Avatar billede thunderztorm Nybegynder
19. oktober 2005 - 17:58 Der er 14 kommentarer

Computeren rebooter uprovokeret

Jeg sidder med et lidt vanskeligt problem - min computer genstarter jævnligt af sig selv. Med jævnligt mener jeg mindst 1 gang i timen, som regel noget mere.
Den rebooter fx hvis jeg starter media player eller et spil. Derudover gør den det også helt uprovokeret hvis computeren bare står og laver ingenting i en periode.

Jeg har forsøgt at geninstallere windows, men problemet hænger ved. Jeg har formateret hele HDDen (ikke quick format), og installeret windows helt fra bunden. Problemet er der stadig.

Rent logisk må det altså være en hardwarefejl, men da jeg er på SU har jeg ikke lige råd til at satse på en bestemt ting for at finde ud af det ikke er der fejlen ligger.
Mit bedste gæt er selv strømforsyningen - men hvis en af jer har oplevet noget lignende, så kan det jo være i ved bedre end mig hvad der er galt.

Computeren er ikke for varm - hverken CPU, bundkort eller Grafikkort.
Computeren fungerer ligeledes upåklageligt lige indtil den rebooter, jeg kan installere programmer, tjekke nettet osv ganske som jeg plejer.

Jeg har en 300W strømforsyning der er lidt over 1 år gammel.
P4 3ghz - også lidt over 1 år gammel
1024mb ram - samme alder
GeForce FX5700LE - lidt over 6 måneder gammelt
ASRock bundkort, kender ikke den præcise modeltype.
Windows er fuldt opdateret, og det samme er samtlige drivere.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. oktober 2005 - 18:22 #1
Test ram og harddisk.

Brug memtest86 og harddisk producentens værktøjer til dette, hent www.ultimatebootcd.com, den har alt hvad du skal bruge.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. oktober 2005 - 18:26 #2
Rundt omkring processoren står der en masse Elektrolytter (små siloer) hvis der ligger vædske på toppen af dem, eller toppen er revnet har du et defekt motherboard.
Avatar billede thunderztorm Nybegynder
20. oktober 2005 - 01:17 #3
Elektrolytterne ser for mig ud til at være helt ok (hvis det da vel at mærke er de rigtige jeg kiggede på)
Mit floppydrev virker af en eller anden bizar årsag ikke, så de to testprogrammer du nævner kan jeg desværre ikke køre :(

Jeg har stadig en fornemmelse (eller et håb) der siger mig det er strømforsyningen - findes der nogen måde at undersøge det på. Finten er at jeg er en fattigrøv, og jeg vil helst ikke smide de penge ud til et stykke hardware der ikke retter fejlen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. oktober 2005 - 07:31 #4
Pyt med dit floppy drev, så må du bare bruge CD'en.
Hent den her: http://www.planetmirror.com/pub/ubcd/3.3/ubcd33-basic.zip
Unzip filen og brænd den på en CD-rom efter denne vejledning: http://www.petri.co.il/how_to_write_iso_files_to_cd.htm
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. oktober 2005 - 07:34 #5
Det kan være at det er din strømforsyning. Du tester det lettest ved at låne en strømforsyning. Men det kan lige så godt være RAM og Harddisk, derfor syntes jeg at du skal brænde den CD-rom med UBCD og teste harddisk og RAM, inden du kikker på andet hardware. Hvis Harddisk og RAM er fejl frit skal du ud og låne en strømforsyning. Alternativt kan du forsøge dig med at tage ting fra der bruger strøm. Ekstra harddiske, Ekstra PCI kort (behold grafikkortet) og CD-rom drev. Tag disse fra og se om det gør maskinen mere stabil.
Avatar billede thunderztorm Nybegynder
20. oktober 2005 - 14:09 #6
Hmm - vi har kørt både en chkdisk og en fuld formatering - burde de to ting ikke have fundet en fejl hvis harddisken er screwed?
Men jeg får lige tjekket det her og vender tilbage med et "svar" :p
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. oktober 2005 - 16:57 #7
checkdisk of formateringer finder ikke alt. Det er blandt andet derfor harddisk producenter laver software specielt til at finde de fejl der kan være.
Avatar billede thunderztorm Nybegynder
20. oktober 2005 - 20:03 #8
Okay.. Så har vi arbejdet lidt med den.

Memtest86 er blevet kørt - med begge blokke i (har to 512mb blokke) gav den 260 errors. Tager jeg blokkene en af gangen er der ingen fejl på nogle af dem - og uanset hvordan jeg har dem sat op sker den samme fejl stadig ved computeren.

Vi har skiftet strømforsyningen - det fik computeren til at fungere upåklageligt i ca 2 timer - det galdt videoer, spil, internet - ALT virkede perfekt, hvorefter jeg slukkede, satte mit headset til lydkortet (onboard lydkort forresten), startede op - og fejlen var der igen.
Jeg har forsøgt at disable lydkortet via bios, men det ændrede intet. Det har med al sandsynlighed "bare" været et mystisk tilfælde, og hænger nok mere sammen med at den blev slukket og startet op igen end at headsettet blev sat til.

harddisk-værktøjet ligger desværre ikke på UBCD-tingen, eller også kan jeg bare ikke finde ud af at bruge det :)

Jeg må ærligt indrømme at jeg absolut intet forstår længere - for hvis der er en hardware fejl et sted, hvorfor virkede den så perfekt i 2 timer? Og hvis det ikke er en hardwarefejl, hvad fanden er det så - for det er en 100% ny installation af windows - stort set uden andet på end 1 spil og min gfx-driver.
Avatar billede thunderztorm Nybegynder
20. oktober 2005 - 20:46 #9
Og endnu en "update":

Har lige testet med en ældre harddisk jeg havde liggende - der lå allerede win2k på. Samme fejl sker også der, så det er hverken harddisk eller software.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. oktober 2005 - 07:23 #10
Hvis du får fejl på dine RAM, når de sidder i sammen så er det fordi der er noget timing der ikke helt virker.

Hvilke RAM klodser har du? Er de helt ens?

1 fejl på RAM er en fejl for meget.

Men jeg tror at du skal teste lidt mere med den anden strømforsyning, det er jo ikke utænkeligt at din strømforsyning har en fejl, jeg ville bare også være nervøs for RAM, for en fejl i memtast betyder at det memtest læste fra RAM ikke var det samme som memtest havde skrevet. Og hvis memtest kan se den fejl, så sker det også når windows bruger RAM.
Avatar billede thunderztorm Nybegynder
21. oktober 2005 - 13:30 #11
Det er to fuldstændigt ens 512MB ramklodser.
Det jeg er nervøs for er at fejlen ikke er pga RAMene, men pga bundkortet - det kan velsagtens være bundkortet der resulterer i de fejl memtest kommer med?

Jeg har kørt med den "nye" strømforsyning i det seneste døgn, men fejlen er der stadig, så strømforsyning er ude af billedet med sikkerhed.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. oktober 2005 - 14:53 #12
Ja det kan godt være motherboardet.
Skriv lige hvilket motherboard og hvad det er for noget RAM du har.

Prøv desuden at lave en BIOS reset.
Avatar billede thunderztorm Nybegynder
22. oktober 2005 - 16:52 #13
Jeg har et ASRock P4S61 mobo
RAMene, øhbøh, 2x512mb DDR-etellerandet.

Det virker bare lidt underligt på mig at begge ram-blokke skulle få samme fejl på samme tid - for jeg har prøvet at starte den op med blokkene i en af gangen, og såmænd også forskellige slots.

Jeg må indrømme jeg er ret tæt på at satse og købe et nyt bundkort..
Avatar billede thunderztorm Nybegynder
23. oktober 2005 - 18:08 #14
Så røg RAM og harddisk også ud af mulighederne.

Testede med en kammerats RAM - stadig fejl. Testede med en anden harddisk - fejlen kom allerede mens jeg var i gang med at installere windows.