Avatar billede jojulha Nybegynder
14. oktober 2005 - 10:40 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

Langsom windows opstart

Min frue - dvs. jeg - har fået et problem med hendes PC; den er blevet meget sløv i opstarten. Jeg har med de tiltag jeg beskriver senere fået den ned på ca. 70 sek. iflg. bootvis men derudover kan der når windows er loadet godt gå mere end 2 min. før man overhovedet kan starte noget i windows og det er samtidig også blevet langsommere. Jeg kan huske at første gang jeg brugte bootvis var den samlede starttid på ungefær 40 sek. og herefter var maskinen brugbar.

Jeg har indtil videre prøvet flg:
Fjernet NAV (et stykke tid siden) jeg brugte herefter Ezarmor fra E-trust, som også blev fjernet, hvilket gav næsten et minut.

Pga. ovenstående har jeg dels med Regsupreme dels manuelt fjernet rester af hhv. NAV og EZarmor fra reg.databasen.

Scannet med Ewido, Mwav, Ad-aware, Spybot og senest Avast, som ligger på den i øjeblikket.

Fjernet div. tempfiler.

Defragmenteret

Opdateret div. drivere til grafik, lyd osv.

Fjernet alt unødvendigt i Msconfig og med HJT

I ren desperation har jeg klonet disken over på en anden HDD hvis det nu skulle være den der var ved at stå af.

Desuden har jeg pløjet E tyndt i håb om at finde de vises sten.(Udmærket artikel Magic... men det hjalp ikke)

Jeg forstår hvis I siger Format c: ( det ville jeg også selv have sagt) men jeg kan slet ikke se i ørerne at skulle genskabe alt konens opsætning.
Så mit ? lyder: Hvad har jeg dog overset?

Mvh
JJ
Avatar billede boxer Nybegynder
14. oktober 2005 - 10:52 #1
Det lyder faktisk meget normalt med en opstart på 70 sek.

Jeg har 2 forslag som jeg tvivler på vil hjælpe :o)
Kør en Checkdisk på opstartsdrevet.
Kør en sfc /scanning - kræver windows cd
Avatar billede boxer Nybegynder
14. oktober 2005 - 10:53 #2
Du kører vel ikke med både XP firewall samt en anden firewall?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. oktober 2005 - 10:59 #3
Avatar billede jojulha Nybegynder
14. oktober 2005 - 11:36 #4
>>boxer
De 70 sek. kan jeg sagtens leve med...det er de laaange minutter der går når windows kommer på skærmen (som skrevet) :-)
Har iøvrigt prøvet dine forslag uden resultat.
Nej til dit ? om firewalls.
Avatar billede jojulha Nybegynder
14. oktober 2005 - 11:37 #5
>>Bufferzone
Det er læst og prøvet uden resultat
Avatar billede boxer Nybegynder
14. oktober 2005 - 12:09 #6
Prøv at slette filerne i windows prefetch mappen.
Med mange installerede og afinstallerede programmer vil der sikkert være mange filer.
Du skal sandsynligvis genstarte et par gange før du har den fulde effekt.

Du skriver at du har fjernet alt unødvendigt i msconfig. Har du husket det hele :o)
Det er ofte programmer der starter op sammen med windows der gør den langsom.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. oktober 2005 - 13:46 #7
Hvordan har fruens pc det med netværksopsætning? Det kunne være noget der, den står og leder efter for Windows er klar.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
14. oktober 2005 - 13:55 #8
Stifinder -  [Funktioner]|[Mappeindstilninger]|[Vis]| [ ] Søg automatisk efter netværksmapper...

XP er opdraget til hurtig få "skrivebord" osv frem og derefter loade/starte de resterende programmer. Så ser/opleves den 'hurtig'.
Det var vist modsat i Wintendo98's dage...

Logger du på (Inter)nettet ?
Prøv uden netværksstik isat ?
Avatar billede jojulha Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:26 #9
>>halifax og majsmarken
Ja nu sidder hun self. og arbejder ved den men jeg har selv haft mistanker i den retning og vil da lige prøve uden netværksstik..
Jeg vender frygteligt tilbage...:-)
Avatar billede jojulha Nybegynder
15. oktober 2005 - 21:28 #10
Ja så er fruen og jeg gode venner igen :-).
Det viste sig at windows i sin uransagelige visdom havde besluttet at HDD skulle køre i PIO mode. Men det tog dælme noget tid at finde fejlen og ikke mindst rette den.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal fordele point...vil jo gerne give lidt for anstrengelserne...?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
15. oktober 2005 - 21:59 #11
Læg selv et [svar] og ta' det meste (tilbage) selv - og ~5P til mig ?
Avatar billede jojulha Nybegynder
15. oktober 2005 - 22:22 #12
Jeg lægger 100 til mig selv og fordeler resten til dem har kommenteret. Er det fair?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
15. oktober 2005 - 22:28 #13
PS: I første omgang ka' du kun lægge point til [svar] - du må bede [kommentar] personer om at lægge [svar] for at få del i point...

<boxer> ?
<bufferzone> ?
<halifax> ?
Avatar billede jojulha Nybegynder
15. oktober 2005 - 22:49 #14
>> majsmarken
Jeps, det ser jeg og hvis de tre nævnte vil være venlige at lægge svar, får I altså 25 hver og så håber jeg ikke jeg har været for fedtet med point.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. oktober 2005 - 02:15 #15
Et svar her - men du er jo selv ret skarp og opdager det med PIO mode og fortjener størstedelen af dine egne point.  :)

Var mere fut i harddiskinterfacet så nok til at bringe den til mere normale forhold.
Avatar billede boxer Nybegynder
16. oktober 2005 - 06:04 #16
Der kommer et svar.
Avatar billede jojulha Nybegynder
16. oktober 2005 - 19:13 #17
>>halifax
Ja tiden gik fra 3 min. til ca. 1 min. iflg. bootvis og mit eget ur :-)
Utroligt at det UDMA har så meget at sige.

>>bufferzone
Du får til i morgen til at lægge svar, ellers fordeler jeg pointene mellem de tre andre.
Avatar billede jojulha Nybegynder
17. oktober 2005 - 09:41 #18
Jeg lukker her igen. Tak for respons.

Mvh
jj
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. oktober 2005 - 12:24 #19
ingen point til mig tak, mit svar hjalp jo ikke.