Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
30. september 2005 - 19:32 Der er 8 kommentarer

Wireless netwærk på d600

Hej alle.

Jeg prøver at få det trådløse netkort til at fungere på min dell d600.. Men ikke med det store held indtil videre.
Det lader til at der ikke er lavet nogen linux drivere til det trådløse netkort i en d600. Derfor er det nødvendigt at bruge en ndiswrapper, som jeg har fundet, og derefter fulgt denne guide:

http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/Installation

Der ser ud til at blive installeret fint, da et wlan0 kort er synligt når man laver en ifconfig. Der kommer bare ikke nogen ip på kortet. Hvorfor??? jeg er sikker på at jeg bruger den rigtige WEP key, og essid...
Jeg fatter ikke lige hvorfor det ikke virker?? Håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede strych9 Praktikant
01. oktober 2005 - 10:46 #1
installer wireless-tools pakken
brug iwconfig til at tildele et ip til dit wlan0 interface.
Avatar billede strych9 Praktikant
01. oktober 2005 - 10:47 #2
tror jeg nok.. det er længe siden jeg har rodet med det =(
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
04. oktober 2005 - 16:40 #3
:-) Har du læst den side som linket peger på??
Avatar billede strych9 Praktikant
04. oktober 2005 - 18:17 #4
næh :P

men det har jeg nu.

Så jeg går ud fra det fejler når du skriver ifup.
Forsøg at tildele det et statisk ip i stedet med kommandoen:
ifconfig <interface> <address> netmask <netmask> broadcast <broad_addr>
Vær sikker på at dine DNS servere står i resolv.conf (cat /etc/resolv.conf)
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
23. oktober 2005 - 16:15 #5
Nå, så blev der tid til lidt Linux igen:-) Det virker fint med at tilføje addr med ifconfig. Men jeg er ikke sikker på at gateway'en og DNS opslag virker helt ordenligt.
Jeg kan sagtens pinge min gateway 192.168.2.1, men ikke www.google.com?? Tegner det ikke på at gateway'en ikke er sat ordenligt op?
Jeg synes ikke lige at ifconfig giver en muglighed for at sætte sin gateway? Findes der et andet util til at sætte det op??
Avatar billede strych9 Praktikant
23. oktober 2005 - 18:42 #6
route add default gw <ip> netmask 0.0.0.0 metric 0
Avatar billede strych9 Praktikant
23. oktober 2005 - 18:45 #7
hov
Jeg tror du skal gøre sådan her:
route add default gw <ip> dev wlan0 netmask 0.0.0.0 metric 0
Avatar billede strych9 Praktikant
23. oktober 2005 - 18:46 #8
Hvis du vil forstå hvorfor, så læs den her side:
http://linux-ip.net/html/tools-route.html