Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2005 - 11:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

To konti til samme computer

Hej

Jeg har en bærbar som jeg bruger både på arbejde og hjemme. Jeg vil gerne hente alle mails ned på samme bærbar. Min arb.mail. er en exchangeserver som jeg fint henter mails fra når jeg er koblet op på mit arb.netværk. Men jeg kan ikke hente mails fra min hjemme mail.

Min hjemme-mail-server er placeret på indersiden af en firewall, men selv om jeg er på den rigtige side, kan jeg stadig ikke koble op. Jeg har en stationær som fint henter mails fra min private-mail.

Når jeg sender en mail, kan jeg vælge hvilken konto jeg vil benytte. Hvis jeg vælger arb.mail, sender den fint når jeg er på arbejde. Men vælger jeg privatmail, kan den ikke sende med mindre jeg er på job. Det der så sker er at den sender med min arb.mail og det gør at jeg modtager svarene på min arb.mail og ikke min private mail som de jo ellers skulle være sendt med.

Hvordan løser jeg det?

På forhånd tak.
Avatar billede human Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:59 #1
Kan være det ikk er samme smtp server.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2005 - 12:26 #2
Hvad mener du?
Avatar billede draco999 Nybegynder
05. oktober 2005 - 12:51 #3
ALtså
som jeg forstår det så har du en Arbejds Mail ved dit arbejde og så har du en Mail server derhjemme er det korrekt??
Avatar billede djhb Nybegynder
05. oktober 2005 - 12:59 #4
Hvis du bruger Outlook, så prøv at tjekke dine server settings under konti...
POP3 = adressen på den mailserver, hvorfra du vil din private post
SMTP = adressen på den mailserver, hvorfra du sender din private post

Disse indstillinger kan du finde på din stationære maskine...(beskrivelse følger længere nede).

Du skriver min hjemme-mail-server? Det gør mig lidt i tvivl om du har en, siden du ikke skriver det fx. er en Exchange server? Tager jeg fejl, så prøv at skrive hvilken mailserver du bruger, fordi det vil så være den din bærbare skal koble op til.

Hvis du ikke har en mailserver, men blot bruger Outlook derhjemme, så antager jeg, at du har oprettet mail kontoen til privatmailen, da du skriver du kan vælge den, når du vil sende post. Ellers kan du oprette en ny POP3-mail konto i forbindelse med nedenstående.

Hvis du bruger Outlook, (arbejder ofte sammen med Exchange)
I Outlook skal du kigge under Funktioner->(tryk evt. på pilen nederst på drop down boksen for at se mere) E-mail konti->vælg rediger eksisterende->marker din private mail->tryk rediger->så skulle der være mulighed for at indtaste de forskellige servere, som er tilknyttet til din konto.

Bemærk, hvis du henter post ned fra en mailserver til fx. din stationære - så kan denne post ikke bagefter hentes ned til den bærbare, fordi du så har hentet din post. Mail serveren bliver ikke ved med gemme på din mail, efter du har hentet den, men det må du næsten være klar over hvis du tjekker din arbejdsmail fra flere forskellige computere.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2005 - 08:51 #5
Hej

Det er vist ikke lykkedes mig at få forklaret det jeg ved, men det er heller ikke så let, når man ikke helt forstår det....

Min hjemmemail er en pop3/smtp mail, som jeg er tilsluttet via det netværk som er intsalleret i ejendommen. Den mail server er på indersiden af en firewall, så jeg skal være hjemme for at jeg kan tilslutte den.

Jeg har prøvet at sætte min bærbar op med samme indstillinger som min stationære, men det virker ikke. Det er det jeg ikke forstår - kan det være pga. min arb.mail-konto?

Det andet jeg ikke forstår er, at når jeg vælger at en mail skal sendes med min private mail, så bliver den sendt med min arb.mail - det skal den jo heltst ikke.
Avatar billede djhb Nybegynder
06. oktober 2005 - 10:17 #6
anthonsen > skrev "Jeg har prøvet at sætte min bærbar op med samme indstillinger som min stationære, men det virker ikke. Det er det jeg ikke forstår - kan det være pga. min arb.mail-konto?"

Nej, ikke umiddelbart. Du kan sagtens have ti forskellige e-mail konti, som du tjekker med det samme e-mail program. Det lyder som, det bare er en lille 'dum' detalje, der mangler for det virker.

Hvis det er Outlook, og det er en Exchange mailserver der bruges? Når du kobler op hjemme i din ejendom, så prøv at oprette kontoen forfra. Du skal så vælge at koble op mod en Exchange server frem for POP3 serveren (Der er fire forskellige muligheder, når man opretter en ny mailkonto, Exchange burde stå øverst (i hvertfald i Office XP), derefter kommer Pop3 og et par andre muligheder nedenunder. Jeg vil næsten tro, din ejendom må have en vejledning i hvordan, der skal kobles op til den.

anthonsen > skrev "Det andet jeg ikke forstår er, at når jeg vælger, at en mail skal sendes med min private mail, så bliver den sendt med min arb.mail - det skal den jo heltst ikke."

Igen det afhænger af hvilket mail program, du bruger. I Outlook kan man vælge hvilken mailkonto, man vil sende fra. Enten sidder der en pil ved siden af send knappen, hvor du kan vælge hvilken konto, der skal sendes fra, eller også er der en seperat knap, hvor du vælger hvilken konto du vil sende fra.

Mailprogrammet vil altid have en default e-mail adresse, i dit tilfælde er din arbejdsmail sikkert sat som default(standard afsendelseskonto), sikkert fordi den står øverst i kontolisten, og dine mails vil derfor som standard se ud som om, de kommer fra dit arbejde, medmindre du fortæller dit mailprogram, at mailen skal sende fra din private konto.
Avatar billede leif Seniormester
06. oktober 2005 - 10:21 #7
Hvis Outlook m/SP1 er opsat til flere konti og du vælger en konto hvor den defineret SMTP ikke kan findes vælger Outlook en tilfældig anden konto og sætter den som afsender hvis den kan bruge SMTP serveren.

Dette er et problem som jeg har snakket med Microsoft om og de siger at sådan skal den gøre.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2005 - 08:21 #8
OK - det giver da nogen svar. Men jeg har stadig problemer med at min bærbar ikke kan logge på min private mail. Den kommer op og siger at den ikke kan logge på??
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2011 - 09:31 #9
Lukker.