Avatar billede octavia Nybegynder
04. november 1999 - 11:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SD RAM

Jeg er i besiddelse af en Compaq Presario, der pt. indeholder
64 MB 168 pin SDRAM 66mhz 10 ns

Jeg vil gerne udvide til 128 MB.
Jeg har indtil nu i 2 omgange købt
rammoduler med de samme specifikationer
uden at kunne få PC til at virke optimalt.

Efter installation af det nye rammodul
genkender PC godt nok dette osv, men
grafikken i 3D-spil går helt bananas.

Andre programtyper fungerer normalt.

Hvor ligger problemet ?
PS. Kan man udskifte min ramtype
    med de nye SDRAM PC66 eller PC100
Avatar billede Slettet bruger
04. november 1999 - 12:19 #1
Det med at udskifte dine ram med SDRam P 66 eller PC100, dem du har i er højst sandsynligt PC66, og om du kan skifte til PC100 kommer an på om dit motherboard understøtter det.
Avatar billede kallerelli Nybegynder
04. november 1999 - 12:37 #2
Det kommer også an på bussens hastighed, ellers hjælper det ikke meget. Bussen er PC'ens flaskehals.
Du tror ikke nærmere at der er en fejl i dit grafikkort, manglende driver eller et andet software problem.
Avatar billede aleks Nybegynder
04. november 1999 - 12:38 #3
Det er rigtigt at det kan være hastigheden på rammen, det kommer lidt an på hvilken CPU du har???

Men hvad hvis du kun kører med et af de nye moduler, virker din maskine så???
Avatar billede mandrake666 Nybegynder
04. november 1999 - 13:59 #4
Du kan godt udskifte dine ram kredse med 100 MHz ram, du kan bare ikke udnytte den ekstra hastighed, hvis bundkortet ikke understøtter 100 MHz.

Jeg vil anbefale enten køb ram specielt til Compaq, jeg ved godt at de er dyre, eller udskift alle ram kredse til samme mærke (model).

Køb ikke ram for billigt, det kan ikke betale sig.

P.S. Problemet ligger i ram kredsene ikke er 100 % kompatible med Compaq
Avatar billede schubert Nybegynder
04. november 1999 - 14:18 #5
Mandrake har ret det skal være "Compaq Certificeret" RAM du anvender.

MCT (Memory Card Technology) er et af de firmaer, der laver "rigtige" RAM til Compaq.

Ellers er der Compaq RAM, de er dyr men tro mig, det er pengene værd.

Så jeg syntes du skal give Mandrake666 point og så købe enten Compaq eller MCT ram.

Avatar billede octavia Nybegynder
04. november 1999 - 18:48 #6
Tak til jer alle for svarene
på mine spørgsmål. Svarene
bekræftede sådan set mine
formodninger. Men da Compaq
certificerede ram jo koster
en bondegård, så vil man jo
gerne undersøge om der er andre
tilfredsstillende løsninger.
Jeg vil følge Schuberts anbefaling
og give Mandrake666 pointene.
Tak for nu
Avatar billede aleks Nybegynder
05. november 1999 - 09:26 #7
Compaq har lavet Firmware-opdateringer til stort set alle deres PC'ere der gør at de er blevet bedre til at benytte 3. parts ram.

Prøv at se på www.compaq.com om du ikke kan finde en opdatering til din PC'er inden du køber noget af det dyre Compaq ram.