Avatar billede gardengate Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:04 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Kan jeg slette min harddisk og stadig gemme nogle filer?

Hejsa,

Jeg har tidligere oprettet nogle spørgsmål herinde (http://www.eksperten.dk/spm/649103) mht. noget virus jeg havde på computeren. Efter MEGET lang tid fik jeg endelig problemet løst. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg løste det, for lige pludselig virkede det - troede jeg! For efter en uges tid var problemet der igen!! Jeg har absolut ingen anelse om, hvad problemet kan være... Jeg har tænkt på, om det ville være muligt at lægge de filer, jeg har lyst til at gemme, over på min eksterne harddisk og så formatere harddisken i computeren. Kan man det??? Hvad nu hvis man smider nogle filer med virus over på den eksterne harddisk, så kan man jo ikke komme af med dem??!?!

HVAD SKAL JEG GØRE?!??!??!?!?!?!?!?!?

/gardengate
Avatar billede screem_brille Novice
15. oktober 2005 - 18:07 #1
ja du kan sagetn kopiere dem overpå din eksterne harddisk, og medmindre du afvikler nogle affilermevil en evt. virus ikek kunne gøre noget.
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:10 #2
affilermevil??? Det forstår jeg ikke! Jamen... hvis jeg nu smider en dokument over på den eksterne, så vil jeg jo ikke kommer af med det!?
Avatar billede steen_hansen Forsker
15. oktober 2005 - 18:10 #3
Du skal selvfølgelig have styr på dine filer, så du er sikker på, at du ikke overfører inficerede filer. Formater derefter HDD og installer den fra bunden. Mere simpelt kan det ikke være, du har selv givet løsningen :)
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:12 #4
Jamen hvordan kan jeg have styr på mine filer?!? De er jo ikke stempelt "virus fil!"... skal jeg køre nogle anti-virus programmer!?!?
Avatar billede screem_brille Novice
15. oktober 2005 - 18:13 #5
afvikler nogle af filerne skulle der stå, men mit tastatur laver nogle underlige ting idag*G*.

sålænge du ikek afvilker de filer med virus sker der ikek ngoet, og derved kan du jo installere en virus scanner og scanne dem *inden* du afvikler dem
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:15 #6
jeg er sgu ikke så skrap... hvad mener du med afvikler?? Måske et lidt dumt spørgsmål..
Avatar billede cbedb Mester
15. oktober 2005 - 18:16 #7
http://housecall.antivirus.com/housecall/
Kør en online virus scan fra denne adresse, så finder du ud af om det er en virus, derefter sletter du den
Avatar billede steen_hansen Forsker
15. oktober 2005 - 18:19 #8
Når man afvikler et program, eller eksekverer en fil, menes der bare, at man starter eller åbner det. Når du dobbeltklikker på en EXE-fil (eller en genvej), eksekverer (læs: udfører/starter/afvikler) du et program.
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:24 #9
okay... så er jeg med. Jeg kan ikke køre den online virus scanner, da jeg ikke kan komme på nettet med computeren. I kan læse det i den tråd jeg henviser til i starten af denne tråd.
Avatar billede screem_brille Novice
15. oktober 2005 - 18:27 #10
flyt dine filer du skal gemme, tag disken fysisk fra og installer windows, opdater windows, installer en antivirus program, og opdater dette, sluk computeren, tilslut den andne disk, og start den op, og scan alle filer.
Avatar billede haverslev Novice
15. oktober 2005 - 18:42 #11
gardengate > hvad med :http://www.eksperten.dk/spm/648953
fik du aprøvet det du skrev osv. osv.??
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:55 #12
Du får point for hjælpen... :D Nej jeg fik ikke gjort det, da den jo pludselig begyndte at virke fint! Jeg er ved at gå helt amok over dette fis...!
Avatar billede screem_brille Novice
15. oktober 2005 - 18:58 #13
hvem mener du ? *S*
Avatar billede gardengate Nybegynder
15. oktober 2005 - 19:05 #14
Det er ikke point i denne tråd, men en anden...!
Avatar billede gardengate Nybegynder
16. oktober 2005 - 03:24 #15
Er er overhoved nødvendigt at formatere min HHD?? Jeg vil af med mine problemer og det skal ske hurtigt!

/gardengate
Avatar billede gardengate Nybegynder
17. oktober 2005 - 14:27 #16
Er det nødvendigt?!?!
Avatar billede haverslev Novice
17. oktober 2005 - 14:41 #17
Hvis du har en masse "skrammel" som du gerne vil af med, samt at få en nyformateret og opdateret computer - så ja.

Hvis du ellers er sluppet af med viruser, spyware osv. så kan du godt beholde din installation og blot køre en repair eller sfc /scannow for at checke din windows installation.

Lav en grundig oprydning inden du udfører ovenstående:
Du har jo fået anvist spyboot (i det andet spørgsmål) så den opdatere du og kører en tur med den.

Hvis ikke du har dit eget opdateret antivirus program, så kører du en tur med:
http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe

Oprydning af div:
Start stifinder - ”windows tast + E ” - klik på Funktioner, klik på Mappeindstillinger, klik på faneblad Vis.
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper" – Anvend.
Find derefter disse mapper og slet indholdet i dem.
C:\Documents and Settings\NAVN\Cookies
C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temp
C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temporary internet files
Diskoprydning:
1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskoprydning.
2. Vælg det drev der skal ryddes op på og tryk Ok. Nu beregner Windows, hvor meget plads der kan frigøres.
3. Så kan der vælges på hvad der skal fjernes, - Windows har valgt nogle på forhånd og der kan frit foretages til eller fravalg. Alt kan slettes uden problemer. - Tryk Ok.
4. Bekræft med Ja. Der udføres herefter oprydning, ud fra de principper der blev valgt.
5. Programmet lukker selv og der kan nu arbejdes med en kvikkere computer med mere plads på harddisken.

Oprydning i reg.databasen:
http://www.majorgeeks.com/download460.html

Diskdefragmentering:
1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskdefragmentering.
2. Grundlæggende handler det så om, at markere/vælge, det drev man ønsker at defragmentere. Og igen afhængigt af Windows version, er der forskel på, hvordan defragmenteringen sættes i gang, men det giver i alle tilfælde sig selv. Se efter en knap med påtegnelsen - Ok eller Defragmentér og tryk på den.
3. Når defragmenteringen er overstået for det valgte drev, kommer der en besked om, at det er gjort og afhængigt af Windows version, om man ønsker at defragmentere andre drev. Man kan så foretage sine valg.
4. Når det hele er overstået er der kun tilbage, at lukke værktøjet.

Husk det er også en god ide at opdatere sit hardware, f.eks grafikkort osv.
Avatar billede gardengate Nybegynder
20. oktober 2005 - 11:09 #18
Hej igen...

Jeg tændte min computer for jeg skulle lige se et gammelt dokument. Der kom ikke de sædvanlige pop-ups med "fejl" i, og jeg kunne godt gå på internettet - i 2 min! Den havde åbenbart hentet 8 opdateringer fra Windows. Dem installerede jeg og skulle så genstarte før de ville virke. Da jeg startede computeren igen, så kom der en besked med "fjernelse af virus... tam tam" et program fra Windows (det var i opdateringen), så da jeg havde kørt det, og det havde fjernet nogle inficerede filer, så virker nettet fint igen!
Er det ikke bare alt for mærkeligt?!? Jeg opdaterer alle de virusprogrammer jeg har hentet.

Skal jeg ellers gøre det, som du har skrevet ovenfor?? Eller kan det være lige meget nu? Hvad ville du gøre?

/gardengate
Avatar billede gardengate Nybegynder
20. oktober 2005 - 11:15 #19
Jeg tror måske, at det er fordi jeg ikke har sat min eksterne harddisk til computeren. Hvis nu der ligger noget virus på den, kan jeg så godt sætte den til computeren uden, at den smadrer det hele igen?? Hvordan kan jeg fjerne virus fra den eksterne harddisk?

/gardengate
Avatar billede screem_brille Novice
20. oktober 2005 - 11:34 #20
læs de forskellige kommentarer igen, det er allerede skrevet flere gange mht fjernelse af virus.
Avatar billede gardengate Nybegynder
20. oktober 2005 - 11:44 #21
Jamen er der forskel på en alm HDD og en ekstern?!
Avatar billede screem_brille Novice
20. oktober 2005 - 11:48 #22
nej den eneste forskel der er, er hastigheden, udover det opfører de sig 100% ens
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2005 - 12:09 #23
gardengate 20/10-2005 11:09:21
Nej vil ikke sige det er mærkeligt, med de nuværende muligheder for at få spyware /virus på nettet og via mails, så er det meget vigtigt at holde sin computer opdateret - det gælder ikke bare styresytemet men også firewall, antivirus sytemer.
Der kommer hundredevis af nye viruser og spyware hver måned og det kræver jo et godt og opdateret program at fange/fjerne dem.
Microsoft har også indset dette og er derfor gået ind i "kampen" mod viruser osv.
de ugiver hver mdr. nye opdateringer til deres "Windows Værktøj til fjernelse af skadelig software" samt en masse andre opdateringer.
Derudover kan du hente og bruge :
http://www.microsoft.com/athome/security/spyware/software/default.mspx
Det er gratis og virker rimelig godt.

Derudover er det altid en god ide og scanne sin pc med en anden scanner en gang imellem f.eks http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe
Og til sidst "rydde" op på sin pc, som jeg også har skrevet: 17/10-2005 14:41:57
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 11:51 #24
brug for mere hjælp ?
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 23:30 #25
brug for mere hjælp ?
Avatar billede gardengate Nybegynder
07. marts 2007 - 19:09 #26
Nej, det det har jeg ikke. Jeg købte en ny computer :D
Avatar billede screem_brille Novice
07. marts 2007 - 19:29 #27
kan du så ikke få lukket spørgsmålet ?
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2007 - 19:30 #28
Der er svaret på det du spurgte om ;o)
http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar