Avatar billede rickypriv Nybegynder
21. oktober 2005 - 12:32 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

mac og pc deler internet router - problemer.

Hej.

Jeg har en Level One router - 4 ports - på med et kabelmodem koblet til.
Den har altid fungeret fint , med 3 pc'ere koblet til.

Men sætter jeg en Power Mac G3 til, ryger forbindelsen. De øvrige PC'ere kan ikke komme på, og Mac'en kan kun få forbindelse nogen få gange.

Jeg ville gerne have at jeg som minimum kunne køre med 2 PC'ere og 1 Mac på samme linie, uden problemer.¨

Nogen som kan hjælpe?

PC'erne kører Windows XP og Mac'en kører Max OS 10.4
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. oktober 2005 - 13:10 #1
Det lyder som om du har en 100mbs hub, som ikke gider det 10mbs-kort du har i din G3.
-eller også gider din hub ikke veksle mellem 10mbs og 100mbs.
---
eller
---
Din hub har en IN/OUT port og tror at det nu kun er IN/OUT fra den port Mac'en benytter.
-har du prøvet at bytte dine stik om i porten ? og køre alle 4 maskiner igen . . .

Den fedeste løsning ville måske være:
-én port fra din Router til en switch eller hub (kan fås i Bilka til 300,-)
-direkte fra Mac og PC'ere i HUB eller Switch og herfra videre i din Router.

Men find lige ud af om din router er en 10/100 og hvad dine netkort hedder, så kan jeg fortælle dig mere.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
21. oktober 2005 - 13:36 #2
Dette er routeren:

http://ftp.level1.com/levelone_en/datasheet/WBR-3400TX.pdf

- 10/100Base-T Auto Sensing (så mon ikke den skulle kunne klare at veksle?)

Jeg kører nu med 1 PC'er på, for at teste som har følgende netkort :

VIA Rhine III Fast Ethernet Adapter (onboard netkort på et Asus P4XP-X bundkort)

Mac'en kører med et 10/100 mbit netkort - ifølge fakturaen .. men jeg kan ikke lige finde, hvor på Mac'en jeg kan finde mærke eller model.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. oktober 2005 - 14:55 #3
lige meget. Det lyder IKKE som din router.

Hvilket OS kører din Mac ?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
21. oktober 2005 - 15:31 #4
Mac OSX 10.4
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. oktober 2005 - 18:27 #5
Prøv lige følgende:
Åbn "Systemindstillinger" (øverste venstre hjørne)
Klik på "Deling" > og fanebladet "Internet"

Vælg her "Ethernet" og klik på knappen "Start"

Nu deler din Mac sin aktive (den var jo den eneste) internetforbindelse, med andre på netværket.

hvad siger dine PC'ere til det ?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
21. oktober 2005 - 18:50 #6
Det så ikke ud til at give nogen problemer .. so far.

Kan det tænkes at have noget at gøre med at jeg har købt en switch (var et smut i Aldi, og de havde en til 99 kr. hehe)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
21. oktober 2005 - 18:50 #7
Faktisk ser det ud til at jeg har interent på begge computer nu.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
21. oktober 2005 - 18:57 #8
Ok .. nu prøvede jeg lige at skifte kabel mellem router og den switch mac'en sidder på .. og lige nu har jeg internet igen , på begge (pc og mac)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. oktober 2005 - 19:50 #9
Jeg har set lignende eksempel på et andet netværk og det viste sig at Mac'en er ligeglad med om dit kabel hedder; PATCH eller CROSS-OVER.
Vi fik det også først til at fungere da vi købte en switch.

Det kunne tyde på at en router KUN lader sig til takke med kabel der er efter dens brugsanvisning.
-mens PC og Mac er ligeglade.
Routeren protesterer ved at lade som om der er noget galt med det hele.
-men også her viste en switch sig at være mere føjelig.

PS: et KÆMPE-netværk har jo også altid en KÆMPE-SWITCH og kun én internetforbindelse . . .
-måske netop derfor . . .
Avatar billede rickypriv Nybegynder
21. oktober 2005 - 20:38 #10
Jeg tror nærmere det er en oversættelsesfejl .. at Mac og PC ikke helt kører med samme layer sprog.

Enyway. Tak 99 kr og 30 var da en dejlig billig løsning. ;)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
22. oktober 2005 - 09:33 #11
Takker for points . . .