Avatar billede drzulu Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DTS og TV

Er det nok at have en DVD afspiller, som kan håndtere DTS eller skal fjernsynet også kunne afspille DTS?

Jeg har et ældre tv (6-7 år).
Avatar billede sardinen Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:07 #1
DTS er et digitalt lydformat, så enten skal du have en digital forstærker eller din DVD skal have indbygget DTS-konverter og 5.1 udgange. Du kan normalt ikke bare høre DTS fra dit tv, men flere DVD-afspillere kan konvertere til almindelig 2 kanals analog ud. Men så er det ikke DTS mere.
Avatar billede venturer Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:07 #2
Hvis du vil høre DTS lydsporet skal du have en forstærker der der kan dekode DTS. Jeg har endnu ikke set et TV med indbygget DTS dekoder.
Dog kan jeg ikke helt se hvad du vil med det. Godt giver DTS mulighed for en teknisk bedre lydkvalitet set i forhold til Dolby Digital og specielt i forhold til almindelig stereo. Men hvis du kun har dit TV til at afspille lyd kan du alligvel ikke høre forskel da dette først vil være tydligt med "Hifi" anlæg.
Avatar billede sardinen Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:09 #3
venturer: enig igen :-)
Avatar billede drzulu Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:23 #4
Venturer: Tak for svar, men hvis jeg vidste at TV ´et ikke kunne klare opgaven, så havde jeg ikke oprettet tråden. Det er jo det jeg spørger om :)

Der skal altså en digital forstærker/hojtaler til...

Har i eller andre hørt forskellen på Dolby og DTS (ikke i biffen, men hjemme?
Avatar billede sardinen Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:28 #5
Der er en langt kraftigere dynamik i DTS-lyden, da den kører med en opløsning, der næsten er det dobbelte af AC3 lyden, som Dolby Digital også hedder. Det bevirker bl.a. at lyden står skarpere og mere tydelig, og selv små detaljer kommer frem, mens den nærmest forsvinder i AC3.
Avatar billede sardinen Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:30 #6
DTS-lyden kører med en opløsning som er lidt højere end almindelig CD. Mens AC 3 lyd er et komprimeret format ala mp3 - men med en højere opløsning.
Avatar billede drzulu Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:31 #7
cool lægger i et par svar
Avatar billede sardinen Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:35 #8
http://www.telos.de/Surround_Sound_Formats.360.0.html
Her kan du læse lidt om formaterne.
NB: Jeg tager ikke mod point, jeg har rigeligt, så giv du bare Venturer dem. :-)
Fortsat go' dag :-)
Avatar billede venturer Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:52 #9
Tak som byder.
Du skal dog lige vær opmærksom på et begreb som mange kommer til at bruge forkert.
Du skal ikke bruge en digital forstærker men en forstærker med en digital indgang.

Om selve forstærkeren er digital eller ej har noget at gøre med den mekaniske opbygning af forstærkeren :)
Avatar billede sardinen Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:57 #10
Selvfølgelig :-) Sorry.