Avatar billede knocker Nybegynder
15. oktober 2005 - 06:18 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

TV-Out, grumset/dårlig kvalitet

Hey derude.

Først og fremmest vil jeg undskylde, hvis dette er den forkerte kategori, men kunne ikke finde på en mere passende.

Jeg har et ret så irriterende problem. Efter flere timers biksen rundt, fik jeg endelig mit tv-out til at virke, på mit GeForce 6600TD kort. Problemet nu, er så at kvaliteten på billedet (TV'et) simpelthen er så ringe.
Det er grumset, langt fra skarpt og farverne er langt fra korrekte. Jeg har prøvet at indstille på alverdens ting, men uden held.
Det skal lige siges, at jeg har prøvet at koble mit s-vhs stik til mit videokamera, og der står billedet perfekt, så kablet fejler intet, og TV'et er ikke noget gammel skidt, et Philips 32" widescreen, af årgang 2005.

Nogen derude som har et råd, eller bedre endnu, en løsning? :)
Avatar billede c-holst Novice
15. oktober 2005 - 07:33 #1
fulstændig korrekt sted efter min mening

Her er et par kommentarer du kan arbejde lidt med

En ofte men efterhånden sjældnere grund til S/H billede er, at ældre tv-apperater ikke understøtter svideo. Er det tilfældet kan man på nogle gfx sætte kortet til at sende signalet ud gennem svideostikket som komposit. alternativt kan man indkøbe en colorfix. Det løser det problem.
http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?ProductNo=06-053&VersionNo=0

Et andet problem kan være, at dit tv har flere scartporte, hvoraf kun den ene understøtter svideo. Det er et at afklare via din manual eller ved at skifte port.

Så er der den allerede sagt med, at vi her til lands bruger PAL B

For tiden er der også en del personer herinde der har erfaret, at den nyeste udgave af Nvidias driver ikke fungerer ordenligt med tv-out, prøv derfor en tidligere version, fx 61.77
http://www.nvidia.com/object/winxp-2k_archive.html

sørg for, at dine kabler er 100% i orden, flyt evt lidt på dem, hvis de ligger op af andre kabler. Test med andre kabler

------------------------------------------------------------------

Guide til tv-out på geforce serien
til de nyeste drivere

du har forbundet og genstartet din maskine.

højreklik på din skærm, egenskaber og vælg indstillinger.
Her må du ikke pille ved skærm nr 2, da den så vil blive aktiveret og brugt som en del af skrivebordet.
som udgangspunkt sætter du nu skærm 1 til 800 X 600 (giver det bedste resultat hos mig. Du kan altid ændre det senere

klik nu på avanceret og på fanebladet geforce-xxx

frem kommer en vinge, hvor du vælger "nview display mode"

finder nviewmodes og vælger clone/klon

hjreklik på skærm 2 og vælg "select tv format"  vælg "advanced"
vælg "pal B denmark" og vælg composite eller svideo hvis dit tv understøtter dette. tryk på anvend og sig ok til du igen er ved "vingen"
driller det lidt, kan du vinge af i detect displays

tilbage til "nview display mode" højreklik på skærm 2, vælg "change resolution" flyt skydebaren til 800 X 600. Det er kun her du må ændre opløsningen på tvskærmen. aldrig ude i de alm indstillinger

nu skulle du gerne have billede på dit tv. er det ikke i farver kan det  være fordi dit tv ikke understøtter svideo. Vælg da composite eller køb en colorfix

gå nu ind i vingemenuen "full screen video"
skal dit tv-out primært bruges til videovisning, hvor afspilleren styres via din pcskærm vælg da secondary display.
vil du styre din afspiller og alle funktioner via din tvskærm, vælg da disable

Du kan endda få billedet til at fylde hele skæmen ved, under change resolutions at vinge af i show only physical resolutions, men så bliver skærmen også ringe til alt andet en fremvisning af film

------------------------------------------------------------------------------

start op i fejlsikret tilstand F8 under opstart
Slet driveren i tilføj fjern programmer
Slet kortet i enhedshåndteringen

Har du haft noget problemer med driver/grafikkort gør du sådan inden du genstarter/installerer
læg din xp cd i drevet og indtast denne kommando i kør
sfc /scannow  husk mellemrum før /
retter/tjekker vigtige systemfiler

genstart maskinen og installer driveren

og så forfra igen. Har nogengange hjulpet på underlige problemer
Avatar billede c-holst Novice
15. oktober 2005 - 07:35 #2
Nye tv apperater, som mit prosonic kræver også en colorfix, hvis jeg bruger radeonkort
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. oktober 2005 - 08:19 #3
Sæt din opløsning ned til den lavest mulige.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. oktober 2005 - 08:35 #4
Et TV har langt lavere opløsning end en computer skærm. Film du viser fra din PC bør stå skarpt, men desktoppen vil altid være noget lort.
Avatar billede jokkejensen Novice
15. oktober 2005 - 08:52 #5
james > så formoder du også at den film er i korrekte pal opløsning, ellers vil det da blive grumset ? det vil det altid blive ved scalering ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. oktober 2005 - 09:02 #6
jokke>> Jeg antager DVD, afspilning.
Avatar billede jokkejensen Novice
15. oktober 2005 - 09:06 #7
okay sorry, kunne ikke lige forstå du mente at "film" vil stå skarpt :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. oktober 2005 - 09:36 #8
Jokke>> Film i høj kvalitet (højere end DVD) er bedst egnet til en PC skærm, eller et HD TV
Avatar billede gurly Praktikant
15. oktober 2005 - 11:03 #9
42 tommer plasma med 15 pol RGB indgang så står det rigtigt skarpt c",)
og 23 meter skærmkabel kan hos mig godt gå and !
meget bedre end svhs
Avatar billede gurly Praktikant
15. oktober 2005 - 11:04 #10
har dit tv skærmindgang ?
Avatar billede gurly Praktikant
15. oktober 2005 - 11:09 #11
http://www.kpdata.dk/?p=productMore&iProduct=94
Er det sådan et ? så er der vga ingang
Avatar billede knocker Nybegynder
15. oktober 2005 - 16:36 #12
Mit TV har 2 scart indgange, og så en RGB på siden.
Jeg har prøvet at skifte rundt på stikkene, bruge andre ledninger osv, men intet forbedrer der. Har også prøvet med at skifte opløsninger, stadig intet. Selv film står i samme dårlige kvalitet, som alt andet.

Jeg har ikke prøvet med en ældre driver (Prøvet på 77.77 og nu 78.01) men vil lige give det et forsøg.

Takker for input indtil videre, og vil vende tilbage lige så snart jeg har givet den driver et forsøg! :)
Avatar billede gurly Praktikant
15. oktober 2005 - 18:02 #13
det lyder undetligt, lcd tv fra 2005 uden vga indgang, hvad model er det tv ?
Avatar billede gurly Praktikant
15. oktober 2005 - 18:05 #14
ø, rgb mener jeg c",) er det en 15 polet skærm indgang ? har du prøvet det ?
Avatar billede knocker Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:07 #15
gurly, jeg har aldrig påstået det er et LCD fjernsyn :) Det er CRT, hvis man også kalder TV'er den slags.
Avatar billede knocker Nybegynder
15. oktober 2005 - 22:56 #16
Okay, 61.77 driveren er nu afprøvet, og den vil slet ikke finde mit kort. Jeg prøver at arbejde mig op af. Det skal nu siges, at farven hopper til og fra, som den lyster, inden jeg begyndte at ændrer driver. Igen, prøvede jeg at bruge nøjagtig samme kabel, i mit videokamera, og billedet stor knivskarpt. Fatter det ikke :\
Avatar billede knocker Nybegynder
15. oktober 2005 - 23:19 #17
Så fik jeg lidt held med at få billedet tilbage, ved at bruge 66.93 - Men kvaliteten er stadig den samme.
Jeg kan ikk engang tage et billede og vise forskellen, for med mit kamera i mobilen virker det knivskarpt. :\

Det eneste jeg rigtig kan forklare mht udseendet er, billedet er meget "dødt". Kontrasten er der ligesom ikke, det hele er blevet nedtonet og meget mørkere. Og intet i opsætningen, ændrer på noget som helst.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. oktober 2005 - 08:02 #18
Hvor lav en opløsning har du kørt med? 640*480 ligger tæt på den opløsning et TV har? Hvilken refresh rate køre du med? Dit TV-out er sat til PAL B ikke?
Avatar billede gurly Praktikant
16. oktober 2005 - 09:27 #19
Nå ok, tænkte slet ikke på det, billedrørs fabrikkerne er jo lukket, så det er et rest tilbud du har købt  c",)
har du prøvet med en lille adapter der laver SVHS om til et almindeligt composit video signal, her kan jeg ikke se den store forskel i kvaliteten, begge dele er lige ringe, det er alt for ringe til brug som pc skærm, kan dårligt se hvad iconerne på skrivebordet hedder, og netsider er helt ulæselige.
Du har ikke en video/dvd eller sådan du kan prøve at køre det i gennem først ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. oktober 2005 - 05:54 #20
gurly>> billedrørs fabrikkerne er ikke lukket! Desuden er billedet på en CRT stadig bedre end på en LCD.
Avatar billede gurly Praktikant
18. oktober 2005 - 06:55 #21
Jo, de fleste er lukket, ja crt er noget bedre,plasma er dog på højde med crt  c",)
Avatar billede knocker Nybegynder
04. november 2005 - 10:21 #22
Jeg lukker - Problemet lå åbenbart i kortet, har lige fået anskaffet mig et GF7800GTX og det fungere fejlfrit :)

Tak for forslagene