Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 22:07 Der er 83 kommentarer

Reinstallation af XP på bærbae

Hej, jeg sidder lige og skal "scratche" en venindes compaq bærbar. Der er i forvejen installeret Windows ME men jeg vil installere XP istedet. Jeg har derfor ladet XP cd'en sidde i fra start og kommet ind til partitionsmenuen. Derfra har jeg valgt at slette alle drev for at lave 2 nye.
Bagefter vælger jeg at installere XP på C-drevet. (Der er rigeligt med plads) Jeg vælger NTFS, men den kommer så til sidst og siger:
--------------------------------------------------------------------------
Setup was unable to format the partition. The disk may be damaged.

Make sure the drive is switched on and proberly connected to your computer. If the disk is a SCSI disk, make sure your SCSI devices are properly terminated. Consult your manual or SCSI adapter documentation for more info.

You must select a different partition for Windows XP.
-----------------------------------------------------------------------

Jeg håber der er en venlig sjæl der kan fortælle hvad jeg gør galt og om der overhovedet kan gøres noget.

Ps. Det skal siges at jeg har "scrathed" mine egne pc'ere massere af gange uden problemer, men kan aldrig huske den præcise fremgangsmåde ;o)
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 22:16 #1
Nu skriver du "Derfra har jeg valgt at slette alle drev for at lave 2 nye." mener du drev eller partitioner, jeg ville slette alle partitioner således at computerem melder x mb. ikke alloceret herefter ville jeg oprette en passende partition og installere xp på denne partition, jeg ville vælge FAT32 du kan altid convertere til NTFS
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. oktober 2005 - 22:22 #2
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. oktober 2005 - 22:23 #3
Velkommen til Eksperten.dk iøvrigt.
Læs også her -> http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 22:23 #4
Jeg mener selvfølgelig alle partitioner.. Jeg har også lige forsøgt med en FAT32 og den kom med samme fejl.

Jeg ved ikke om det har betydning, men når jeg er inde partions-billedet står der lige over de forskellige patitioner:
14403 MB Disk 0 at Id 0 on bus 0 on atapi [MRB]
Skal der være alle de nuller?
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 22:27 #5
Det er efter billede 9 fra den side www.helgec.dk fejlen kommer. Jeg havde også selv fundet siden og prøvet at gennemgå den slavisk men mener det er præcis det samme jeg gør. Eneste forskel er bare at min vers. er på engelsk.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 22:32 #6
DEt lyder sgu da kryptisk, forstår jeg dig ret,at partitionen bliver oprettet og formateret eller sker det før format?
er der diskettedrev i dyret?
hvis ikke der er diskettedrev i dyret prøv at oprette en bootcd http://www.helgec.dk/bootcd.html og formater fra den
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 22:40 #7
Der er diskettedrev i den, men desværre ikke i nogle af mine andre pc'er. Men jeg prøver lige at lave sådan en bootcd på min stationære.

Og, jeg partitionen bliver oprettet og det er første efter jeg har valgt hvilken partition den skal installeres på den fejler. (Den kører op på 100% og kommer derefter med fejlen.)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. oktober 2005 - 22:41 #8
Hvor stor opretter du C partionen?
Du vælger vel komplet format (ikke hurtig/quick)?
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 22:44 #9
Jeg har både sat den til at fylde alt diskpladsen og som nu hvor jeg har sat den til 6Gb. Og jeps vælger komplet format.
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 22:50 #10
Hov, nu ser jeg lilge til min skræk og rædsel at cd'en ikke står til 1. bootdevice. Har det nogen betydning? Diskette-drevet står som første og cd som nr 2.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. oktober 2005 - 22:50 #11
Tanke: Kan du på andre måder formater HD'en ? Her tænker jeg på en go' gammel DOS format !!!

Saks en DOS bootdiskette fra http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Rul FDISK + Format komplet og se hvad der sker ...
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 22:52 #12
Til Majsmarken:

Jeg har deværre ikke diskettedrev i nogle af mine egne pc'er... Pokkers ;o)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. oktober 2005 - 22:52 #13
Du skal selvfølgelig have HD'en med i bootrækkefølgen...
Default er tit følgende rækkefølge:
FLOPPY
CD
HD
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 22:54 #14
Rækkefølgen er som du beskriver
Floppy
CD
HD
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. oktober 2005 - 22:55 #15
Nu ka' jeg ikke lige huske det -- men hvis du afbryder/exit en XP instal. (via CD'en) undervejs får man så en slags DOS prompt. Hvor du skal ka' bruge noget FDISK / FORMAT ?
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 22:55 #16
"Hov, nu ser jeg lilge til min skræk og rædsel at cd'en ikke står til 1. bootdevice. Har det nogen betydning? Diskette-drevet står som første og cd som nr 2."
Det har ingen betydning, hvis der ikke findes et bootimage på a-drevet søges automatisk på cd-drevet
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. oktober 2005 - 22:57 #17
(Jeg har oplevet en bruger hvor HD slet ikke var med i bootrækkefølgen pga en "Fejl40" - så går der jo ged i det...)

Din rækkefølge er go' nok...
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 22:57 #18
Bootcd'en er lavet og vil blive testet nu.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 22:58 #19
Lav nu sådan en cd som foreslået i 22/10-2005 22:32:42 så arbejder vi i det gode gamle DOS altså før verden gik i ulav
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 23:01 #20
Ok, cd'en er lavet og sat i... Jeg valgte opstart med CD-support.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 23:03 #21
OK vælg "fdisk" slet alle drev og partitioner -> opret primær partition -> gør partition activ -> format c: /u
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 23:06 #22
Ok, her skal jeg nok bruge lidt hjælp, for ikke at gøre noget galt. Jeg svarede "ja" til de 2 første spørgsmål og er nu nået til menuen med 4 valgmuligheder. Er det nr 3, "Delete partition or logical DOS drive" jeg skal vælge?
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 23:07 #23
Er det denne guide jeg skal følge: http://www.helgec.dk/format_floppy.html ?
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 23:08 #24
Ja men hvis du har logiske drev skal de slettes, prøv at taste 4 for at få vist "partition oplysninger"
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 23:10 #25
"Er det denne guide jeg skal følge: http://www.helgec.dk/format_floppy.html ?"  JEP
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 23:13 #26
Ok, det er gjort. Den skriver at "The extended DOS partition indeholder Logicals DOS device.

Og billedet når jeg vælger at se den ser ud som figur 6 på http://www.helgec.dk/format_floppy.html

Øhm, jeg tænkte på om du evt har messenger helge? Om ikke det ville være lidt lettere.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 23:18 #27
NEJ nej nej Jeg er en gammel folkepensionist der slet ikke har styr på alt de nymodens, men i dit tilfælde, klik Esc. til du står i A-prompten -> skriv -> delpart.exe , og slet de forbistrede partitioner, når det er gjort står du igen i A-prompten og så opretter du en primær partition OSV.
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 23:24 #28
Er der nogen bet ved at vælge at den skal maksimere den tilgængelige plads for den Primære Dos partition? Harddisken er alligevel ikke på større en 20GB.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 23:28 #29
Så ville jeg også vælge hele molevitten til primær partition
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 23:29 #30
Når du nu engang skal til at installere XP så skal du vælge "ikke at formatere"
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 23:31 #31
Nu skal jeg lige tjekke om jeg har forstået det rigtigt. Nu er den fædig med at lave det hele til én stor partition. Skal jeg så genstarte med min windows-cd i, eller skal jeg også lave det der format c: /u ude i prompten inden?
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 23:33 #32
Eller skal jeg tilbage i http://www.helgec.dk/format_floppy.html og følge fra figur 23? Har vist lige tabt tråden lidt ;o) <--ungdomstegn ;o)
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 23:40 #33
Når du har oprettet din "store" primære partition og gjort den aktiv så taster du Esc. indtil du står i a-prompten -> tast Ctrl+Alt+Delete med din hjemmelavede bootcd -> efter genstart skriv -> format c: /u -> klik enter -> når denne grundformatering er afsluttet genstarter du med XP-skiven OSV.
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 23:51 #34
Er det normalt at den under formateringen stopper ved 27% og skriver "Trying to recover allocation unit 497,976"? Den er ikke gået ud af formateringen men har bare skrevet ovennævnte og arbejder videre.
Avatar billede kabbak Professor
22. oktober 2005 - 23:53 #35
får du flere af de fejl ?
Avatar billede erdmann Praktikant
22. oktober 2005 - 23:54 #36
jeps, den er ikke steget i procent så vidt jeg kan se, men tallet er unit'en den prøver at genoprette er steget til 498,190.
Avatar billede fromsej Praktikant
22. oktober 2005 - 23:55 #37
Det problem har jeg også lige haft, det blev løst med en Lowlevelformatering af disken, måske Killdisk eller Autoclave kan gøre det samme.
Du finder programmerne på http://ultimatebootcd.com der ligger også tools til de fleste harddiskfabrikater.
Avatar billede kabbak Professor
22. oktober 2005 - 23:57 #38
du har ikke været i Bios og rettet i valget af hardisk
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2005 - 23:57 #39
Ja det er unormalt du har "Bad sectors" på din disk, når formateringen er slut bør du genstarte med din hjemmelavede CD og køre Scandisk med overflade kontrol, det er en langsommelig procedure så jeg vil foreslå du udsætter det til i morgen, XP er hysterisk med hensyn til Disk og Ram fejl så jeg tror ikke du undgår det. Og nu vil jeg se dyner
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 00:05 #40
Den er nu oppe på 500,571. Er der lang vej igen?
Når du skriver Lowlevelformatering er der så et program der hedder det, eller skal jeg bruge en af de 2 programmer du henviser til?
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 00:06 #41
Ok, tak skal du have Helge. Jeg skal også op 5:30 i morgen og på arbejde. Du er søreme en haj til det her ;o) Tak skal du have...
Avatar billede kabbak Professor
23. oktober 2005 - 00:07 #42
det kan du jo regne ud ved at se hvad den er nået til og så antal % den har nået, ja der er mange.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. oktober 2005 - 00:09 #43
Lowlevelformatering, der skal du bruge det tool(værktøj) der passer til disken, kig på UBCD om ikke det rigtige værktøj ligger der.
Men prøv HelgeC´s først, det er aldrig smart at prøve mere end en ting af gangen.
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 06:19 #44
Hmm, nu er jeg stået op og har ladet den stå natten over. Den er nået fra 500,603 til 507,422. Da den skal op på 1800,000 ifølge mine beregninger lader til at ville tage ca 2 måneder før den er færdig :o( Kan man godt bare stoppe den? Ellers kan det næsten bedre betale sig at slukke for skidtet og købe en helt ny bærbar med alt den strøm den vil sluge.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 09:15 #45
Ja afgørelsen er jo din, men det er ikke sandsynligt at den fortsætter således hele tiden, så bør den ihvertfald stedes til hvile
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 09:25 #46
Øv, så tegner det vist ikke så godt. Den er nu nået til 511,069. Dette er så efter 9-10 timer. Jeg tror jeg lader den stå til kl. 19.00 hvor jeg har fri igen. Hvis ikke den er færdig der eller i det mindste gået i gang med procenterne igen bliver den nok droppet. Lyder det fornuftigt?
Avatar billede fromsej Praktikant
23. oktober 2005 - 09:34 #47
Så prøv om ikke den kan lowlevelformateres, det kan måske redde den.
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 10:32 #48
Ok, nu lader jeg den stå dagen igennem til jeg har fri. Jeg har desværre ikke mulighed for at hente filer inde fra arbejdet pga sikkerheden. Hvis den så ikke er færdig når jeg kommer hjem, stopper jeg den og prøver en såkaldt lowlevelformatering.
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 19:53 #49
Så er jeg kommet hjem igen, og har stoppet formateringen. Den nåede til 560,000....
Så var det lige jeg ville høre hvordan man finder ud af hvilket program jeg skal bruge til lowlevelformateringen.
Avatar billede kabbak Professor
23. oktober 2005 - 20:02 #50
det lyder underligt, at der pludselig er så mange fejl på din harddisk.

I gamle dage, da jeg lavede computere, kom fejlen som regel fordi vi ikke havde sat rigtige harddisk op i bios, da havde de som regel et nummer, for hvilken størrelse de havde.

Nu om dage sætter men dem til auto, så finder bios selv ud af hvilken harddisk, der sidder i.

Det er ikke sådan at du har pillet ved den indstilling i bios. ?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 20:09 #51
Jeg må gi`"kabbak" ret i at det er helt uhørt det du beskriver, men jeg ville downloade "killdisk" http://www.killdisk.com/oprette en diskette og så gi dyret en gang killdisk
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 20:09 #52
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 20:11 #53
Nops, jeg har intet rørt derinde. Faktisk kan jeg slet ikke se noget om hvilken harddisk der er i inden i BIOS-menuen. Det kunne man heller ikke 1. gang jeg var derinde.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 20:13 #54
Og medens vi taler om BIOS så sæt den til "LOAD SETUP DEFAULT" og efter du har gemt den indstilling så sæt boot rækkefølgen til
CD drev
Floppy
Hd0
og gå så ud af BIOS og gem alle indstillinger
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 20:14 #55
Så er killdisk downloadet. Jeg har lavet en cd ud fra den imagefil den indeholdt, som der stod i readme-filen.
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 20:15 #56
Og BIOS-delen er ordnet.
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 20:18 #57
Nu har jeg genstartet med den ny cd i og kommet ind i menuen. Jeg går ud fra jeg så skal vælge "Active@ KILLDISK"...
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 20:25 #58
Nu må du li`som selv styre slaget der er jo en vejledning med, hvis det er som diskette udgaven mener jeg du skal taste F10 når du har valgt det rigtige drev
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 20:45 #59
Ok, jeg går igang. Men vil lige høre din mening. Da det er den free-version jeg har hentet er det ikke muligt at køre "US DoD 5220.22-M", som er den langsomme men mest sikre. Men derimod kun muligt at køre "One Pass Zeros" som er hurtig med low security. Kan du anbefale det eller bør jeg spendere de 30$ det koster for den fulde version.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
23. oktober 2005 - 20:51 #60
... kør bare den version du kan - det er jo bare et spørgsmål om at få ryddet/nulstillet HD'en...
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 20:59 #61
Som "majsmarken" der er en sparsommelig person siger, spar dine penge
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 21:00 #62
Det var ikke personligt ment "majsmarken"
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 21:10 #63
Hehe.
Så er den færdig med killdisk. Det tog kun 16 minutter...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
23. oktober 2005 - 21:14 #64
(Jeg har prøvet KILLDISK på en ~120Gb HD - det tog >5 timer over natten...)
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 21:16 #65
Dette drejede sig om en 16 eller 18Gb. Men tidsforskellen lyder alligevel voldsom.
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 21:18 #66
Hov, 14Gb ser jeg lige den kun er på.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 21:27 #67
5 timer lyder nu også voldsomt, jeg arbejder mest i diske mellem 80 og 160 GB. og der er en times tid så`n en slags rettesnor, men prøv nu om du kan oprette en partition og formatere skidtet
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 21:29 #68
Hvordan skal jeg oprette den partition? Er det med XP-cd'en, den 1. bootcd vi lavede eller noget helt tredje.
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 21:39 #69
Skal jeg bruge "fdisk" og oprette en primær partition og derefter gøre den aktiv? Skal jeg så køre >format c: /u< bagefter igen?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 21:56 #70
Tja !! Nu har jeg lige været ope at se lidt Forest Gump, han havde sgu da også sine små problemer, prøv at stikke den XP-cdèn
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 21:58 #71
Oppe med et "p" og jeg som påstår at ungdommen nu om stunder  osv.
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 22:01 #72
Hehe. Jeg prøver med XP-cd'en
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 22:14 #73
Den begynder at larme når den når til de famøse 27%, altså samme sted som da vi kørte format på den. Og den slutter med samme fejlmeddelelse som da vi startede.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 22:18 #74
Så kan du jo prøve at gentage proceduren fra sidst, men jeg tror du skal prøve at se sandheden i øjnene, din gamle harddisk er gået ind i sit livs efterår
Avatar billede erdmann Praktikant
23. oktober 2005 - 22:21 #75
Øv, det bliver hun nok ked af at høre. Jeg giver den et sidste skud og vender lige tilbage med udfaldet.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2005 - 22:27 #76
Jo men vent nu lige til alle har haft lejlighed til at aflevere en vurdering, det er altid klogt at høre en sag fra flere sider
Avatar billede majsmarken Nybegynder
24. oktober 2005 - 07:33 #77
... måske skulle prøvet trixet med at manuelt copy \i386\ mappen til HD og install derfra ?

Der er vist en guide et eller andet sted ?
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2005 - 07:57 #78
"måske skulle prøvet trixet med at manuelt copy \i386\ mappen til HD og install derfra" Det kræver da vist at der er oprettet partition og at denne partition er formateret
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2005 - 08:01 #79
Spørgeren kunne forsøge om det var muligt at oprette og formatere en partition på f.eks. 4 GB. installere et styresystem på den partition og så forsøge at arbejde videre derfra
Avatar billede erdmann Praktikant
24. oktober 2005 - 14:08 #80
Den er lige igang med at køre en format c: /u igen. Denne gang med noget større succes end sidste gang. Den er arbejder godt nok stadig med massere af fejl, men er dog nået til 1.673.427 nu over en nat. Jeg skal lige til et mødre på arb og forventer først at være hjemme engang i aften, men prøver at lave den lille partition hvis ikke det virker denne gang.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
29. oktober 2005 - 21:56 #81
(Hvad endte denne tråd med?)
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2005 - 23:10 #82
Vist nok det sædvanlige, et bidrag til filen over blacklistede
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2005 - 20:29 #83
Du har måske stadig problemer ??