Avatar billede tylkum Nybegynder
11. oktober 2005 - 22:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Stor FAT32 disk

Jeg har brug for at dele to eksterne USB 2.0 diske over netværk mere flere forskellige platforme. Derfor har jeg brug for at formatere to stk. 250gb som FAT32 partitioner. Det eneste format der kan læses af Win XP, MacOSX og Linux. Lige har jeg dog det problem at det hele helst skal være klart når Mac'erne og Linux maskinerne kommer...
Hvordan formatere jeg de to diske, når jeg kun har en bærbar uden floppy diskdrev med WinXP Pro SP2? Og nej det går ikke at dele dem op i små partitioner. Jeg skal bruge dem som 250gb partitioner.
Avatar billede hcma Novice
11. oktober 2005 - 22:26 #1
kan du ikke bare tilslutte dem og så formatere som FAT32  (fat32 understøtter op til 2 terrabyte)
Avatar billede hcma Novice
11. oktober 2005 - 22:28 #2
Avatar billede tylkum Nybegynder
11. oktober 2005 - 23:50 #3
Nej. Win XP kan ikke formatere FAT32 større end 32gb. Microsoft kan jo ikke lide at vi bruger andet end deres systemer. Derfor kan man godt bruge FAT32 større end 32gb i XP. Men XP kan bare ikke selv formatere større diske. Jeg har prøvet med PartitionMagic 8.0 og Seagate DiscWizard. Jeg mangler et eller andet værktøj til WinXP der kan formatere store diske i FAT32 uden brug af DOS boot diske. Det skal gøres direkte i WinXP, da det som sagt er eksterne USB diske og jeg kun har en bærbar uden floppydrev.
Avatar billede hcma Novice
12. oktober 2005 - 00:19 #4
sorry - havde glemt alt om begrænsningen på fat32
står desværre af her :o(
Avatar billede polle007 Nybegynder
12. oktober 2005 - 08:28 #5
hvis de andre systemer kun skal tilgå diskene over netværk, betyder filsystemet ikke noget, da de tilgår diskene via en netværksprotokol. Så du kan sagtens benytte NTFS
Avatar billede tylkum Nybegynder
12. oktober 2005 - 09:01 #6
De skal ikke kobles op via en Windows maskine. De skal kobles på en LINUX, og der skal helst ligge filer på når Linux maskinen kommer. Derfor er jeg nødt til at bruge et filsystem, der kan læses af både min win XP og Linux når det kommer. Samtidig vil jeg være sikker på at MacOSX også kan kobles på diskene. Så desværre. Jeg skal bruge FAT32...
Avatar billede tylkum Nybegynder
12. oktober 2005 - 17:21 #7
Problemet blev løst ved at jeg lånte naboens Partition Manager... Jeg er sgu ved at være træt af at MS forsøger at bestemme hvordan jeg skal have mine systemer... Hvorfor må jeg ikke selv vælge om jeg vil have store FAT32 diske eller ej? Hvorfor skal jeg bruge tredjeparts software, bare fordi MS ikke syntes at jeg skal kunne formatere i det format? Det er vel min egen sag, hvilket filsystem jeg bruger...
Avatar billede tylkum Nybegynder
12. oktober 2005 - 17:22 #8
Done