Avatar billede tismissen Nybegynder
19. oktober 2005 - 22:10 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Centrino eller hvad?

Hvad er den store fordel ved Centrino i forhold til alle de mange andre processorer? Udover strømbesparelsen.

Hvis man står og skal vælge mellem en Centrino med 1.6 Ghz og en anden type til samme pris, men som eksempelvis har 3.0 Ghz, lad os sige en Pentium 4, eller Intel Celeron D, hvad skal man så vælge, hvis man bare skal have en stabil computer til tekstbehandling og internetsurfing og sådan?
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. oktober 2005 - 22:15 #1
hmm....
Centrino er en teknologi - ikke en cpu.
Snakker vi bærbar pc?
Avatar billede tismissen Nybegynder
19. oktober 2005 - 22:18 #2
ja, vi snakker bærbar. Ja, er klar over det er en teknologi, men så lad os sige en Pentium M 1.6 Ghz, bygget med Centrino teknologi i forhold til en Pentium 4 eller Intel Celeron D med 3.0 Ghz.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. oktober 2005 - 22:21 #3
Man kan ikke sammenligne direkte, da de ikke rigtigt har noget tilfælles...
Men gang Pentium M cpu hastighed med 1.5 så har du ca. hvad det svarer til i P4 hastighed.
Her spiller så andre faktorer ind, såsom at de ikke behandler data ens, det gør at man ikke kan sammenligne hastighedsmæssigt.

Men...
Man smider ikke en P4 i en bærbar, for de sluger for meget batteri.
Vælg Pentium M, eller Turion fra AMD.
Avatar billede tismissen Nybegynder
19. oktober 2005 - 22:23 #4
Okay, se det er et godt svar, jeg kan bruge til noget. Hvis der er andre, der har et godt tip, så må I endeligt byde ind!
Avatar billede craxx Nybegynder
19. oktober 2005 - 22:23 #5
Fordele ved centrino:

Yder mere
Nyere teknologi (pladsbesparende)
Lavere varmeudvikling
Trådløs teknologi integreret
Lavere batteriforbrug
Yder langt mere end clockfrekvensenken på 1,5 GHz og Centrino kan ydelsesmæssigt sagtens slå en 2,5 GHz P4.
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 08:22 #6
Svar: craxx

hvor mon det er taget fra *G*
Avatar billede espersen Novice
20. oktober 2005 - 10:36 #7
;o)

Læs lige denne test, hvor der sammenlignes med alm. P4 - så kan du bedre se forskellen. http://www20.tomshardware.com/mobile/20030212/index.html

Celeron M er en skrabet version af Pentium M - og er ikke mit 1. valgtil en laptop

Celeron M er ikke samme strømesparende CPU som Pentium M, da Celeron kører med konstant fart/mhz. Pentium M derimod skruer op og ned for Mhz alt efter hvad du bruger maskinen til.

se denne test hvor Pentium M og Celeron M sammelignes : http://www.tomshardware.com/mobile/20040309/index.html

Se desuden denne helt opdaterede købeguide : http://www.laptopworld.dk/index.php?id=22

intet i verden er så enkelt.... men tag nu en Centrino-baseret laptop-fætter...
Avatar billede craxx Nybegynder
20. oktober 2005 - 10:37 #8
fandt det på www.laptopworld.dk
Må man ikke det ? ;)
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 10:52 #9
Så kunne du vel skrive "taget fra" :D
Avatar billede craxx Nybegynder
20. oktober 2005 - 11:23 #10
OK, husker jeg fremover
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 11:39 #11
No harm done :D
Avatar billede tismissen Nybegynder
20. oktober 2005 - 13:18 #12
espersen>> Dvs. denne computer http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=112923 vil være et udmærket køb i forhold til processortype og størrelse? Regner med at smide nogle flere ram i, men ellers virker det som et godt køb, synes jeg.
Avatar billede huset Praktikant
20. oktober 2005 - 13:19 #13
Ganske fin maskine til prisen, men glem alt om spil på den model.Resten klarer den perfekt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. oktober 2005 - 15:08 #14
bartz> jeg ved det står på Tomshardware.com og der du linker til, men find det på intel.com og jeg tror på dig.
Indtil videre vælger jeg at tro på Intel der ved et møde vi havde med dem da Centrino blev introduceret, sagde at Pentium M er deres 1. cpu i 5 år der ikke er en videreudvikling af et eksisterende produkt.
Avatar billede espersen Novice
27. oktober 2005 - 09:27 #15
kaster et svar....
Avatar billede huset Praktikant
31. oktober 2005 - 08:13 #16
lol