Avatar billede hellek Nybegynder
03. oktober 2005 - 14:55 Der er 13 kommentarer

Formatering driller

Jeg sidder og arbejder i et word-dokument. Og nu er det pludselig blevet sådan at når jeg retter noget af formatteringen - dvs. laver noget kursiv eller retter i skriftstørrelse o.lignende - så gør programmet det ved hele dokumentet og ikke kun ved det markederede.

Samtidig er dokumentet blevet urimelig tungt.

Er der nogen, der kan fortælle mig hvorfor, og hvordan jeg fjerne denne unode?

Helle
Avatar billede rvm Nybegynder
03. oktober 2005 - 15:03 #1
Du har nok fået sat den funktion til, der retter alle typegrafier (der er magen til den du bruger) til det du nu ændrer.
Avatar billede rvm Nybegynder
03. oktober 2005 - 15:07 #2
Vælg Funktioner/Skabeloner og tilføjelsesprogrammer... og fjern fluebenet i "Opdater automatisk typografier"

eller

Vælg Formater/Typografi og formater
Vælg rediger f.eks. Normal og tjek at der ikke er flueben i "Opdater automatisk".
Avatar billede hellek Nybegynder
03. oktober 2005 - 15:14 #3
Der er ikke flueben i nu, så det virker ikke. Det er ikke noget word normalt gør, men noget som den pludselig gør ved et dokument.
Avatar billede rvm Nybegynder
03. oktober 2005 - 15:23 #4
Prøv at sende dokumentet til mig, så kan jeg se hvad der er galt rvm(snabela)teknologisk.dk

Richardt
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2005 - 18:59 #5
Slå vis/skjul til (golfkøllen i værktøjslinien)
Marker hele dokumentet MINUS det sidste afsnitstegn (hvorfor aner jeg ikke, men det råd fik jeg en gang, og det virkede).
flyt det markerede ind i et nyt worddokument - og fortæl mig om det virkede.
Avatar billede rvm Nybegynder
03. oktober 2005 - 20:56 #6
Jeg har modtaget dokumentet og finder ingen fejl. Men det er sikkert bare dokumentet, der e blevet kompileret.

Et dokument består af et grunddokument + alle ændringer (altså en slags historik) - derfor vokser dokumentet sig større end det egentligt er.

Hvis du gemmer dokumentet og giver det et nyt navn, tvinger du Word til at kompilere dokumentet og derved fjerne historikken, så du får et nyt grunddokument.

Dette går også at indbyggede fejl vil blive fundet og rettet af Word.

Richardt
Avatar billede rvm Nybegynder
03. oktober 2005 - 23:40 #7
Har lige fået din seneste mail, hvor du skriver at jeg fik den forkerte fil - så var det nok derfor der ikke var noget galt :-)

Jeg ser på den nye fil i morgen

Richardt
Avatar billede rvm Nybegynder
04. oktober 2005 - 09:10 #8
Nu har jeg set på filen og det er som jeg først antog...

Din Normal typografi er sat til at opdatere automatisk, så når du ændrer i typografien, så er der lige 400 andre steder hvor du har brugt samme typografi som den også lige skal ændre - derfor tager det tid.

Vælg Formater/Typografi og formater
Vælg rediger f.eks. Normal og tjek at der ikke er flueben i "Opdater automatisk".

Mvh

Richardt
Avatar billede hellek Nybegynder
05. oktober 2005 - 10:25 #9
Der er ikke sat flueben i "Opdater automatisk". Det er ikke en fil, der er lavet udfra min normaltemplate men en, som har været igennem et hav af forskellige hænder og computere. Det er med andre ord noget, der er los med lige netop denne fil.

Jeg har også prøvet det du foreslår hans-jensen. Det virkede heller ikke.

Der er vel ikke andet for end at kopiere det uformatteret ind i et nyt worddokument - og så formattere det påny bagefter!? Stort arbejde ;-(
Avatar billede rvm Nybegynder
05. oktober 2005 - 10:49 #10
Jeg må fastholde at der er sat flueben i "Opdater Automatisk" under Normal typografien - det kan jeg se på skærmen lige nu, når jeg kikker på dit dokument :-)
Avatar billede hellek Nybegynder
05. oktober 2005 - 10:56 #11
Måske gør jeg noget forkert. Jeg har en engelsk udgave af word, måske er det derfor jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre. Jeg har dokumentet åbent, går inde under Tools -> Templates and Add-Ins. Så kommer der en dialogbox op, hvor der i formefeltet Document Template står Normal. Derunder er der en checkbox Automatically update document style. Her er der ikke sat flueben.

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede rvm Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:25 #12
Vælg Formater/Typografi og formater
Vælg rediger f.eks. Normal og tjek at der ikke er flueben i "Opdater automatisk".
Avatar billede hellek Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:59 #13
Nu forstår jeg. Og du har ret i at der var flueeben i den. Men det virkede nu ikke alligevel, så nu har jeg omfatmatteret det hele. Men tak for din store hjælp. Noget har jeg da fået ud af det.