Avatar billede graugart Nybegynder
18. april 2001 - 16:45 Der er 26 kommentarer

100% cpu-forbrug ved kopiering?

Hver gang jeg kopierer noget på min harddisk, fx ved installation el. lign., ryger mig cpu-forbrug op på 100% og maskinen hakker ret meget. Det er en 900 mhz t-bird med 32 mb gforce2 mx grafikkort så den skulle vel kunne køre rimelig hurtigt... bundkortet er et dfi ak74-ec.
Avatar billede nomiz Nybegynder
18. april 2001 - 16:46 #1
def. ak47 skulle det ha\' heddet, hvis det stod til mig! lol
Avatar billede magnus_tagmus Nybegynder
18. april 2001 - 16:51 #2
okay, så du vil altså have den computer, som når du kun installere bruger f.eks. 10%... altså den gør sig langsommere end den er?

jeg vil gerne have et adsl på 2mbit, men jeg vil kun bruge 56k af det...
Avatar billede subcubes Nybegynder
18. april 2001 - 16:55 #3
Brug Taskmaneger gå ind under \"Process\" og find det \"image name\" som installere, eller hvad det nu gør !

Højre klik og vælg set prioty, eller hvordan det nu staves !
Avatar billede hobbez Nybegynder
18. april 2001 - 16:56 #4
Selv de mindste ting kan tage 100% af CPU-forbruget.

Dit problem er nok nærmere, at du gerne ville have kopieringen til at have en lavere \'prioritet\' HVIS der er andre ting der også skal bruge noget CPU-power.

Hvor meget RAM har du?

/Rob
Avatar billede graugart Nybegynder
18. april 2001 - 17:03 #5
ja ok det var måske en dårlig formulering, men al diskaktivitet får maskinen til at køre for sindssygt langsomt... mp3 hakker ulideligt og musen kører i hak når jeg bevæger den... Jeg har 128 mb ram
Avatar billede graugart Nybegynder
18. april 2001 - 17:09 #6
det virkede ikke at ændre prioriteterne... den hakker stadig ulideligt hver gang der er diskaktivitet... har lige opgraderet fra ME til 2000 for at afhjælpe netop dette problem...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. april 2001 - 17:16 #7
graugart>har du et netkort og i så fald, hvilket et? Hjælper det at slå det fra?
Avatar billede graugart Nybegynder
18. april 2001 - 17:30 #8
jeg er ret sikker på at det ikke er netkortet, det har siddet i tre forskellige maskiner og fungeret perfekt... hvad skulle det også have med diskaktivitet at gøre?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. april 2001 - 17:43 #9
var de andre maskiner også win2k? jeg har selv haft problemer med win2k og netkort... løsningen var at smide 600kr efter et 3com....:)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. april 2001 - 17:43 #10
var de andre maskiner også win2k? jeg har selv haft problemer med win2k og netkort... løsningen var at smide 600kr efter et 3com....:)
Avatar billede graugart Nybegynder
18. april 2001 - 17:45 #11
nej det var win95, 98 og me... men har haft samme problem på en af maskinerne også med dette netkort dog med win me. men netkortet har aldrig givet problemer i andre maskiner, så det tyder ikke på at det er det...
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. april 2001 - 17:47 #12
Åben \"Task manageren\" (højreklikke på process linien og vælg \"task manager\"/\"Job monitor\").. når du så åbner/kopiere, så kan du holde øje med hvad der bruger de 100%!

Hvad bruger det?

Jeg ville skyde på en virus scanner ... jeg har set AVP og McAfee få alting til at hakke. AVP er dog et ret konfigurations spørgsmål.
Avatar billede graugart Nybegynder
18. april 2001 - 17:54 #13
det er naturligvis det program der bruger disken fx installationsprogram eller windows commander når jeg kopierer. Har ingen virusscanner installeret, det er en helt ren installation af win 2000
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. april 2001 - 18:12 #14
prøv stadigvæk at disable netkortet... se om det virker...
Avatar billede graugart Nybegynder
18. april 2001 - 18:24 #15
gjorde ingen forskel...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. april 2001 - 18:31 #16
så er det nok ikke det...:)
Avatar billede drean Nybegynder
18. april 2001 - 19:31 #17
Kan kun sige at jeg havde samme problem med mit DFI board, vist nok også et AK47, jeg kunne ikke høre musik eller lave andet når diskene var i brug (IDE)
Så jeg smed det til forhandleren og fik mig et ASUS a7v istedet...er også mit råd til dig :)
Avatar billede dipzy Nybegynder
18. april 2001 - 19:58 #18
Dit problem er et HELT andet. Du har ikke Ultra-DMA aktiveret. DVS at når harddisken ikke \"mener\" at den kan klare mere så bruger den bare CPU. Hvilket OS kører du ? Så skal jeg nok hjælpe dig videre.

DiPZY
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. april 2001 - 21:57 #19
dispzy> Han bruger nok Windows 2000 (kategorien :-)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. april 2001 - 21:57 #20
dipzy>efter som at spørgsmålet er oprettet i kategorien \"Styresystemer: Win.2000\" må man næsten gå ud fra, at han kører win2k...:)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
18. april 2001 - 21:57 #21
goulduck> :)
Avatar billede dipzy Nybegynder
18. april 2001 - 22:03 #22
DOH ;)

Nå ... så prøv det her

Højreklik på My Computer
Tryk Properties
Tryk på Hardware
Tryk på Device Manager
Find IDE ATA/ATAPI controllers
højreklik på Primary IDE Channel
Tryk Properties
Tryk Advanced Settings
Sæt Transfer Mode til : DMA if avaílable

gør det samme med Secondary IDE Channel

Prøv det ;)
DiPZY

Avatar billede dipzy Nybegynder
18. april 2001 - 22:03 #23
Det var jo et svar :o)
Avatar billede graugart Nybegynder
19. april 2001 - 13:08 #24
jeg har forsøgt mig med DMA setting... Ingen virkning.
Avatar billede karstenh Nybegynder
19. april 2001 - 17:09 #25
Prøv evt. at rende forbi computerproducenten, og se om de har opdaterede drivere til dine IDE-controllere.
Da jeg fik installeret dem til mit asus-bundkort fik jeg både højere hastighed, og lavere cpu-forbrug.
Og det var guf :)
Avatar billede graugart Nybegynder
19. april 2001 - 17:18 #26
jeg har hentet samtlige opdateringer til bundkort, grafikkort, win2000 osv osv, intet har hjulpet...