Avatar billede klid Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:08 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Formatering og genfødsel af IBM thinkpad

Jeg skal prøve (med gode råd og hjælp) at blæse nyt liv i en IBM thinkpad, der er ganske livløs. Den er født med WIN 98, (instalationsCDer haves, dels en med startup og dels en uden). Senere er der lagt W2000 ind, og det har fungeret ganske fint.

Nu er den så blevet syg, og forskellige diagnoser og behandlinger er forsøgt af mer eller mindre kloge mennesker. Status er nu, at når den forsøges bootet fra WIN98 startCDen, og man siger JA til alt, formatering, sletning af alle tidligere kærester og andre filer, går den ganske vist i gang med formateringen, men standser så ret tidligt uder et punkt "Run Delete", og meddeler i en lille popup "Fejl #4". Derefter vil den rebootes.

Hvis man booter (normalt) fra C-drevet, ender den med at mangle en Root>system32\system\NTOSKRBL,exe fil, som den så vil have reindstaleret, hvilket er svært, dels fordi jeg ikke hra filen, og dels fordi jeg ikke ved hvordan den skulle komme på plads. Men her skriver den noget med 2000, så det er vel reminisenser af w2000 der er tilbage den booter fra, men måske har formateringsforsøgene fra WIN98 slettet noget kosbart.

Hvis man booter fra A, kan den hverken finde C, D, eller resten af alfabetet.

Konkret vil jeg gerne vide - hvor finder jeg/laver jeg en god bootdisk, med Format, CHKDSK og alle de gamle gode DOSværktøjer, i en dos version, der er kompatibel med windows. Eller bedre - om jeg kan boote fra en USB flash?

Kunne det nytte noget at blande XP ind i den? Så vidt jeg vd har den lille IBM kun ca 320 MB ram.

Er IBM thinkpadder meget anderledes end "normale" maskiner?
Avatar billede klid Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:23 #1
Undskyld - filen hedder NTOSKRNL.exe
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. oktober 2005 - 14:40 #2
hent www.ultimatebootcd.com og brænd den på en CD.

Med denne i hånden kan du scanne harddisken med harddisk producentens tool, Det kan finde fejl på disken og formatere den!

Mit gæt er at det er en IBM harddisk, men man kan aldrig vide sig sikker.
Avatar billede klid Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:45 #3
Mange tak - det er lidt besværligt for mig at brænde den, så jeg kommer nok først igen i morgen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. oktober 2005 - 14:54 #4
Ved du hvilken disk der er i maskinen?
Avatar billede klid Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:55 #5
Ret sikker på det er en IBM ting - den var dyr da den var lille
Avatar billede klid Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:57 #6
De der instalationsdisketter jeg omtaler er også nogle specielle IBM versioner
Avatar billede klid Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:58 #7
Instalationsdisketter=instalationsCDer
Avatar billede james_t_dk Juniormester
31. oktober 2005 - 15:12 #8
Ja jeg tænkte nu på harddisken, for du kan hente IBM's harddisk tool og lægge det på en diskette. Der efter kan du så teste disken, uden at brænde den CD jeg foreslog.

Hent drive fitness test: http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT kør programmet, det pakker sig selv ud til en diskette og jeg mener at det selv siger til hvis din disk ikke er supportet.
Avatar billede klid Nybegynder
01. november 2005 - 21:22 #9
Hej igen
Nu har jeg løst problemet – jeg læste lidt på www.eksperten.dk/spm/320097, hvor halifax & fromsej fraråder de der genindstalationsCD’er . Så jeg forsøgte at lægge en rigtig WP98 ind, og den fandt nogle OS2/Linux filer der åbenbart spærrede, for de blev så slettet. Derefter ville den rebootes, og – ja så lagde jeg genindstalationsdisketten ind igen, og vups – så kørte det bare.
Så nu dur det.

James t - du skal nu ikke snydes, så smid et svar så kan vi dele pointene.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. november 2005 - 21:46 #10
svar
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. november 2005 - 21:46 #11
svar
Avatar billede klid Nybegynder
02. november 2005 - 19:58 #12
Lukker