Avatar billede denboj Nybegynder
20. april 2001 - 14:29 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Søgemaskiners opbygning.

Hej jeg er ved at skrive en opgave. Det er her vigtigt for mig at finde ud af hvor \"offentliggjorte\" søgemaskiners udvælgelse af hvilke sider der skal stå først og sidst er.

Jeg har noget materiale der siger at man på stort set alle søgemaskiner kan gå ind og se hvorledes opdelingenn foregår. Jeg har været inde på et par enkelte, men kan IKKE finde nogen der fortæller mig hvordan.

Måske er jeg blind, eller måske tager min bog fejl. Jeg forestillede mig i egentlig også at disse ting var en hemmelighed således at det ikke blev udnyttet af webdesignere.

Hvis det er muligt at finde ud af hvordan de opdeler siderne vil jeg også være meget interesseret i at få svar på dette.

Håber at nogen kan hjælpe mig
på forhånd tak
Denboj
Avatar billede webmasterdk Praktikant
20. april 2001 - 14:34 #1
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. april 2001 - 14:35 #2
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. april 2001 - 14:39 #4
Hvis du går ind på jubii og søger på webdesign, så vil du lægge mærke til at firmaer med 0 i starten af navnet ligger først i bunken. Så jubii anvender princippet 0-9 og derefter A-Å. Men du kan godt gå ind og lave en sorterings kode, efter hvor meget folk vil betale for at stå først.

/per
Avatar billede denboj Nybegynder
20. april 2001 - 19:39 #5
ehhhhhhh ???? jeg skal ikke hverken lave en søgemaskine, eller lære hvordan jeg selv søger. Det jer er interesseret i er at finde ud af hvorledes f.eks. Kvasir, jubii, ofir vælger hvilken rækkefølge jeg får resultaterne at se i hvis jeg søger på f.eks. ord som \"Badminton\", \"Hanover\", \"rødkål\" eller \"rumfærger\"
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. april 2001 - 20:32 #6
Sorteret database:

Søge ord: Batminton

0 Gentofte Batminton klub
.
9 Brønshøj Batminton klub
Amager Batminton klub
.
mv.

Hvis klubben har betalt for at stå først i databasen, så kan de godt blive sorteret på en prioitets kode. Med andre ord afhænger sorteringen af dem der har lavet databasen. Det kan du kun finde ud af ved selv, at lave nogle observationer på søgestationerne.

/per
Avatar billede denboj Nybegynder
20. april 2001 - 22:45 #7
aha, det vil altså sige at man kan komme først hos Jubii hvis man f.eks. kalder sin side

\"0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 bliv rig\"

meget interessant. Så er man jo fri for at skrive

\"Sex\"

1.000 gange i sin meta tekst
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. april 2001 - 23:40 #8
Nemlig, forudsat at 0-9 ikke er reserveret af jubii, for folk der betaler for at komme øverst i bunken!

/per
Avatar billede denboj Nybegynder
21. april 2001 - 14:58 #9
kender du noget til andre maskiners sotering ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. april 2001 - 15:06 #10
Jeg har desværre ikke undersøgt alle søgestationer på nettet, men her er der et link til 37 stk af dem.

37.com

/per
Avatar billede prodic Mester
21. april 2001 - 15:15 #11
Denboj->Long time no see.

Men nok om det.
Nu hvor du skal skrive en opgave, så var det måske på sin plads lige at læse nogle af artikelerne her : http://www.joyzone.dk/soegemaskiner/
Det burde kunne give dig noget mere insiderviden omkring de forskellige maskiner og deres opbygnin.
Om ikke andet, så bliver du(måske) klogere...
Avatar billede prodic Mester
21. april 2001 - 15:18 #12
Avatar billede prodic Mester
21. april 2001 - 15:20 #13
http://www.joyzone.dk/soegemaskiner/cgi-bin/ubbcgi/Ultimate.cgi - der er nok nogen der har svaret på det før...
Det er ikke samme link som før.
Avatar billede denboj Nybegynder
26. april 2001 - 21:19 #14
Takker for hjælpen. Det blev nu skrevet ud af opgaven alligevel. Og hej til Prodic. Jeg har forøvrigt været inde og checke den seneste udgave af din side. Meget checket må jeg sige :-)
Avatar billede prodic Mester
27. april 2001 - 17:29 #15
Takker både for rosen og de kære point.
Welcome back!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. april 2001 - 19:49 #16
Velbekomme

/per