Avatar billede thana_dk Nybegynder
02. november 2005 - 11:03 Der er 8 kommentarer

For langsom kryptering? Hjælp!

Hej alle!

Min kæreste har trådløst netværk derhjemme. Der er 2 stationære med kabler og en bærbar med trådløst på, og det kører fint og stabilt.

Problemet sker når trafikken hæves, og derfor falder min mistanke på krypteringen, der er 128 bit WEP.

F.eks. når der spilles World of Warcraft, der selvfølgelig sætter større krav til trafikken, går det galt og hele nettet går ned indtil man genstarter routeren. For dem der kender spillet, så kan man sagtens spille det, men det går galt ligeså snart man går ind i nye områder og skal indlevere/tildeles nye quests. -Altså øjeblikke hvor trafikken logisk nok hæves.

Hvad kan jeg gøre ved dette?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. november 2005 - 12:09 #1
Du kan købe en router der ikke går ned når der er trafik.

For at efterprøve din krypterings teori, kan du jo slå krypteringen fra og se om det afhjælper problemet, det tvivler jeg på at det gør.
Avatar billede thana_dk Nybegynder
02. november 2005 - 13:38 #2
Kan det virkelig kun være routeren? Det ville ikke hjælpe med at ændre krypteringen?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. november 2005 - 13:57 #3
Læs hvad jeg skriver:

For at efterprøve din krypterings teori, kan du jo slå krypteringen fra og se om det afhjælper problemet, det tvivler jeg på at det gør.

Hvis det er krypteringen der er langsom (tvivler kraftigt) så kan det jo både være routeren og netkortet det er galt med.

Hvilken router er det?
Avatar billede thana_dk Nybegynder
02. november 2005 - 14:14 #4
Det er ikke fordi jeg ikke kan læse hvad du skriver, mester.

Jeg tænkte bare om der findes en hurtigere eller mere hensigtsmæssig kryptering, end WEP.

Hvis nu at det hjælper at slå krypteringen fra, som du skriver, er det så den store katastrofe at køre uden?

Jeg ved ikke hvilken router det er, det var en der fulgte med deres TDC ADSL-pakke.

Indtil videre tak for hjælpen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. november 2005 - 15:14 #5
WEP er den ringeste kryptering der findes, altså den der hurtigst kan brydes.

Jeg ville ikke køre uden kryptering, for det første kan alle inden for rækkevidde koble op og bruge din forbindelse, til hvad de lyster (surt for dig når politiet banker på). Der til kommer at din maskine + Passwords (incl netbank) i teorien let kan hackes.

Prøv at finde ud af hvad routeren hedder, det står sikkert på den!
Avatar billede thana_dk Nybegynder
02. november 2005 - 15:19 #6
Nej det kan jeg godt se. Ville det hjælpe at køre med WPA eller WPA2?

Jeg ved at der også er MAC-filtering på. -Gør det nogen forskel?

Jeg tjekker lige routeren når jeg kommer derhen iaften.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. november 2005 - 19:14 #7
MAC filtrering er bare Routeren der holder øje med om der er andre MAC adresser der bruger nettet, end den du har.

WPA og WPA2 er hårdere krypteringer, hvis WEP ikke kan køre så kan de andre heller ikke! Desuden kræver det at du køre XP og at dit netkort understøtter det.

Prøv at skifte kanalen som Routeren sender på! Det kan være at der er et andet accesspoint i nærheden der genere dig. Med http://www.stumbler.net/ kan du scanne for andre netværk i dit område og på den måde lave en kvalificeret kanal skifte.
Avatar billede thana_dk Nybegynder
02. november 2005 - 19:16 #8
Takker James. :)

Det vil jeg lige prøve, og så vender jeg tilbage.