Avatar billede bigm Nybegynder
12. oktober 2005 - 10:09 Der er 12 kommentarer

Nokia siger fejlbip er helt normal (Nokia 3230 problem)

Hej alle

Endnu engang har jeg fået bekræftet at Nokia ikke er vejen frem. De fleste ved jo at Nokia telefoner som standard har software bugs, og evt. defekte komponenter. Deres telefoner genstarter under samtale og de fleste nye Symbian telefoner mindre om en 386 med ”Windows XP”, altså de er utålelig langsomme (Dette er min oplevelse igennem de sidste par år). Denne gang synes jeg bare det er gået for vidt, og jeg nægter at lade sagen ligge, før jeg fået Nokia til at indrømme et af flg.: ”Vi har sendt en Beta telefon på markedet som desværre har et problem, vi pt. ikke er i stand til at rette!” eller ”Vi har hos Nokia valgt at prøve noget nyt, som tilsyneladende ikke er faldet i godt jord. Vi kan pt. ikke gøre noget ved det!”

Og hvad drejer det sig så om. Jo, den tilsyneladende ikke så populære Nokia 3230
http://www.nokia.dk/phones/3230/

Jeg har haft sendt min 3230 til reparation igennem Telecare Aalborg to gange nu. Første gang var det med flg. problemer: Ingen vibrator ved sms besked. Højtaler skratter hvis man skruer lidt op. Genstarter af sig selv når den bla. ligger på bordet. Og den klassiske 3230 evt. fejl: Mobilen afspiller et højt bip når den ringer, før den begynder at afspille ringetonen. (Samme tone der kommer ved fejl i et program)

Da mobilen kom tilbage fra reparation første gang var sidste fejl ignoreret og bip lyden var der stadig. De andre fejl så ud til at være bikset, efter en komponent var blevet udskiftet m.m.

Jeg sendte den af sted igen, og den kom retur i går, hvor jeg fik flg. af vide:
Ingen fejl konstateret
Dette signal skal lyde således inden samtale
Retur uden rep
Det er det samme på andre modeller

Se retur kvitteringen her:
www.bigm.dk/badnokia/nokiarep2.png

Altså har Nokia simpelthen fået den geniale ide at lave en høj irriterende bip lyd 1 sekund før afspilningen af ringetone. Dette gælder for indkomne opkald og sms beskeder samt alarm funktionen.
Eller også har de sendt ”endnu” et beta produkt på gaden, der i forvejen var fremvist på Cebit 1år tidligere og udskudt ca. 3-5måeneder, før den kom på markedet. Mobilen kom på markedet omkring april måned 2005, og der er endnu ikke kommet en ny software opdatering til den, ifølge Telecare Aalborg. Min teori er at Nokia ikke har solgt så mange eksemplar af den, og har derfor valgt ikke at rette bugs i softwaren.
Så meget kan Nokia altså levere for 2500kr. Tak for lo*t

Er der flere der har samme problem med Nokia 3230 eller evt. har oplevet noget lignende med Nokia’s ”telefoner”, så skriv venligst om det i dette indlæg.

Jeg vil i løbet af ugen forsøge at kontakte en masse mennesker hos Nokia i håb om at få et ærligt svar.

Med venlig hilsen
Michael Laursen
Avatar billede lucas2000 Novice
12. oktober 2005 - 10:15 #1
prøv st smide samme indlæg på http://www.mobildebat.dk/ der vil du helt sikkert få hurtig respons hvis der er andre med Noika problemer :-)
Avatar billede lucas2000 Novice
12. oktober 2005 - 10:16 #2
Noika = Nokia ;-)
Avatar billede bigm Nybegynder
12. oktober 2005 - 10:20 #3
Mange tak... det gør jeg lige!
Avatar billede lonepeter Novice
12. oktober 2005 - 12:19 #4
Tja, nu har jeg ikke en 3230, men har igennem årene haft omkring 10 forskellige nokia mobiler. Og jeg vil da sige at når man får en ny mobil så er det da mindst lige så spændende at se hvad den IKKE kan som den burde kunne som det er at se hvad den kan.

P.t. har jeg en 6230 og en 6230i, 6230´eren er faktisk den mest fejlfrie nokia jeg har haft i meget lang tid, det "eneste" der er galt med den er at den nægter at finde andet end andre 6230´er via Bluetooth og så har den en temlig grim pixelfejl i kameraet.

Lidt værre står det til med min 6230i, den får det af og til skidt, går ned og genstarter, det sker almindeligvis hvis nu at man drister sig til at skrive f.eks. ...! eller ...? i en sms besked, det er sgu for galt synes den. Udover det er der kanon mange ord som ordbogen ikke kender og modsat andre nokia mobiler foreslår den ofte meget usandsynelige ord når man skriver en sms besked... men til 2.895,- kan man vel ikke forvente sig alverden, man må jo ikke glemme at man jo rent faktisk kan ringe fra den... :-)
Avatar billede bigm Nybegynder
12. oktober 2005 - 13:16 #5
Lonepeter -> Tak for historien. Må sige at 6230'eren er en OK mobil, men spontan genstart er også noget jeg har oplevet med den. Har aldrig rodet men i modellen.

Flg. evt. også denne debat her:
http://www.mobildebat.dk/showthread.php?t=63574

Men hold Jer endelig ikke tilbage med Jeres oplevelser med Nokia.
Avatar billede lonepeter Novice
12. oktober 2005 - 13:35 #6
Ja, men man kan sgu ikke sige at fatale fejl i nokia mobiler er nogen nyhed, den gang at wap var det "hotteste" købte jeg nokias første wap telefon, vist nok 72-et-eller-andet, den med et rullehjul, den faldt ud midt i samtale og jeg endte med at få pengene tilbage der "ikke fandtes nogen kur mod det"

Senere har jeg også haft to stk. 3510i, den der ulidelig grimme telefon med de orange sider, af og til så ringede de simpelthen ikke ved indkomne opkald...

Egentligt mystisk at man, og deriblandt jeg selv bliver ved med at købe deres telefoner, man ville jo næppe blive ved med at købe en bestemt leverpostej hvis man viste at det var et spørgsmål om den smagte grimet eller rigtigt grimt... :-)
Avatar billede bigm Nybegynder
12. oktober 2005 - 13:51 #7
Næj.. det er mærkeligt. Men jeg tror det har meget at gøre med at Nokia har holdt det samme enkelte menu system, og hvis man en gang er blevet opdraget med det, så bliver man hængende. Også deres design har været meget fremme i skoen. Men jeg må indrømme er Ericson og Samsung er ved at have styr på det, så hvis man holder sig til Symbian telefoner, så er menu systemet det samme som Nokia. Den eneste forskel er at Ericson og sikkert også Samsung har valgt at teste deres telefoner inden de blev kastet på markedet. Vi kan jo hurtigt blive enige om at Nokia når at smide 3-5 nye mobiler på gaden før Ericson og Samsung får smidt 1-2 ud. Det kan da kun betyde at Nokia er lidt for hurtige.
Avatar billede bigm Nybegynder
12. oktober 2005 - 14:51 #8
Mine damer og herre

Jeg kan nu afsløre at den meget høj og irriterende bip lyd ikke er nogen fejl. Dette gør flg. udsagn til den rigtige: ”Vi har hos Nokia valgt at prøve noget nyt, som tilsyneladende ikke er faldet i godt jord. Vi kan pt. ikke gøre noget ved det!”

Det hele er simpelthen så enkelt som at Nokia har valgt at programmere en ”advarselstone” ind i Nokia 3230 mobilen. En tone der skal advare om at der om lidt kommer en høj lyd/melodi. Hva’ fanden tænker de på. Det er sku’da ikke USA vi lever i. Og så vidt jeg ved, har de deres egen software til Nokia mobiler. Den kære medarbejder jeg snakkede med ved Nokia måtte også indrømme at det er en tåbelig funktion. Han sagde også at advarselstonen ikke var faldet i god jord, og at de derfor adskillige gange har meldt tilbage til Nokias udviklingsafdeling, om at de godt måtte finde en løsning på dette ”problem” og herefter sende en software opdatering på markedet. Så nu kan jeg kun håbe på at den kommer ud inden april næste år. Ellers må jeg betale dummegebyret for at få den opdateret.
Det skal også lige oplyses at det kun drejer sig om Nokia 3230.

Er Nokia virkelig ved at løbe tør for nye ideer? Come on…

Med venlig hilsen
Michael Laursen
Avatar billede lonepeter Novice
12. oktober 2005 - 15:00 #9
Ah, nu må du da holde op, du kan da ikke komme uden om at det i det mindste var opfindsomt... - tænk på hvor irriterende det ville have været hvis nu at bippet havde kommet efter du havde taget telefonen, bare for at advare om at nu kom der ikke flere høje lyde... ;-)

Med hensyn til gebyret, så må du jo kunne få den opdateret i perioden 24 måneder efter købet??
Avatar billede bigm Nybegynder
12. oktober 2005 - 15:38 #10
LOL! Eller efter ringetonen når svigermor ringer: Warning high tones" hæhæ... nå sorry svigermor.  :-)
Jeg mener kun at der er 12måneders opdateringsgaranti. Ellere er der bare alm. garanti på mobilen! Men jeg håber da jeg tager fejl! :-)
Avatar billede lonepeter Novice
12. oktober 2005 - 16:06 #11
Uden at jeg vil udråbe mig selv til ekspert på området mener jeg dog at du har fulde 24 måneders opdatering. Man har jo 24 måneders reklamationsret, de sidste 18 mdr er det dig der som forbruger der skal bevise at produktet var defekt da du købte det. Eftersom at nokia frigiver en opdatering må det vel tjene som rigeligt bevis for at produktet var defekt da du købte det, ellers ville de vel ikke udsende en ny firmware...
Avatar billede bigm Nybegynder
12. oktober 2005 - 16:52 #12
Jeg vil absolut ikke afvise at du har ret, og det du skriver giver 100% mening. Men jeg finder nok ud af det! :-)