Avatar billede fencer Nybegynder
29. oktober 2005 - 13:11 Der er 8 kommentarer

Hvordan vise billedet på en ekstern monitor?

Hej alle

Jeg har en PowerBook G4 15" og en Sony 20" TFT men jeg kan ikke få dem til at arbejde sammen. Jeg kan sagtens vise det samme billede på de to men det udnytter ikke 20" erens større billedfelt. Jeg har forsøgt ALLE indstillinger men jeg kan ikke få det til at virke.

Sony har INTET software, drivere eller andet til MAC overhovedet så her er ingen hjælp at hente.

PFH tak
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. oktober 2005 - 14:22 #1
Er du med OS9.x gør du følgende:
-sluk/luk ned
-sæt ekstern monitor i stikket
-start
-åbn kontrolpanelet "Skærm"
Nu skulle der gerne være 2-delt dialog til styring af dine monitorer.
-du kan vælge at spejle billedet fra din PowerBook-skærm eller at bare bruge Sony'en som Ekstraskærm.

OS X
-sluk/luk ned
-sæt ekstern monitor i stikket
-start
-åbn kontrolpanelet "Systemindstillinger" klik på "Skærm"
Nu skulle der gerne være 2-delt dialog til styring af dine monitorer.
-du kan vælge at spejle billedet fra din PowerBook-skærm eller at bare bruge Sony'en som Ekstraskærm.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. oktober 2005 - 14:24 #2
Det kan godt være at du kun kan spejle billedet fra din PowerBook, da enkelte PowerBook modeller KUN har RAM nok på skærmkortet til at vise ét billede.

Hvis du ikke får en 2 delt dialog frem er det ikke fordi du har gjort noget forkert, men DERFOR . . .

God fornøjelse!
Avatar billede egonspock Seniormester
29. oktober 2005 - 14:40 #3
I systemindstillinger->skærm er der noget, der hedder "Vis skærm i menulinjen". Slå den til. Den er god at have :-)
Hvis der kun dukker en skærm op i menuen, så tryk på "Find skærme".
Når menuen viser dine to skærme med de opløsninger, der anbefales, kan du vælge "Slå skærmdublering fra"
Det skulle være det. Hvor gammel er din G4?
I øvrigt hverken slukker eller lukker jeg min computer, når jeg sætter en ekstra skærm til, men det kan godt ske at gamle modeller har behov for den slags.
Avatar billede fencer Nybegynder
30. oktober 2005 - 13:41 #4
Jeg bruger 10.4.2. Der ER to skærme i min menu, men det afhjælper intet. Hvis jeg vælger 1600x1200 på den eksterne skærm viser den som tidligere skrevet bare et meget mindre billede på denne. JEg vil tro den anvender ca 40% af billedarealet ved denne indstilling...

Andre forslag?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
30. oktober 2005 - 13:48 #5
Dit grafikkort er da vist for lille til den opløsning.

Hvad siger den til 1024x768 ?
-eller 800x600 ?

Du skal jo også huske at udvide dit skærmbillede på selve skærmen.
-Sony plejer at være ret avanceret (flyt til højre/venstre + udvid højde+bredde med mere (farver, lys og kontrast))

Hvor svært kan det mon være ?
-når du 100% sikkert har en brugsanvisning til din skærm . . . (eller kan hente én på nettet)
Avatar billede egonspock Seniormester
30. oktober 2005 - 17:34 #6
Har du slået "Slå skærmdublering fra"? Ellers viser den bare det samme billede på begge skærme.

Jeg kører fint 2048*xx med min PB15/1,25 på min 21" på arbejde, og uden problemer 1680*1050 på min 20"-Apple derhjemme, men det kommer nok an på alderen og udgaven af skærmkortet. Hvilken udgave er din Powerbook? og ved du hvor meget VRAM der er i den?
Avatar billede fencer Nybegynder
10. november 2005 - 16:12 #7
aeblenet..? grafikkortet kan (så rigeligt!) køre 1600x1200 - og ja den kan sagtens køre de andre opløsninger du nævner, men det er jeg jo selvsagt ikke interesseret i. Og ja jeg har også en brugsanvisning til min monitor. Her er ingen hjælp at hente...jeg er enig med dig "hvor svært kan det være" - men åbenbart meget!

Den PB jeg har er knapt 2 mdr gammel: 1,5 med masser af ram, både "almindelig" og grafik. Jeg har prøvet både med og uden skærmdublering; men uanset hvad kan jeg ikke tvinge 1600x1200 (eller tilsvarende) igennem på den eksterne.
Avatar billede egonspock Seniormester
10. november 2005 - 22:53 #8
Det lyder underligt, for jeg har ingen problemer på hverken min Apple-skærm hjemme eller min 21" Compaq på arbejde. har du prøvet at sætte den til en anden skærm? Det kunne tyde på hardware-fejl eller sådan noget. Måske et opkald til Apple Support kunne hjælpe. Du har jo 90 dages gratis telefonsupport til den slags!