drev til det andet? Det er jo samme harddisk på begge maskiner, så en én-til-én kopiering burde vel være mulig?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
02. november 2005 - 22:18 #1
Det lyder som  en maskine med DVD-drev.
-ellers kobler du bare det FW-drev du har, til maskinen og gør følgende:

Åbn "Hjælpeprogrammer" > "Diskværktøj"
Vælg din harddisk og klik på "Nyt Billede" som skal lagres på din FW-disk eller på skrivebordet hvor du herefter brænder en skive.

Når den nye maskine kommer hjem Gør du følgende;
Åbn "Hjælpeprogrammer" > "Diskværktøj"
Vælg fanebladet "Gendan" og marker din harddisk.
Find det billede du oprettede og indsæt som "Kilde"

Og ja. ALT kommer trygt med over på den nye maskine . . .

God fornøjelse . . .

PS: det tager eddermame lang tid . . .
Avatar billede grav Nybegynder
02. november 2005 - 22:29 #2
Hey! Tak for hurtigt svar! :-)
Lad mig lige se, om jeg har forstået dig ret:
Jeg har ikke nogen dvd-brænder i maskinerne (kun combo-drev), og jeg har ikke nogen ekstern harddisk, der kan indeholde de 30-40 Gigs, som er lagret på harddisken pt.

Så hvis jeg har forstået dig ret, laver jeg et billede af den nuværende og gemmer på den nuværende (det burde lige kunne være der), og kobler den nye til som firewiredisk, og så kan jeg overføre disk-billedet til den nye?

Men kan jeg ikke kopiere den gamle over direkte uden at skulle lave imaget?
Avatar billede grav Nybegynder
02. november 2005 - 22:30 #3
(For lige at rydde op i min terminologi: billede = diskbillede = image)
Avatar billede doctor_mac Nybegynder
02. november 2005 - 23:54 #4
En anden mulighed er at bruge det lille snedige program CC Cloner - se http://www.macupdate.com/info.php/id/7032
Husk at din nye disk (som du kloner til) skal være ganske jomfruelig eller nyformateret. Der kan være problemer med at logge ind, men husk at password/bruger kan nulstilles med installations-DVD'en. '
En tredje mulighed er at bytte harddiskene om - forudsat, at du have begge maskiner på en gang.

Iøvrigt ligger de allerfleste indstillinger i din brugermappe - så hvis du kopierer den plus programmappen samt for en sikkerheds skyld Library (i roden) skulle du kunne klare dig med det.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. november 2005 - 06:46 #5
billede = diskbillede = image
jep . . .
Avatar billede grav Nybegynder
24. januar 2006 - 20:39 #6
Tak for hjælpen begge
Avatar billede aeblenet Nybegynder
24. januar 2006 - 21:40 #7
takker for point