Avatar billede wumpus Nybegynder
21. oktober 2005 - 23:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DVD-drev kan ikke læse DVD-skiver

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har et hardware- eller et softwareproblem.

Mit DVD-rom drev er begyndt ikke at ville læse DVD-skiver - så vidt jeg kan se vil den hverken læse video eller data (i hvert fald ikke video). Hvis jeg indsætter en DVD får jeg bare at vide at der ikke er nogen disk i drevet (efter et lille stykke tid)

Nogen bud på hvordan jeg kan finde frem til fejlen?

Mange tak.
Avatar billede strych9 Praktikant
21. oktober 2005 - 23:22 #1
1. Start Registreringseditor (Regedt32.exe).
2. Find værdien UpperFilters under følgende nøgle i registreringsdatabasen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
3. Klik på Slet i menuen Rediger, og klik derefter på OK.
4. Find værdien LowerFilters under den samme nøgle i registreringsdatabasen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
5. Klik på Slet i menuen Rediger, og klik derefter på OK.
6. Gå til enhedshåndtering og fjern drevet ved at højreklikke på det og vælge fjern
7. Genstart maskinen

Funker det nu? Hvis nej, så har du et hardware problem. Såkaldt LaserLock fejl som kræver udskiftning af drevet.
Avatar billede strych9 Praktikant
21. oktober 2005 - 23:26 #2
Hovsa, det er vist i den her i stedet:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Avatar billede strych9 Praktikant
21. oktober 2005 - 23:40 #3
nm, jeg er træt.

Hvad så? hjælper det noget?
Avatar billede wumpus Nybegynder
25. oktober 2005 - 12:37 #4
Tak for hurtigt svar - jeg blev lige distraheret et par dage :-)
Nej, det hjalp desværre ikke :-(
Jeg kan godt læse CD-ROMer i drevet - men du tror alligevel det må være en LaserLock-fejl?
Avatar billede strych9 Praktikant
25. oktober 2005 - 20:05 #5
Altså en sidste test du kan køre er at tage en bootbar DVD, smide den i drevet og genstarte Windows, men jeg tror ikke den fanger den.

Definitionen af en laserlock fejl er at laseren ikke kan låse sig fast på enten DVD eller CD spor. At den simpelthen bliver blind overfor den ene type. CD og DVD'er ser jo forskellige ud når man sætter dem under et mikroskop.
Laserlock fejl kan man ikke rette med firmware osv. Der skal en udskiftning af drevet til desværre.
Avatar billede wumpus Nybegynder
26. oktober 2005 - 23:27 #6
Ja okay - tak for hjælpen i hvert fald