Avatar billede amplif Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:24 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

64bit vs. 32

Hej.

Eftersom jeg har en bærbar som er udstyret med en 64bit cpu, vil jeg høre om der skulle være nogle problemer i at prøve WinXP i 64bit version?

Jeg har tjekket op på drivere, og disse findes til alt hardware i min bærbar, så problemer af den slags vil ikke blive noget problem.

Så derfor er mit spørgsmål, vil almindelige 32bit programmer virker uden problemer i 64bit?
Avatar billede cmoz Praktikant
14. oktober 2005 - 22:28 #1
Ja hvis de ikke kræver eklusiv adgang til operativsystemet som f.eks. drivere gør, ellers skulle de virke fint.

Programmer som f.eks. Daemon Tools (virtul drives) virker ikke i 32bit udgaven da de udgiver sig for hardware og installerer drivere, for at kunne virke som virtuel hardware.
Avatar billede plx Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:33 #2
Dine programmer vil ikke virke under 64 bit. Men så er det jo godt at din CPU kan køre både 32 og 64 bit :)
Avatar billede amplif Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:46 #3
mozz: Vil Alcohol 120% virke istedet for Daemon Tools?

plx: Er jeg skam klar over :)
Avatar billede amplif Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:48 #4
Har lige læst at Alcohol 120% heller ikke virker.. er der ikke et andet alternativ så?
Avatar billede driis Nybegynder
14. oktober 2005 - 22:48 #5
Dine 32 bit programmer kan sagtens køre på Win x64. De kører i det Microsoft kalder WoW64 (Windows on Win64) mode, men det betyder i praksis ikke ret meget. Performance vil være det samme.

Dér hvor Windows x64 hjælper er hvis de programmer er kompileret til Win64 og i øvrigt benytter sig af mange beregninger, der kan drage nytte af 64 bit teknologien.

Udover Daemon Tools har jeg oplevet at Adobe Acrobat (ikke reader men "Professional" hvor du kan 'printe' pdf'er) ikke virker (idet den installerer en virtual printer driver, der ikke er 64 bit kompatibel).
Avatar billede strych9 Praktikant
14. oktober 2005 - 22:51 #6
En endnu upubliceret (og ikke særlig korrekturlæst) artikel jeg har skrevet om emnet:

September 2005
Windows XP x64 edition er kommet på markedet, og siden teknologigiganterne efterhånden har opdraget forbrugerne til automatisk at godtage at nyere er synonymt med bedre, så er der også kommet efterspørgsel på dette operativsystem.
Imidlertid vil det for en langt overvejende procentdels vedkommende være en decideret fejltagelse at give sig i kast med 64 bit udgaven nu, og knap 2 år frem i tiden. Denne artikel vil beskrive hvorfor.

Lad det med det samme være sagt at der er ingen tvivl om at 64 bit er fremtiden. Indenfor de nærmeste år når vi loftet for hvad 32 bit computer- og operativsystem arkitektur kan præstere. På visse områder indenfor professionel multimediaudvikling og CAD/CAM applikationer har man allerede nået loftet, og mærker 32 bit arkitekturens snærende bånd, som lægger hindringer for forbedret ydelse indenfor netop disse områder.
32 bit arkitektur kan i teorien håndtere 4 GB RAM. I praksis er denne grænse dog på 3.25 GB fordi visse dele af RAM bliver afsat til andre formål, og ikke vil være brugbar. Denne RAM barriere vil være den første og mest presserende årsag til at opgradere.

Microsoft har ikke kørt de helt store marketing kanoner i stilling for at promovere x64 Edition. Ja faktisk har de på deres website kun lavet en top 5 over gode grunde til at opgradere, hvor de til den gratis Windows XP Service Pack 2 sagtens kunne finde hele 10.
Her er grundene, frit oversat fra microsoft.com:
1.    x64 Edition er 64 bit, og programmer som er lavet til 64 bit vil køre hurtigere på den.
2.    Understøttelse for større mængder af fysisk hukommelse (128 GB).
3.    Fleksibilitet. Dvs at man stadig kan køre 32 bit programmer på den.
4.    Har understøttelse for 2 multi-core processorer.
5.    Samme programmeringsmodel som 32 bit Windows XP, og udviklere som allerede mestrer 32 bit Windows vil hurtigt være produktive i et 64 bit miljø.

Samtidig skriver Microsoft at det primære publikum til x64 edition er: Multimedia kunstnere, programmører/udviklere, CAD/CAM software brugere (dvs ingeniører), folk der spiller computerspil og til sidst ”entusiaster”, hvad det så end skal betyde.

64 bit udgaven er hurtigere?
At 64 bit programmer kører hurtigere på en 64 bit CPU er vel næppe den store overraskelse, men hvad findes der reelt af 64 bit programmer ligenu? Det er ikke er skrækkeligt mange, og Microsoft har da også klappet i hænderne over at Cakewalk har lavet en 64 bit udgave af deres Sonar produkt, og ovenikøbet lover bedre ydelse med x64 Edition. Sonar er et program til professionel harddisk recording. Det vil sige at det er den digitale afløser for de flersporede båndoptagere som engang blev benyttet, og i et vist omfang stadig benyttes, i professionelle lydstudier.

At Sonar findes i en 64 bit udgave har fået Microsoft til at køre artikler og interviews på website. Det har da sikkert også givet en god del reklame til Cakewalk, og Microsoft får hamret fast at deres nye operativsystem er henvendt til ”multimedia kunstnere”. Det må dog nok siges at Sonar henvender sig til en relativt smal procentdel af dette publikum. Hvis man kigger på et lidt mere tungtvejende firma, nemlig Adobe, så er der ligenu ingen tegn på at en 64 bit udgave af nogle af deres produkter ser dagens lys. Der kan altså nemt gå 2-3-4 år inden vi ser en 64 bit Photoshop eller Premiere eller hvad de nu har for multimedia kunstneren.

Som et lille kuriosum kan nævnes at ikke hele x64 Edition er 64 bit. Feks er en central komponent som Windows Media Player, og samtlige dele den benytter i operativsystemet stadig 32 bit. Internet Explorer og Outlook Express bliver installeret i både 32 og 64 bit udgaver, hvilket har været en nødvendighed siden Internet Explorer 64 bit eksempelvis til dato stadig ikke kan bruges til Windowsupdate websiten. Samtidig virker stavekontrollen i Outlook Express ikke selv om man har Microsoft Office installeret. Det er fordi Office pakken er 32 bit, og det er umuligt at benytte komponenter fra et 32 bit program i et 64 bit program.

RAM understøttelse?
I den nye Windows kan operativsystemet håndtere 128 GB RAM og op til 16 TB virtuel hukommelse, hvilket er helt fint.
Betyder det så at man kan købe en 64 bit CPU og smide al den RAM man lyster i maskinen? Nej, så let er det desværre ikke. Der sidder på et motherboard en komponent som hedder et ”chipset”. Dette er bestemmende for hvor meget RAM maskinen hardwaremæssigt kan håndtere. Et chipset der benyttes ligenu til Athlon64 3200+ processoren er eksempelvis det som hedder SiS760. Det chipset kan ikke håndtere mere end 2 GB RAM totalt, ligegyldigt om du kører x64 Edition eller ej.
Man kan sige at for lægmand som ikke ejer en maskine med mere end 4GB RAM i, er der altså ikke nogen fordel at hente her. Lægmand er heller ikke i besiddelse af en maskine med et chipset som håndterer mere end 4GB RAM, og så kan det nærmest være ligegyldigt.

Fleksibilitet?
Microsoft nævner så også fleksibilitet som en god grund til at opgradere. Selv om operativsystemet er 64 bit vil det stadig kunne køre 32 bit programmer. Dette sker selvfølgelig gennem et emuleringslag ved navn WOW64, og talrige tests af hastigheden som er tilgængelige på nettet viser at 32 bit programmer kører langsommere i x64 Edition end de gør på 32 bit Windows. Det er der nu heller ikke noget mærkeligt eller overraskende i.
En overraskelse kommer i at der ikke længere er understøttelse for 16 bit programmer overhovedet. Det er med denne forfatters fulde støtte og forståelse at support for 16 bit er blevet fjernet, men så på samme tid at kalde operativsystemet for fleksibelt er lidt af en tilsnigelse af de grove. Det ligger nemlig sådan at selv om der ikke er mange 16 bit programmer som bliver afviklet på dagens computere, så er installationsprogrammerne til dem ofte 16 bit. Det vil sige at mens dit gamle yndlingsprogram er 32 bit og vil fungere perfekt på x64 Edition, så vil det muligvis være aldeles umuligt at installere det. Der vil næppe være nogen nem løsning på dette, og jeg tror også godt at man kan skyde en hvid pind efter hjælp hos Microsoft support, eller nogen som helst anden support, til dette.
Vil alle 32 bit programmer så fungere? Næppe. Ingen emulering er perfekt, men hvor stor en procentdel der ikke vil virke eller kun vil virke til dels har jeg desværre ikke noget bud på.

Nogle programmer som fungerer på kernel niveau vil ikke være kompatible med denne nye Windows overhovedet. Det vil sige programmer der på en eller anden måde fungerer som en driver, og det er især mange firewall- og sikkerhedsprogrammer som er helt nede på det niveau. Siden kernen i Windows nu er 64 bit så skal alle drivere også være det, og derfor skal komponenter af alle omtalte firewall programmer skrives om. Hvis du er den stolte ejer af feks Norton Internet Security 2004 kan du lige så godt smide den ud så. Disse firmaer har ikke tænkt sig at lave deres gamle programmer om. Du må pænt investere i en ny og kompatibel version.

Endnu mere interessant bliver det med kopibeskyttelser. Nogle kopibeskyttelser fungerer med en ”dongle” som er en hardware enhed der bliver smidt i enten parallelporten eller en USB port på maskinen. Programmet kan ikke køre uden denne hardware enhed, hvilket er et ret effektivt middel mod kopiering, siden det er vanskeligt at kopiere hardware. Desværre skal disse dongles som alle andre hardware enheder også have nogle drivere, og ja, disse er 32 bit og kan ikke fungere i 64 bit udgaven. Det nærmest tragi-komiske er så at det meget ofte er programmer henvendt til føromtalte multimedia kunstnere, som feks Maya, 3d studio max, SoftImage og Cubase, som benytter disse kopibeskyttelser og dermed ikke kan afvikles på den nye Windows. Det samme iøvrigt med mange af CAD/CAM programmerne. – Om der kommer en løsning på dette problem, eller om du også pænt må investere i en ny version af disse meget meget dyre programmer vil tiden vise.

Driverne skal som sagt udskiftes, og det er ikke alle producenter som har lavet, eller agter at lave, 64 bit drivere. Microsoft er sjovt nok selv en af dem. De har lavet tastaturer og mus i hobetal med den teknologi de kalder ”Intellipoint”. Microsoft har ingen planer om i nærmeste fremtid, dvs 1-2 år, at lave 64 bit drivere, så faktisk vil deres egen hardware ikke fungere optimalt i x64 Edition.
For andre producenters vedkommende er der en god portion af dem som er klar med 64 bit drivere i beta versioner. Disse er ikke fejlfrie, og hvis man kaster sig ud i det skal man nok forvente at se en masse af de blå skærmbilleder der signalerer driverproblemer.
I skrivende stund kan også nævnes at der er store problemer med SATA og RAID controllere på nVidia baserede motherboards. Det vil sige at det muligvis slet ikke kan lade sig gøre at installere styresystemet på denne platform.

Alt i alt er fleksibilitet måske så meget sagt, og så er jeg ikke engang kommet ind på de 16 bit BIOS flash værktøjer og firmware opgraderinger til DVD drev som heller ikke kan køres mere.

Multicore processorer?
Da Windows XP blev sendt på markedet i sin tid begrænsede Microsoft det til kun at køre på computere med max 2 CPU’er i. Det var ikke så meget fordi det var upraktisk eller umuligt at give operativsystemet understøttelse for flere. Grunden var at firmaer, som på visse af deres servere brugte mere end 2 CPU’er, ikke skulle fristes til at lægge Windows XP på disse når nu Microsoft gerne ville sælge den 12-14 gange dyrere Windows 2000 Server med understøttelse for op til 8 CPU’er.
Imidlertid blev dual-core CPU’er mere og mere udbredte. En dual-core CPU er en CPU med to kerner, som feks Intels Pentium4 med hyperthreading teknologi. Altså nærmest 2 CPU’er bygget sammen i en.
Af operativsystemet opfattes en dual-core CPU som 2 CPU’er. Derfor vil 2 dual-core CPU’er blive opfattet som 4 CPU’er, og det sætter Windows XP jo en effektiv stopper for. Pludselig blev begrænsningen altså til enten 2 single core CPU’er, eller en enkelt dual-core CPU.

Microsoft begrænser stadig Windows XP til 2 CPU’er, men i 64 bit edition får man lov at køre med 2 dual/multicore CPU’er. Det er reelt nok, men at bruge dette som salgsargument og en god grund til at opgradere finder undertegnede dog direkte tåbeligt og usmageligt. Når alt kommer til alt er det jo bare en lempelse af en bevidst indlagt begrænsning i det tidligere styresystem og ikke revolutionerende nytænkning der ligger bag. De har ændret licensmodellen til at være for 2 CPU sokler på motherboard, i stedet for hvad operativsystemet ser som 2 CPU’er.

Samme programmeringsmodel?
Den femte og sidste grund er så den eneste man kan sige ubetinget ja til, og alle de dejlige mennesker som skal igang med at lave 64 bit drivere og 64 bit optimerede programmer vil hurtigt kunne komme igang. Lad os håbe at de nyder at have 64 bit udgaven som en udviklingsplatform. Microsofts tanke bag x64 Edition er vel netop at disse folk skal igang så der ligger drivere og programmer parat når Windows Vista udgives, og salget og skiftet til denne dermed kommer til at gå hurtigt. Glimrende strategi, og at man så kan få lov at bruge hele verden som beta testere af en ny arkitektur indtil da hjælper nok også.
En ting undrer mig blot: Hvorfor skal man betale for at bruge et produkt af beta-kvalitet? Kunne de ikke i det mindste have udgivet det gratis? For den almindelige bruger er de små hastighedsforbedringer i x64 Edition ikke noget der kan veje tungere end de medfølgende driver og kompatibilitetsproblemer.
Avatar billede cmoz Praktikant
14. oktober 2005 - 23:43 #7
Du kan finde et x64 virtual drive software her, det hedder FantomDVD

http://www.fantomdvd.com/eindex.htm
Products siden virker ikke optimalt i Firefox så brug IE

Der er også en tråd om det på planetamd64:
http://www.planetamd64.com/index.php?showtopic=10193
Avatar billede amplif Nybegynder
15. oktober 2005 - 00:07 #8
Okay, det har stort set besvaret mine spørgsmål, men lige et til:
Vil min gamle cd-key til 32bit versionen af Xp Pro virke til 64bit versionen, så man kun skal købe mediet, eller skal man ud og købe en hel ny udgave af 64bit versionen (inkl. medie og key), hvis det bliver aktuelt? (regner med at prøve trial versionen først)
Avatar billede driis Nybegynder
15. oktober 2005 - 00:11 #9
Hvis du køber en version af Windows følger der altid en key med.
Hvis du downloader Windows x64 beta'en, følger der en key med, der gælder i 180 dage (ved ikke om man stadig kan downloade den).
Avatar billede strych9 Praktikant
15. oktober 2005 - 00:16 #10
Deres gratis udskiftningsprogram er udløbet, så der skal købes en ny key.
Avatar billede amplif Nybegynder
15. oktober 2005 - 00:21 #11
driis: Var nu mere om man kunne nøjes med at købe mediet og bruge en anden key, da jeg ved at det kan lade sig gøre med andet software.

Hvis i (mozz, driis & strych9) lige gider lave et svar, så kan vi få lukket tråden :)

Tak for hjælpen.
Avatar billede strych9 Praktikant
15. oktober 2005 - 00:25 #12
så lidt =)
Avatar billede driis Nybegynder
15. oktober 2005 - 00:28 #13
amplif >> Ja, men pointen var at der følger en key med hvis du køber et medie. Det skal der gøre. Om du kan bruge din gamle key, ved jeg ikke.
Avatar billede cmoz Praktikant
15. oktober 2005 - 00:34 #14
det var så lidt,

her er lidt mere info info lige på falderebet (der er dog vist lukket for det der beskrives herunder :-( skal ikke kunne sige om det er noget de åbner for igen )

Du kan også at vælge at udskifte din 32bit til en x64 licens, der står mere om det her, under "Sådan anskaffer du dig Windows XP Professional x64 Edition": http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/xp64_overblik.asp

"Hvis du allerede har købt x64-kompatibelt hardware, som du bruger til at køre 32-bit Windows XP Professional, har du mulighed for at bytte din kopi af Windows XP Professional til en kopi af Windows XP Professional x64 Edition. Se teknologiudviklingsprogrammet, hvis du vil have yderligere oplysninger om dette program."
Teknologiudviklingsprogrammet:
http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/xp64_tekprogram.asp
Avatar billede strych9 Praktikant
15. oktober 2005 - 00:36 #15
Jeg mener at teknologiudviklingsprogrammet udløb i September.
Avatar billede cmoz Praktikant
15. oktober 2005 - 00:39 #16
ja der står den. 31 juli på siden, men det kunne jo være det var noget de åbnede for igen på et tidspunkt.
Avatar billede mtj111 Novice
15. oktober 2005 - 11:37 #17
Jeg har lige fået installeret x64 som dualboot.

Du skal ikke regne med kosmetiske ændringer i brugerfladen. Jeg har fundet 2 nye ting:
1) Nyt baggrundsbillede
2) Ny pauseskærm

Desuden er der kommet en ny internet explorer, så man 2 at vælge imellem; Internet Explorer 32-bit, og Internet Explorer 64-bit.
Jeg kan ikke mærke nogen hastighedsforskel...

Du skal også (sandsynligvis) have ny antivirus. Hvis du bruger AVG vil den ikke virke under 64-bit. Den eneste gratis der er pt. er Avast Antivirus. Den kører upåklageligt.

Du kan se en laaaaaang linste over software der kan køre/har problemer her: http://www.3dvelocity.com/articles/win64compatibility/win64softlist.htm

Michael

Af firewalls findes ikke noget, så man skal bruge Windows' indbyggede. Tilgengæld kan man fint installere og køre Microsoft Antispyware.

Jeg synes at jeg kan mærke en lille hastighedsforskel på Adobe Photoshop Elements, men det er ikke noget særligt.
The sims 2 kører fint.
Det eneste jeg ikke har kunnet installere er PowerCinema (program til at se fjernsyn med). Den klagede over noget hukommelse...
Avatar billede mtj111 Novice
15. oktober 2005 - 11:38 #18
Men 64-bits internet explorer skulle være mere modstandsdygti overfor hackere mv.
Avatar billede amplif Nybegynder
15. oktober 2005 - 11:47 #19
mjt111:
Det med antivirus passer mig også fint, for jeg kører til dagligt med Avast :)
Firewall har jeg ikke noget at bruge noget til, og den er også deaktiveret i xp.
Avatar billede mtj111 Novice
15. oktober 2005 - 11:51 #20
hmm.. så kør da i det mindste med Antispyware...

;-)
Avatar billede amplif Nybegynder
15. oktober 2005 - 11:55 #21
AdAware og Spybot er også faste programmer på min pc, så heller ikke noget at komme efter der :)
Avatar billede mtj111 Novice
15. oktober 2005 - 12:44 #22
OK ;-)

Men jo mindre du laver avanceret 3D-grafik, renderer eller laver kompliceret matamatik, så er der ingen grund til at opgradere.
Så er det bedre at vente til Windows Vista udkommer.

Michael
Avatar billede strych9 Praktikant
15. oktober 2005 - 13:14 #23
mjt111: IE64 mere modstandsdygtig overfor hackere? Kan du ikke uddybe det lidt?
Men ellers er 90% af dine pointer jo dækket af min artikel ovenfor, hvis du undlod at læse den. =)
Avatar billede mtj111 Novice
15. oktober 2005 - 13:20 #24
Jeg må sige at jeg ikke har læst det ord-ret, men skimtet det "grundigt" igennem.

Ligesom da Service Pack 2 tilføjede beskyttelse til internet explorer, mod at hackere skulle køre MEGET krævende kode, så systemet gik kold, og derefter var fri adgang til harddisken, har 64-bits CPU'er også ligende ting indbygget i hardwaren, så det ikke er software, der laver sikkerheden.

Internet Explorer 64 bit + IE64 = bedre beskyttelse.
Internet Explorer 32 bit + IE64 = bedre beskyttelse end IE 32 bit + 32 bits CPU

Men ellers er der ikke nogen hastighedsforskel på internettet.

Jeg skrev 90% af mine ting udfra egne erfaringer ;-)
Avatar billede strych9 Praktikant
15. oktober 2005 - 13:29 #25
hmm ok. Har godt nok ikke hørt om at 64 bit arkitektur skulle have flere features angående sikkerhed end 32 bit, men det vil jeg researche lidt på. Spørger kun fordi jeg er nysgerrig...
Avatar billede mtj111 Novice
15. oktober 2005 - 13:30 #26
Jeg har selvfølgelig ikke tjekket det (hvordan skulle jeg kunne gøre det?), men har læst det flere steder ;-)

Michael
Avatar billede amplif Nybegynder
16. oktober 2005 - 12:37 #27
Vi kan jo ikke blive ved med at vente på den sidste mand :)
Avatar billede mtj111 Novice
18. oktober 2005 - 20:18 #28
Strych9>> Har du fundet ud af noget?
Avatar billede strych9 Praktikant
18. oktober 2005 - 21:36 #29
Ja jeg tror du mener Data Execution Prevention (DEP). En feature som i teorien skulle gøre det muligt at forhindre nogle typer af buffer overflows.

Microsoft tilføjede i Service Pack support for denne NoExecution (NX) bit, og det var blandt andet derfor at visse spil holdt op med at virke under SP2.
Ud over at operativsystemet skal have understøttelse for det så skal CPU'en også. Både Intel og AMD har tilføjet et CPU register til at indeholde denne NX bit og feature findes i alle nyere CPU'er.
Men konklusionen er at support for NX/DEP findes i både 32 og 64 bit CPU'er, samt alle Windows XP versioner med SP2. Det er nogenlunde nyt, men 32 bit arkitektur nåede at få det med... Men da Microsoft smed support for det på var det stort set kun Itanium der havde dette register.
Avatar billede mtj111 Novice
18. oktober 2005 - 22:33 #30
OK ;-)
så lærte jeg også noget nyt :-D
Avatar billede mtj111 Novice
18. oktober 2005 - 22:35 #31
32-bit understøtter, som du skriver i din artikel, op til 4 GB ram. Understøtter 64-bit ikke ca. 18 milliarder GB ram, hvis hverken processor eller styresystem begrænsede det?

Michael