Avatar billede stigpedersen Nybegynder
19. april 2001 - 10:15 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

7v på cpukøler?

Jeg har sat en meget stille PSU i min pc.
MEN nu larmer min Golden Orb køler ad H... til.
Jeg har en athlon classic 550 (slot A)der ikke er overclocket.
Jeg køber andet motherboard og cpu om 3-4 måneder, så jeg gider ikke investerer alverden i en ny køler.
Golden orb burde kunne køle langt kraftigere
cpuer, så kunne jeg evt. ikke sætte den til at køre 7 eller 5 v??
Der sidder en blå,rød og sort ledning ned til
et lille trebensstik på Motherboardet.
Kan jeg forbinde dem til et af strømstikkene
fra PSUen(med en bidetang og lidt tape) og hvordan skal kombinationen være
for at køre 7v eller 5v.??
Findes der en støjfri,billig slot A køler??
Ja det var jo nærmest 3 spørgsmål, men de hører jo sammen.
Avatar billede unouno Nybegynder
19. april 2001 - 11:18 #1
hej hej..
du kan godt få 5 og 12 ud af en strømstik som man bruger til cdromdrev/harddiske...

du skal bare bruge
gul og sort = 12
rød og sort = 5
(er ikke helt sikker, men du kan jo prøve at sætte den i rød og sort og se hvor hurtig din goldenorb køre... hvis den køre som den gjorde før så skal du bruge gul og sort...
men jeg mener bare det er rød og sort der er 5v. (men man kan jo godt huske forkert... :=)

du skal bare klippe den lille stik af der sidder på køleren og sætte ledningerne op i stikker (som man bruger til harddiske/ cdromdrev....

håber du forstår hvad jeg mener.. ellers må du jo lige skrive tilbage.. (eller bare hvis du har andet)

PS.
det er den røde og sorte stik på orben du skal bruge..
den blå er til at måle hvor mange  omdregninger din køler tager.
Avatar billede stigpedersen Nybegynder
19. april 2001 - 11:39 #2
Tak Tak
Jeg prøver når jeg kommer hjem fra job.
Jeg lader lige spørgsmålet stå lidt længere,da
der måske er meninger om cpuen bliver for varm?
og om der findes støjfrie kølere til slot A
Avatar billede unouno Nybegynder
19. april 2001 - 13:29 #3
det med om cpu\'en bliver for varm.. er svært at svare på. men du kan jo prøve at sætte den til 5 volt.
også tænde computeren og side og se lidt på tempen inde i biosen...(og hvis den bliver meget varm så skal du nok sætte den til 12 volt igeen :=)

det med en støjfri køler til slot A må du have en anden en til at svare på (det er ikke det jeg gør mest i)
Avatar billede makse Nybegynder
19. april 2001 - 23:15 #4
For at køre 7 Volt skal du sætte blæserens \'+\' på den gule ledning (12V), og blæserens \'-\' på den røde ledning (5V).
Blæserens ydelse ved 7 Volt er ca. 40% mindre end ved 12 Volt. Og jeg vil ikke mene, at du skal gå længere ned end det.
Avatar billede stigpedersen Nybegynder
20. april 2001 - 10:02 #5
Jeg fandt 7v tricket i en nyhedsgruppe og eksperimenterede hele aftenen.
Så nu har jeg taget mit cdromdrev ud (jeg bruger kun min brænder) for at give lidt mere luft i kabinettet.Hardisken er sat i en Noviberamme,
cpu blæseren er sat til 7v, og jeg har sat en slotblæser til 5v. Det har virkelig hjulpet!
Nu er jeg spændt på hvordan det går når cpu virkelig kommer under pres (2-3 timers spil)
Jeg har ingen temp.måler i min bios så jeg må nøjes med at kigge på stabiliteten.
Desværre fik jeg en masse konflikter da jeg var nødt til at flytte rundt på mine kort. så min net forbindelse er imidlertigt røget. Men det er et helt andet problem som jeg nok får løst i aften.