Avatar billede tmor Nybegynder
23. oktober 2005 - 19:51 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Mit bundkort hyler, når jeg sætter SATA HD i.

Har lige købt ny computer (ASUS K8V-X, AMD Athlon64 3000+, 80 Gb ATA HD), som fungerer fint. MEN har netop købt en Maxtor 200 Gb SATA HD, og når jeg sætter den til, kommer der en høj hyletone fra bundkortet (fra CPU'en eller i nærheden heraf) - hyletonen kommer altså ikke fra den nye HD, selvom den er årsagen!? Når jeg tager den fra igen, er der ingen problemer! Nogen idéer til en forklaring?
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. oktober 2005 - 19:54 #1
Kan det skyldes strømproblemer evt. ? ?
Avatar billede tmor Nybegynder
23. oktober 2005 - 19:59 #2
Hvad mener du? Jeg har sat strømkablet til og kan sagtens formatere, gemme data osv. HD'en fungere fint. Der kommer "bare" en hyletone fra bundkortet, når der er sat strøm til den!
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. oktober 2005 - 20:36 #3
Hvad siger temperaturen på CPU inde i BIOS ? ?
Avatar billede tmor Nybegynder
23. oktober 2005 - 21:39 #4
CPU temperaturen starter ved 32 grader, men efter ca. 15 min er den steget til hhv. 35 og 36,5 (uden og med HD'en i). Men hyletonen er den samme, uanset temperaturen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. oktober 2005 - 21:55 #5
Lyder underligt !
Avatar billede liden Nybegynder
23. oktober 2005 - 22:39 #6
davs. har lige knoklet med en SAtAns HD lol , find en ny driver til den . Du finder den på CD til dit bundkort (husk det er den der passer til dit XP med 64 bit så køre det :) det virked her
Avatar billede tmor Nybegynder
23. oktober 2005 - 23:14 #7
Har installeret de drivere, der er på cd'en til bundkortet, og ligeledes opdateret fra Asus' hjemmeside, men det ændrer ikke noget. Så snart, jeg har sat strøm til HD'en, hyler det fra bundkortet. Det er ikke ikke engang nødvendigt, at koble SATA-kablet til, for at tonen er der. Så snart, HD'en kører rundt, er problemet der!
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. oktober 2005 - 23:47 #8
Hvor stor er din strømforsyning, og hvilken er det ? ? ?
Avatar billede tmor Nybegynder
23. oktober 2005 - 23:50 #9
NorthQ 400W
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. oktober 2005 - 23:57 #10
Det burde være nok. Der anbefales minimum 300W, og for et fuldt system 350W.

Kan du lokalisere lyden lidt bedre ? ?

Du er helt sikker på, at den ikke kommer fra strømforsyningen ? ?

Du kunne evt. for at udelukke, at det er et strømproblem, frakoble en anden harddisk, som selvfølgelig ikke skal være sin systemdisk. Hvis du da har en ud over denne.
Eller mindske strømforbruger på en anden måde, og så koble den nye disk til.
Avatar billede tmor Nybegynder
24. oktober 2005 - 00:35 #11
Det er svært at sige 100% hvor lyden kommer fra, idet CPU og PSU sidder ved siden af hinanden, men jeg synes  at lyden er kraftigst ved CPU'en. Jeg har ikke andre HD'er, end min system-HD. Har prøvet at tage min DVD fra, men det ændrede ikke noget. Derudover er der ikke så meget, jeg kan gør for at nedsætte strømforbruget..
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. oktober 2005 - 00:44 #12
Det lyder bare underligt, at Bundkortet/CPU skulle afgive en hylelyd bare fordi du kobler strøm til en harddisk !

Støjspoler kan afgive en hylelyd, og de sidder både på bundkortet i nærheden af CPU'en, og i strømforsyningen.

Hvis det er en af disse spoler på bundkortet der hyler, så skal kortet byttes. Så prøv at se om ikke du kan lokalisere det lidt mere præcist. En spole er en rund ring med en kobberledning vundet omkring. Kan du se en sådan ? ?
Avatar billede tmor Nybegynder
25. oktober 2005 - 18:51 #13
Ja, det er vildt underligt. Der er 4 spoler ved siden af CPU'en, men der umuligt at høre om lyden kommer fra dem eller fx strømforsyningen, men det er fra det område. Jeg har forsøgt forsigtigt at trykke på spolerne for at se om det stopper svingningerne, men det ændrer ikke noget.
Avatar billede tmor Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:54 #14
Det ER strømforsyningen. Jeg har pillet den ud nu, og det kommer fra den (eller jo formentlig en af spolerne i den). Hvad gør man ved det? Bytter sin strømforsyning?
Avatar billede tmor Nybegynder
25. oktober 2005 - 22:15 #15
Og nu har jeg fundet ud af, at lyden også er der i kortvarige perioder, når den nye HD ikke er tilsluttet - bl.a. under opstarten. Det lader til, at lyden kommer, når CPU/master-HD arbejder meget. Dette kunne jeg fint leve med - problemet er bare, at lyden er der konstant, når den nye HD er sat til. Det giver jo ingen mening, at en ny NorthQ 400W hyler!? Er den eneste udvej at skifte den?
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. oktober 2005 - 22:43 #16
Det var faktisk min første tanke, og derfor også mit første indlæg 23/10-2005 19:54:53.

Tilsyneladende har din strømforsyning nået sin begrænsning, og derfor når du kobler den nye harddisk til, klager den sig.

Det stemmer også overens med at den klager sig under opstart uden den nye disk, for det er under opstart, at den trækker flest ampere.

Der er ikke andet for, at du må ud at investere i en anden ny strømforsyning.

Hvis du har kvitering og der stadig er garanti på den, så ville jeg reklamere. Den må have en fejl i dens spoler.
Avatar billede tmor Nybegynder
27. oktober 2005 - 23:31 #17
Ja, må lige finde ud af om jeg gider at slæbe den ned til forhandleren. Tak for hjælpen!
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2005 - 09:39 #18
velbekomme, og jeg takker også  ;-)