Avatar billede head-cracker Nybegynder
02. oktober 2005 - 04:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Laptop slukker under spil

Hej

De sidste par måneder har jeg ikke kunne spille på min laptop (Acer Ferrari 3200), ganske enkelt fordi maskinen automatisk slukker efter 10-15 minutters sjov.

Jeg har prøvet at formatere, hvilket ikke hjalp!

Temperaturen ligger normalt på ca. 50 grader, men den ryger op på knap 80 grader når jeg spiller (ifølge speedfan) - men jeg har ingen anelse om hvorvidt 80 grader er en normal eller høj temperatur?

Maskinen er omkring et år gammel, og køler(ne) er aldrig blevet renset, da jeg ikke "tør" åbne en bærbar (har INGEN erfaring med det)

Men kan det være andet end temperaturen pga. "tilstoppede" kølere der spiller ind?

Lidt info om maskinen:
Acer Ferrari 3200
512 mb ram
Mobile AMD Athlon 64 processor 2800+
WinXP home
ATI Mobility Radeon 9700, 128 mb

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede boxer Nybegynder
02. oktober 2005 - 07:41 #1
Nej, det er en sikkerhedsanordning at den lukker ned ved for høj varme. Hvis den ikke lukkede ned, ville den temmeligt sikkert brænde af.
80 grader er alt for meget. Det kan sagtens være fordi den er støvet til.
Det kan selvfølgelig også være at kølerne ikke virker ordentligt.

Når du bruger speedfan, har du mulighed for at sætte blæserne til 100% så de blæser med maks hastighed. Sker fejlen også når den blæser for fuld kraft?
Avatar billede head-cracker Nybegynder
02. oktober 2005 - 14:37 #2
den finder ingen blæsere i speedfan...
Avatar billede boxer Nybegynder
02. oktober 2005 - 14:57 #3
Start SpeedFan.
I fanen Readings finder du noget der hedder speed01, speed02 osv. Det er afhængigt af dit hardware hvor mange der er.
Ud fra disse speed, står der en procent. Den kan du manuelt øge og sænke. Derved påvirker du hastigheden på blæseren.
Avatar billede head-cracker Nybegynder
02. oktober 2005 - 15:07 #4
Nej, det står der nemlig ikke.. Du får lige et screenshot

http://www.fisfus.dk/speedfan.jpg
Avatar billede boxer Nybegynder
02. oktober 2005 - 16:50 #5
Ja, det kan jeg se at du ikke kan gøre noget ved.

Er der nogle "åndehuller" i den bærbare som er tilstoppede? De skal renses jævnligt.
Kan du høre om blæseren arbejder ordentligt. Når du spiller, burde den køre på fuld kraft og det kan høres.

Du har vel 2 års garanti på maskinen? Henvend dig evt. til forhandleren og bed om at få den lavet over garantien.
Avatar billede amd Nybegynder
03. oktober 2005 - 17:15 #6
Jeg havde på et tidspunkt en @computer med en ikke mobile CPU. Den larmede som et i helvede osv. er hvad det er. Men måtte sende den til reparation ca. en gang hver anden måned, fordi den samlede så meget støv og blev varm og slukkede lige som din. Til sidst kunne den stå i windows i ca 10-15 min hvilket var nok til at få den til at lukke ned.
Avatar billede head-cracker Nybegynder
03. oktober 2005 - 17:22 #7
@amd - Og det var ikke noget man på en måde kunne undgå, eller hvad?
Avatar billede amd Nybegynder
03. oktober 2005 - 20:38 #8
Tror dens kølesystem var lavet på en dum måde. Og så blive en ikke mobile CPU jo en del varmere, og kølesystemet kører på langt højere niveau... så ryger meget mere luft igennem... :)