Avatar billede geltzer Nybegynder
17. oktober 2005 - 10:04 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

GRUB error 17 hvordan kommer jeg af med GRUB??

Jeg har indtil for nyligt haft både SUSE 10.0 og windows XP på min bærbare pc. men idet SUSE af uransaglige årsager aldrig kom til at fungere på maskinen og jeg havde brug for pladsen på disken så valgte jeg at formattere den partition hvor suse lå.
MEN, den har åbenbart ikke fjernet GRUB for når jeg starter op så siger den : "loadin grub 1.5.... error 17"
og derefter kan jeg intet,
jeg har prøvet at bruge windows fejlrettelses system til at be den om at boote på windows men der er no way in heaven jeg ka få den til at forstå at den ska boote i windows.

Hvordan får jeg GRUB væk! uden at slette windows??? fordi jeg har stadig en masse date liggende i windows som jeg ikke må¨miste
Avatar billede hmann Nybegynder
17. oktober 2005 - 10:56 #1
start med at indsætte din windows Xp cd... boot på cd'en og vælg fejlrettelse-systemet som du kalder det..

når du får prompten frem skriver du:
fixmbr
og trykker <enter>
Avatar billede hmann Nybegynder
17. oktober 2005 - 10:58 #2
den spørger et par gange om du er helt sikker - bare svar ja/yes

så skriver den en ny boot-sektor, som vil gøre at din maskine igen booter op på windows.

skriv herefter "exit" for at forlade recovery consol'en
Avatar billede hmann Nybegynder
17. oktober 2005 - 11:02 #3
grunden til at du ikke får slettet GRUB når du formaterer partitionen med linux er at BRUB lægger sig i den første sektor på harddisken (bootsektoren) - det er den første sektor du skal have overskrevet så der igen bootes på Windows og det gøres som skrevet ved at bruge windows-cd'en til at komme i recovery-consol'en og her skrive: fixmbr
Avatar billede hmann Nybegynder
17. oktober 2005 - 12:32 #4
og det er selvfølgelig GRUB og ikke BRUB om lægger sig i den første sektor :)
Avatar billede geltzer Nybegynder
18. oktober 2005 - 12:41 #5
ok tak, jeg var lige ved at blive desperat der
Avatar billede geltzer Nybegynder
18. oktober 2005 - 12:44 #6
jeg ved ikke om du har fået pointsne?
siden fucker bare rundt og der sker ikke rigtigt noget når jeg prøver at klikke "accepter"
Avatar billede hmann Nybegynder
18. oktober 2005 - 13:28 #7
har du markeret mit navn før du trykker accepter?
Avatar billede geltzer Nybegynder
18. oktober 2005 - 21:43 #8
sådan ;)
Avatar billede hmann Nybegynder
19. oktober 2005 - 07:58 #9
tak for points ;)