Avatar billede limemedia Nybegynder
10. oktober 2005 - 07:42 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

FreeBSD crashed, red data evt via Windows

Min hjemme FreeBSD server der ikke har set skyggen af en opdatering siden version 4.3 er afgået ved døden - den fryser ved "Starting file system checks" - jeg kan end ikke starte den i single user mode.

Er der noget tool til at forbinde denne disk til fx. min workstation  (WinXP) eller lign ? Jeg er pt. igang med at forsøge at downloade en LiveCD til at se om den kan få fat i noget.

Gode ideer modtages med kyshånd - og virker det, kan i få alle mine 55000 point ^_^ selvom jeg ikke må det for coadmins *gg*

/ Lars
... der engang brugte eksperten ...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. oktober 2005 - 07:50 #1
Hvad med at bruge en Linux Live CD. Foreksempel Knoppix: http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede strych9 Praktikant
10. oktober 2005 - 07:53 #2
Hvilket filsystem brugte du på den?
Avatar billede boxer Nybegynder
10. oktober 2005 - 07:53 #3
Nu aner jeg jo intet om FreeBSD :o) Men kender et par programmer til at redde data fra f.eks. defekte harddiske. Du må se om du kan bruge det:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm
Ovenstående er gratis.

http://www.runtime.org/
GetDataBack er ikke gratis men du kan DL en trial og se om det virker.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. oktober 2005 - 07:55 #4
boxer =)
Den bruger ikke ligefrem NTFS eller FAT, så de rescue utils der findes til disse vil aldrig nogensinde fungere. Just FYI.
Avatar billede limemedia Nybegynder
10. oktober 2005 - 08:03 #5
james >> som jeg skrev er jeg ved at downloade en Live CD, 600mb tager tid selv på en 100mbit fiber :) eller måske ikke min forbindelse der er flaskehalsen... Det kommer til at være lidt mere uddybende svar der giver point ...

strych >> filsystem - jeg har ikke rørt maskinen i snart 2 år - er ikke sikker :) hvad end den selv valgte med en "auto" og mig selv der rettede partitionsstørrelserne

Det der er lidt essentielt er, at jeg om 4 timer tager tilbage til Tokyo og enten kun har en harddisk med i tasken eller hele computeren :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. oktober 2005 - 08:08 #6
Jeg ville smide en knoppix CD i maskinen.
Boote på den.
Den mapper dine drev og finder din netforbindelse.
Du kan så enten flytte data via netværket eller via USB harddisk/USB brænder/USB stick.

Du får et X-window interface så det er ikke noget med at bruge kommandoer.
Avatar billede limemedia Nybegynder
10. oktober 2005 - 08:11 #7
jeg har aldrig brugt X :) altid kommandoer ... det er jo en server ik :)
prøver at downloade en knoppix også og se om jeg har et gammelt cd drev et eller andet sted
Avatar billede strych9 Praktikant
10. oktober 2005 - 13:48 #8
Nå nu er han smuttet til Tokyo åbenbart.
Du må sige til hvis du skal have hjælp i Tokyo.. Damn det lyder næsten som en IBM OnDemand reklame.
Avatar billede limemedia Nybegynder
11. oktober 2005 - 05:30 #9
Dét er han, jeg efterlod maskinen og harddisken - prøver igen i november næste gang jeg kommer forbi hvor den står.

Nogen der vil have point for noget, så ingen føler sig trådte over tæerne ?
Avatar billede strych9 Praktikant
11. oktober 2005 - 07:26 #10
Ikke her. Bare lov mig at du er lidt tidligere ude næste gang end 4½ time før du skal afsted. =)
Avatar billede limemedia Nybegynder
11. oktober 2005 - 07:34 #11
tid er ikke den resource jeg altid har mest af :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2005 - 07:57 #12
Nåede du at se om knoppix overhovedet kunne hjælpe dig?
Avatar billede limemedia Nybegynder
11. oktober 2005 - 08:05 #13
nej, det ser jeg om 3-4 uger