Avatar billede kasper2512 Nybegynder
28. oktober 2005 - 13:02 Der er 7 kommentarer

Udarbejdelse af bogomslag

Jeg er i gang med at lave et bogomslag til en større bog.
Målene er 684 x 275 mm som jeg også har taget højde for i Indesign.
Mit spørgsmål går på om jeg skal ligge et par ekstra mm til i højden og bredden inden jeg vedsender pdf-filen til trykkeriet?
I så fald hvor meget skal man almindeligs ligge når man laver bogomslag

på forhånd tak
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
28. oktober 2005 - 13:23 #1
Når noget skal trykkes, skal du altid have 3mm til renskæring.
Det vil sige hvis du har et billede som ligger under hele dit omslag skal billedet være 690x281 mm.
Avatar billede kasper2512 Nybegynder
28. oktober 2005 - 13:29 #2
Mange tak for svaret :-)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
28. oktober 2005 - 13:36 #3
Selv tak ....jeg kan se du er en "ikke erfaren" bruger her på Eksperten.

Proceduren er ikke at svare selv, men at give den der har svaret point ;-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. oktober 2005 - 03:05 #4
Hmm jeg tænker på om ikke der skal mere til? den skal jo foldes om.

Har lige set på nogle af mine bøger (fra Grafisk Litteratur, så de må jo være rigtigt lavet)
Der er foldet ca. 14mm om.
Spørgsmålet er så bare hvor skæremærkerne ska' være?

Jeg ville tilføje 14mm hele vejen rundt.
Og så skæremærker der.
Og grafikken til kant skal så gå 3mm udover.

Altså så dokumentet i InDesign er 712x303 mmm

Men sæt 5mm til beskæring i InDesign når du "udskriver".
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
29. oktober 2005 - 12:03 #5
Det var da noget vrøvl ....undskyld ;-)

Omslaget størrelse er defineret, så er det da hap som hip hvor tyk bogen er, det er jo medtaget en gang!

Spørgsmålet går udfra hvor meget man skal beregne til renskæring, og her er den grafiske standard 3 mm, med mindre andet er aftalt!
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. oktober 2005 - 15:00 #6
Hm ja ok. Læste det på en anden måde. Men kan godt se hvad du mener. Det var nok sætningen "I så fald hvor meget skal man almindeligs ligge når man laver bogomslag" Der fik mig på forkert vej.

Jeg vil nu alligevel sætte 5mm imelleem crop og bleed.
Rigtigt at grafikken skal gå 3mm udover dokumentet. Men beskæringen skal være 5mm, så bogbinderen har lidt mere plads.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
15. november 2005 - 10:03 #7
Er det lukketid ???