Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
06. oktober 2005 - 16:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

while i javascript

hvordan henter jeg fx. fra 1-10
sådan den udskriver

???
Avatar billede softspot Forsker
06. oktober 2005 - 16:24 #1
Kan nok gøres endnu kortere end dette, men det er da et udgangspunkt:

var i = 0;
var txt = "";
while(i < 11) {
  i++;
  txt += i + "\n";
}
alert(txt);
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
06. oktober 2005 - 16:25 #2
oki lavede
<script>
  id = 1;

while (id < 10)
{
document.write(id);
    id++;

}
</script>

smid svAr!!!!!
Avatar billede softspot Forsker
06. oktober 2005 - 16:27 #3
ok :)

min ville nok også køre en tak for langt, men princippet er stadig ok :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2005 - 16:33 #4
har JavaScript ikke en for løkke ?
Avatar billede olebole Juniormester
06. oktober 2005 - 21:49 #5
<ole>

- det er da præcis, hvad JS har  ;o)

var s = "";
for (var i=1; i<11; i++) {
  s += i + "<br>\n";
}
document.write(s);

Skriv aldrig ud i en løkke, men skriv til en 'buffer' (her en streng 's'), som du skriver ud ét sted. Det performer langt bedre.
I JS fungerer en 'array-buffer' faktisk endnu bedre:

var a = new Array();
for (var i=1; i<11; i++) {
  a.push(i);
}
document.write( s.join("<br>\n") );

/mvh
</bole>
Avatar billede softspot Forsker
06. oktober 2005 - 23:11 #6
Tak for point :)

olebole >> Så har vi performance-spørgsmålet igen :)
Jeg lavede faktisk en stringbuffer til VBScript, da strengsammensætning jo er sindsygt langsomt i VBScript ved større strenge. Det er implementeret via arrays og join-funktionen og det performer med en faktor 100 alt efter omstændighederne, men i det mindste væsentlig bedre end standard strengsammensætning. Dog performer Response.Write 10 gange bedre end strengbufferen, så det er altså den mest effektive måde at få data ud på (jeg tror vi diskuterede dette tidligere, hvor jeg påstod netop at Response.Write var hurtigst)... Anyway! Det var bare en sidebemærkning :)