Avatar billede listige_luc Praktikant
01. november 2005 - 15:17 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Langsom overførsel mellem harddiske - PIO tilstand

Hejsa!

Jeg har lidt problemer med min computer, som er blevet langsom. Jeg har surfet lidt rundt herinde på Eksperten for at finde løsninger på symptomerne, men kan ikke helt finde svar, der dækker 100%.

Mit bundkort er et MSI KT3 Ultra ARU MS-6380E. Begge harddiske kører på primær ide og på secondary ide har jeg en cd-brænder og en dvd-brænder (kører begge UDMA). Jeg kører XP.

Mine problemer er:

1. Langsom overførsel mellem mine to harddiske på primær IDE, begge Maxtor, begge i PIO-tilstand, men indstillet til DMA, hvis muligt.

2. Min DVD brænder er begyndt at brænde langsommere. Brænder 8x skiver med 2,4x og bufferen kører op og ned, hvor den før altid var fyldt.

3. Har desuden haft nogle problemer med strømforsyningen, blæseren larmede og spontane genstarter.

Jeg har fundet ud af, at jeg bør prøve at geninstallere primær IDE driver, men jeg mangler en trinvis guide i det, da jeg forestiller mig at alt muligt kan gå galt. Umiddelbart vil jeg mene, at løses 1. så løses 2. også.

3. er mere træls og virker fint nu efter en rengøring. Kan en dårlig strømforsyning give nogle af ovennævnte symptomer?

Jeg vil helst løse det så simpelt, som muligt, da jeg er ved at være træt af, at det ikke fungerer optimalt.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. november 2005 - 16:03 #1
Synes ikke lige jeg kan finde MS-6380E, men har fundet MS-6380LE. Mon det L står for LAN = onboard netkort? (kun et gæt).
De to modeller er formentlig meget ens, dvs. med ens chitset og drivere dertil. Du kan finde MS-638+LE her
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=26

Klik på Driver i venstre side. På driver siden kan ses at du skal have VIA 4in1 drivere til dit chipset. Seneste driver er fra 12-10-2005.

Du kan roligt hente den og køre den - det hele går nærmest selvforklarende.

Det kan synes mærkeligt såfremt disse drivere ikke er opdaterede via Microsoft Update til din XP.

Fra Enhedshåndtering kan du se hvilken driver du kører med - og formentlig også opdatere den vej igennem.

H-klik på IDE/ATA/ATAPI-cntrolere, h-klik på Primær IDE kanal og vælg Egenskaber og faneblad Driver.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. november 2005 - 16:06 #2
UPS....  linket til KT3 Ultra ARU er her. Brug det og samme fremgangsmåde
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=11
Avatar billede halifax Nybegynder
01. november 2005 - 16:21 #3
For øvrigt - du kan bruge MSI Live Update Utility (bruger den selv) til at holde din pc opdateret fra MSI. Se her
http://www.msi.com.tw/program/support/software/swr/spt_swr_detail.php?UID=11&kind=1
Avatar billede listige_luc Praktikant
01. november 2005 - 16:46 #4
Mit problem er at driveren er opdateret, så jeg kan ikke opdatere inde fra Enhedshåndtering. Jeg har bare ladet mig fortælle at det måske kunne løses ved en geninstallation. Men prøver lige dine forslag. :-)
Avatar billede listige_luc Praktikant
01. november 2005 - 16:56 #5
Hmm...den kan ikke finde kompatibel hardware, når jeg kører setup. Hvor ser jeg helt præcis, hvilket bundkort jeg har?
Avatar billede listige_luc Praktikant
01. november 2005 - 17:11 #6
Okay...har fundet ud af problemet. Mit bundkort er et ASRock K7S8X v3. Det var lige en tanketorsk. Jeg kiggede på en kasse fra en anden computer, havde lige glemt det nye bundkort. :-)
Avatar billede gratis Nybegynder
01. november 2005 - 17:11 #7
hent "Everset Home" freeware , her , http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en det viser hva du har af hardware.
Avatar billede gratis Nybegynder
01. november 2005 - 17:12 #8
ok, se bort fra mit indlæg.
Avatar billede listige_luc Praktikant
01. november 2005 - 17:21 #9
gratis --> yes fandt også selv Everest. :-)
Avatar billede listige_luc Praktikant
01. november 2005 - 17:30 #10
Er det nogle af disse, jeg skal bruge? http://www.asrock.com/support/Download/dl_k7s8x.htm
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
01. november 2005 - 17:48 #11
har du checket DMA..?
http://dbhome.dk/bartfreak/guider/Langsom%20computer2.htm

husk at fjerne din gamle ide-driver.!
Avatar billede listige_luc Praktikant
01. november 2005 - 19:09 #12
Yes, jeg har tjekket DMA. Jeg har ikke fjernet den gamle, da jeg ikke kan finde nogen IDE driver til ASRock kortet. Det eneste jeg kan finde er en SIS mini IDE driver. Den har jeg installeret uden at fjerne den gamle primære ide driver. Jeg har fået en ekstra der viser hvilken tilstand de forskellige enheder kører. Jeg tør ikke fjerne den gamle, før end jeg har en ny.

Den nuværende driver til den primære IDE:

Driverproducent:        Microsoft
Dato for driver:        01-07-2001
Driverversion:          5.1.2600.0
Digital underskriver:  Microsoft Windows Publisher
Avatar billede listige_luc Praktikant
01. november 2005 - 19:21 #13
Hvis jeg nu fjerner den primære IDE driver, så spørger den om jeg vil fjerne enheden fra systemet. Jeg forstår ikke hvordan jeg bare kan det, når mine harddiske sidder derpå? Hvordan fungerer det?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
01. november 2005 - 20:30 #14
så siger du ja, og den beder dig om at genstarte.
Når du har genstartet, siger den at der er fundet nyt hardware.. og du skal genstarte igen.

filerne (fra den tidligere driver) bliver i system32 mappen, jeg endnu ikke oplevet at blev slettet.
Avatar billede listige_luc Praktikant
02. november 2005 - 11:28 #15
http://www.eksperten.dk/spm/548529 Jeg oplever nu samme problem med at driveren ikke passer til platformen. :-(

Forslag?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. november 2005 - 12:14 #16
problemet kan være du skal finde en (IKKE mini) ide driver.??
Avatar billede listige_luc Praktikant
02. november 2005 - 13:14 #17
Det har løst sig selv. Efter at den melder fejl, beder den om endnu en genstart, hvor den godt kan installere sig selv. Så nu virker det igen og begge harddiske kører UDMA 6. :-)

så -bartfreak smid et svar...
Avatar billede halifax Nybegynder
02. november 2005 - 15:09 #18
Hmmm...  ja, jeg mente det nok kunne være et driverproblem og foreslog opdatering af chipset drivere - VIA's 4in1 hvor det bare viste sig at være et andet bundkort, Asrock vs. MSI. En driveropdatering eller geninstallering af IDE ville løse problemet og dermed være svaret til dig.

Smider et svar i tilfælde du mener min medvirken bør påskønnes. Ellers må du jo afvise.    :)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. november 2005 - 15:50 #19
okay..O)

Takker.!