Avatar billede dkclaus Nybegynder
18. april 2001 - 11:36 Der er 15 kommentarer

Kode tastatur

Hej - jeg har anskaffet mig en bærbar og af en eller anden forrykt grund har de placeret funktions-tasten nederst og yderst til venstre. Umiddelbart til højre for denne er Ctrl-tasten der jo normalt er yderst.

Grunden til at dette er en ualmindelig tåbelig ide er at genveje der jo meget ofte bruger Ctrl ikke længere liggere intuitivt da knappen ikke længere er yderst. Det er faktisk en betydelig gene (selvom det måske lyder som en lille ting) - så det jeg vil høre er flg.:

Det er jo ingen sag at bytte om på de to taster - men er det muligt at kode tastaturet om sådan at man kan få vendt de to?

Aner ikke om det er muligt? Håber I kan hjælpe!

Hilsen Claus
Avatar billede vladimirr Nybegynder
18. april 2001 - 11:39 #1
det lyder til at du har købt en Compaq Presario.... De sidder sådan på min, og det har jeg altså lært at vænne mig til, for hvis man bruger et program til at ændre det, er det jo kun i windows, og så bliver det er problem andre stedet  !

//Anders
Avatar billede casperwollesen Nybegynder
18. april 2001 - 11:39 #2
Hvad er det for en bærbar ?
Avatar billede vladimirr Nybegynder
18. april 2001 - 11:39 #3
claus snakker om FN tasten
Avatar billede dkclaus Nybegynder
18. april 2001 - 11:41 #4
Det er en Webtech 6110
Avatar billede ziron Nybegynder
18. april 2001 - 11:43 #5
zitech gør det også... og jeg vil sige at jeg også er ved at vende mig til det...

/ZIRON
Avatar billede vladimirr Nybegynder
18. april 2001 - 11:43 #6
Jeg vil ikke tro at du kan få et program der kan ændre det, da det er en funktion der er sat op i BIOS\'en på maskinen, så mit bud er at du må leve med den, og så vænne dig til det.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
18. april 2001 - 11:44 #7
Jeg bruger den faktisk også mere end CTRL, da jeg har lavet en masse genveje til at åben programmer med FN + \"en eller anden tast\" !
Avatar billede bms Nybegynder
18. april 2001 - 11:51 #8
Jeg ved at der findes programmer til at ændre keyboardets layout - se bl.a denne artikel - men linket til hvor man kan downloade softwaren virker ikke. Ved dog heller ikke om det dur til en bærbar

http://www.zdnet.com/pcmag/pctech/content/16/09/ut1609.001.html
Avatar billede fcs Novice
18. april 2001 - 11:53 #9
Download virker fint for mig. Sig til hvis jeg skal sende programmet til dig, dkclaus
Avatar billede bms Nybegynder
18. april 2001 - 12:06 #10
Joh - det må du gerne - det er den her vi snakker om, ikke?

ftp://zdftp.zdnet.com/pub/private/sWlIB/utilities/hardware_utilities/pcmzkm32.zip

BTW - så har jeg lige hentet et andet program - det virker dog ikke da det ikke kan aflæse det tastatur man har - men bruger settings til et default. Men det kan hentes her:
http://www.restreminder.com/keychange/ (hvis der er nogen der er interesserede!)
Avatar billede fcs Novice
18. april 2001 - 12:08 #11
jo, hvor skal jeg sende det til (skal du ågså have det dkclaus??)
Avatar billede bms Nybegynder
18. april 2001 - 12:08 #12
du kan sende det til mig her (Claus sidder ved siden af mig nemlig - der er min forbindelse vi bruger):

bms@stofanet.dk
Avatar billede fcs Novice
18. april 2001 - 12:11 #13
SÅ er den sendt
Avatar billede dkclaus Nybegynder
18. april 2001 - 12:23 #14
takker - vi har prøvet men det virkede heller ikke, det var nu også et ældre program - vist beregnet til Win95. Men problemet er det samme - det tager udgangspunkt i et default-tastatur og ikke ens eget.

Det er ikke sikkert det overhovedet kan lade sig gøre!

Hmm...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
18. april 2001 - 12:30 #15
Hvis dú skal ændre det, skal det gøres i BIOS, hvor det sikkert ikke er muligt !

//Anders