Avatar billede registrant2001 Nybegynder
29. oktober 2005 - 20:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Windows 98 - hvorfor mangler lyden, når driverne er installeret?

Hej,

Jeg sidder med en gammel pc, som jeg gerne vil have op at køre til bl.a. at spille lidt musik på.

Der sidder et intel 82810e bundkort i og onboard audio chipset: ac97. Jeg har fundet ac97 driveren på nettet og installeret den og det virker tilsyneladende, for driveren passer, men der kommer ingen lyd.

Jeg har endvidere hente denne driver     Audio Driver [4035FULL.EXE] fra Intels website og installeret den (det er vist noget med soundblaster 128, men så vidt jeg kunne forstå skulle pakken også indeholde driveren til 82810 bundkortet). Men nej, ingen lyd.

Når jeg går ind i enhedshåndtering under "Enheder til lyd, video og spil" ser jeg følgende:
- Intel(R) 82801 AA/AB AC97 audio driver
- MPU-401-kompatibel
- Spilport-joystick

Helt oppe i toppen af enhedshåndteringen står der under "Andre enheder":
- Ukendt enhed

Det er ikke lykkedes mig at identificere, hvad denne ukendte enhed er, men jeg har en klar fornemmelse af, at det har noget med lyden at gøre...

Er der nogen, der kan hjælpe (for jeg kaster snart l..... ud af vinduet :o) ).

Bedste hilsner,
Registrant2001
Avatar billede halifax Nybegynder
30. oktober 2005 - 02:55 #1
Slet bare den ukendte enhed fra Enhedshåndtering. Det kunne være lydkortet som har sat sig der, før driveren blev installeret og det dermed blev genkendt af Windows. Måske beslaglægger det nogle ressourser eller konflikter med IRQ eller DMA kanaler som lyden skal bruge. (Kan bare ikke huske hvor det er man tjekker IRQ og DMA i 98)

Er det ukendte noget andet hardware vil det komme frem igen ved næste genstart. Prøv dig bare frem.
Avatar billede berghammerj Nybegynder
01. november 2005 - 18:51 #2
Prøv at drej på ledningen til højtaleren, har selv oplevet. Efter genstartning.
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
02. november 2005 - 09:02 #3
hej med jer

Jeg har prøvet at slette enheden fra Enhedshåndtering, men når jeg genstarter vil Windows igen installere drivere til enheden - stadigvæk uden jeg er klar over, hvilken enhed, det er....
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. november 2005 - 10:51 #4
For at dele problemet på midten.
(Jeg har ikke nogen Wintendo98 her...)
Kontrolpanel -> (noget med lyde).
Er der noget brok her ?

DL www.winamp.com - ka' den tilsyneladende afspille uden brok ?
Hvis Winamp ikke ka' finde noget at smide musikken/lyden ud på vil den brokke sig med det samme...
Hvis ingen brok - så er det et "hardware" problem iform af stik, ledning, forstærker, højtaler, ...
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
02. november 2005 - 14:07 #5
Tak for input majsmarken :o)

Problemet er, at Windows ikke rapporterer om lydproblemer - alt synes at fungere, men der kommer ingen lyd ud. Derfor tror jeg, at den "ukendte enhed" spiller en afgørende rolle.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. november 2005 - 14:13 #6
For at dele problemet på midten:
???
DL www.winamp.com - ka' den tilsyneladende afspille uden brok ?
Hvis Winamp ikke ka' finde noget at smide musikken/lyden ud på vil den brokke sig med det samme...
Hvis ingen brok - så er det et "hardware" problem iform af stik, ledning, forstærker, højtaler, ...
???
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
02. november 2005 - 15:11 #7
OK - jeg prøver og lukker denne tråd. Tak for hjælpen.

Majsmarken - skriver du et svar, så jeg kan give dig nogle point. :o)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. november 2005 - 15:18 #8
... nu skal vi/du lige finde pointen først ikk' ?
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
02. november 2005 - 15:34 #9
:o) Jo, men jeg ser sådan på det, at der ikke er pokkers mange, som har reageret på indlægget - sikkert fordi Windows 98 med god grund har skræmt dem væk (hvem gider også bruge det), så derfor må jeg tænke i andre baner for en løsning. Men jeg synes bestemt, at du har givet mig noget med, for jeg har forudsat at lydkortet virker og i virkeligheden kan udgangsporten jo godt være brændt af...

:o)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. november 2005 - 15:44 #10
... men prøv lige med et andet højtalersæt (eller hvad du nu bruger) - for en go' ordens skyld...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. november 2005 - 15:44 #11
Ping...

(Det var et [svar])
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2005 - 01:08 #12
Hey, hvorfor egentlig lukke tråden, hvis ikke problemet er løst?

Er du sikker på, du har fat i den rigtige driver?? (ukendt enhed)

Har googlet efter ac97 driv er til Intel 810 chipset og fundet en på dette site til Win98
http://members.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=21043

log på med navn: drivers - pass: all

Har selv hentet ac97.zip. Den fylder såmænd kun 26.993k. Kan sende den til dig pr. email (opgiv din adresse) såfremt det ikke lykkes dig at downoade den - for at prøve den af.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2005 - 01:19 #13
Du kan prøve at hente og køre Everest Home (freeware) som kan fortælle, hvilket bundkort maskinen har. Forhåbentlig kan AC97 driveren hentes fra bundkortproducentens site.
Everest Home Edition her
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. november 2005 - 14:48 #14
(Hvad endte denne tråd med?)
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
13. december 2005 - 21:11 #15
Hej majsmarken - jeg købte et nyt lydkort og det løste problemet. Jeg gad simpelthen ikke bruge tid på det gamle lydkort længere.

DBH
:o)
Registrant2001