Avatar billede gumphfy Nybegynder
22. oktober 2005 - 15:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se IDE enheder

Jeg er ved at samle en computer, og selvom jeg har gjordt det mange gange før, er jeg løbet ind i et lille problem som jeg aldrig har været ud for før.

Den vil simpelhent ikke finde mine IDE enheder. Der er bare ikke strøm i dem. Det mærkelige er at når jeg trækker IDE kablerne ud virker de fint, men nå jeg tilslutter IDE kablerne igen vil de ikke. Jeg ved at de virker fordi jeg har testet dem på andre computere.
Strømforsyningen fejler heller ikke noget, da jeg har testet den samt IDE kablerne.

Her er nogle specs:
Shuttle MV43v/MV43N motherboard
Celeron-D Prescott 340, 2.93GHz, S478
Seagate 7200.9 80GB, 2MB, ATA100
NEC ND-3540, DVD±RW, Black
Floppydrive Alps 3.5", Black
Coolermaster Hyper 48, Socket 478/775/K8
2 x Kingston DDR266, 512 MB

Håber i kan hjælpe lidt.

På forhånd tak!
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. oktober 2005 - 15:31 #1
Du skal tjekke om de er jumpet rigtigt, master/slave
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. oktober 2005 - 15:31 #2
Du har den stiplede linje ind mod strømstikket?
Avatar billede gumphfy Nybegynder
22. oktober 2005 - 15:34 #3
Ja alle jumpere er sat rigtig. min Hdd er pri. master og min DVD-drev er pri. slave.
Desuden kan IDE kabler kun vende én vej, da de har en knub er fortæller hvilken vej de skal vende.
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. oktober 2005 - 15:39 #4
Lad bios detekte dem.
Avatar billede gumphfy Nybegynder
22. oktober 2005 - 15:44 #5
Hvis IDE kablet er tilstuttet power IDE enhederne ikke op når computeren starter. Kun når IDE kablet ikke er tilstutte vil de power op, hvilket jeg ikke kan bruge til noget.
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. oktober 2005 - 16:50 #6
Sæt et andet kabel på.
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. oktober 2005 - 16:51 #7
Tjek drevene et efter et.
Avatar billede duff80 Nybegynder
22. oktober 2005 - 17:07 #8
Har du tjekket om PSU levere nok strøm til dit system... Du skriver ikke noget om grafikkort.. De fleste nye kort er blevet en del krævende( mindst 350 watt... Kan også være dit bundkort der er i stykker... Du kan evt. prøve med et nyt kabel og andet drev, for at udelukke dette...
Avatar billede gumphfy Nybegynder
22. oktober 2005 - 17:13 #9
jeg her checket drevene, som jeg skrev har jeg testet dem på en anden computer.

Min PSU er en 300W og leverer 30A ved +5V. Mit grafik kort er onboard.
Ja jeg har haft mistanke om at det kunne være IDE controllerne på mit motherboard der er noget i vejen med.
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. oktober 2005 - 17:27 #10
Du tager et IDEkabel, du ved er iorden, sætter et drev på, sætter på en af kontrollerne og booter - virker ikke, sæt på den anden kontroller - virker ikke - nyt bundkort.
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. oktober 2005 - 17:28 #11
Din bios står til AUTO? af drevene
Avatar billede gumphfy Nybegynder
22. oktober 2005 - 17:32 #12
jeg har ikke en gang været i satd til at kunne komme ind i bios, men ja som default gør den jo.
Ja der er nok ikke andet for end at købe et nyt, det er bare lidt halv træls =/..men w/e tak for svaret.
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. oktober 2005 - 17:33 #13
Selv tak og god weekend.