Avatar billede totalpc Seniormester
12. oktober 2005 - 11:30 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

C5 og licensforhold

Hej

Jeg har lige et lille spørgsmål

Min ven har et mindre firma og har intet forstand på licenser, programmer, priser osv.. Men de har engang købt en MBS Navision C5 løsning fra en andet firma. Nu har de så fået en faktura på 15.000 kr for en licensopdatering. Og deres bogholder synes systemet er belvet ENORMT langsomt.

Jeg har ikke selv forstand på økonomisystemer så derfor vil jeg gerne vide (for at kunne hjælpe dem) :

1. bliver en C5 installation langsom når licensen udløber eller kan det tænkes at der bare er noget andet galt på pc'en

2. skal de blive ved at at købe licens igennem det andet firma her eller kan man undgå dem?

3. De skriver i fakturaen at de skal betale omkring 10.000 for et opdateringsabonnement for perioden 01/06-2000 til 40/04-2005, betyder det så at firmaet betaler de andre for at opgradere deres C5 installation og kan det betale sig?

På forhånd tak
Avatar billede leif Seniormester
12. oktober 2005 - 11:38 #1
1. Licensen udløber som sådan ikke, med mindre det er en Partner licens.
2. Fakturaen lyder sikkert på et opdateringsabonnement, dette sikre at de ved nye versioner af programmet får dem og skal ikke betale for dem.
3. Lyder forkert at det er fra år 2000 til 2005 ? Men prisen afhænger af hvilken værdi installation, har sagt med at anpå hvilke moduler der er tilkøbt licens til. Men det betyder normalt ikke at de installerer opdateringerne for dig.
Avatar billede totalpc Seniormester
12. oktober 2005 - 11:47 #2
jeg undersøger lige nærmere om præcis hvad de har og vender tilbage..tak indtil videre
Avatar billede khj Nybegynder
12. oktober 2005 - 11:59 #3
Nede i bunden af skærmen løber en bar fra højre mod venstre. Det er "langsom" tælleren. Længere med venstre i denne linie bør der stå en tekst. Den bør fortælle forhvor system "tæller" og derfor kører med nedsat hastighed. Det er korrekt at en udløbet partner licens forsager dette, men såvidt jeg husker er det også hvis man har overskredet den, i licensen, købte database plads. Altså forbrugt mere end man har købt opfører systemet sig ligeledes som beskrevet. Men det bør stå i teksten til venstre.

2. Opdateringsabonnementet er obligatorisk i den første år efter licenskøb. Derefter valgfrit. Hvis det tidligere har været fravalgt, men tilvælges derefter betaler men også en "straf" pris for den periode som man ikke havde opdateringsabo. i.

Om det kan betale sig... tja, måske. Kommer jo an på om de vil opgradere, mulighed for at skifte til anden program i fremtiden til en "go" pris.. og hvilke tilbud der kan være på et givent tidspunkt :)
Avatar billede totalpc Seniormester
12. oktober 2005 - 12:22 #4
Kanon khj...

Der står ganske rigtigt "Licens udløbet"
Problemet er at de ganske enkelt ik har styr på en s... for at sige det lige ud.
Bossen kan huske at de i år 2000 købte C5 og database og installation for 27.000kr. Så har de ik rigtigt styr på mere andet den den nye faktura der er dukket op.

På fakturaen står der :

Opdateringsabonnement for perioden 01/06-2000 til 30/04-2005 10.882,56kr
Opdateringsabonnement for perioden 01/05-2005 til 30/04-2006 2.048,75kr

25 MB databasemodul til C5 1.575,00kr

Kan I måske hjælpe med at kaste lidt lys over hvad priserne dækker. Jeg er stadig lidt forvirret :D
Avatar billede totalpc Seniormester
12. oktober 2005 - 14:22 #5
Og tillægsspørgsmål:
1.
Kan de køre uden om det andet firma her og så bare selv købe en ny licens ?

2.
Hvis de hellere vil have en samarbejdspartner på sjælland hvor de befinder sig, kan I så anbefale en?
Avatar billede khj Nybegynder
12. oktober 2005 - 14:34 #6
Fakturaerne må være for perioden hvor de ikke havde opdatering og for den nye periode (som den nye fakturaer dækker). Men de må have bestilt opdatering, for "normalt" sender forhandlerne ikke abo. opkrævning ud, hvis kunde ikke har et eksisterende abonnement. Men det er hvad der er normen... derfor kan det jo godt være anderledes i denne situation.

Linien du skriver: "25 MB databasemodul til C5 1.575,00kr" er det også på en ny faktura ? For det er IKKE opdateringsprisen for plads - det er hvad 25 MB koster!

Det med at licensen er udløbet virker som noget underligt noget - for det kunne nemlig godt tyde på at de er på en partnerlicens. Det er bestemt ikke godt.... - for det er jo ikke deres egen. Og dermed den som de har købt. Men en forhandler kan undersøge deres licensforhold helt præsist hos Microsoft og give et helt klart svar på det.

Jeg kender en rigtig god forhandler på Sjælland :) - Men jeg ønsker ikke at skrive firmanavne i dette forum. Men hvis du sender mig en mail på eksperten@hotpop.com, så skal jeg replye tilbage med en forhandler jeg varmt kan anbefale.
Avatar billede totalpc Seniormester
12. oktober 2005 - 15:23 #7
har mailet dig
Avatar billede totalpc Seniormester
13. oktober 2005 - 10:25 #8
khj ??
Avatar billede blacks Mester
13. oktober 2005 - 14:18 #9
http://www.microsoft.com/danmark/mbs/findpartnernew.asp Her kan du selv finde en ny partner som er certificeret til C5