Avatar billede freekyzone Nybegynder
29. september 2005 - 12:55 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Samba på Debian

Hej Gutter og Gutinder,

Jeg er dælme et problem her.
Jeg har læst mig til at man kan installere en samba applikation på ens debian-server, hvorefter man vil kunne dele mapper fra debian-serveren.

Som det er nu, er eneste "deling" via FTP.

Jeg har ikke selv installeret debian på serveren, da jeg ikke fatter en brik af installatin på Linux.

Derfor:
Er der nogen som kan vejlede og guide mig gennem en installation?
Jeg har hente den nyeste version af samba, men derfra ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.
Hjælp mig :-) .....
Avatar billede cokemon Nybegynder
29. september 2005 - 13:42 #1
Ta et smut forbi http://www.linuxbog.dk/admin/admin/samba.html

Der er sikkert noget du kan bruge :)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
29. september 2005 - 14:03 #2
Jo, men jeg aner ikke hvor den fil som jeg skal installere er?
Jeg har en hel række af filer, men hvor ligger den fil?

ftp://ftp.samba.org/pub/samba/Binary_Packages/Debian/

Hele den mappe er hentet, og hvad så nu?
Avatar billede cokemon Nybegynder
29. september 2005 - 14:05 #3
apt-get install samba
:)
Avatar billede cokemon Nybegynder
29. september 2005 - 14:07 #4
og måske www.debianguiden.dk ville være en hjælp til at lære en smule om debian :)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
29. september 2005 - 14:10 #5
Okay, jeg beklager, men er er total grøn. :-(

Jeg henter mappen, og ligger et tilfældig sted på serveren?

Derefter når mappen ligger på serveren skriver jeg kommendoen "apt-get install samba"?

Eller skal jeg stå i mappen ex \debian\ og skrive kommandoen "apt-get install samba"?
Avatar billede cokemon Nybegynder
29. september 2005 - 14:11 #6
apt-get install samba
vil automatisk installere samba på din server
så du behøver slet ikke bruge det du har downloadet :)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
29. september 2005 - 14:13 #7
[root@selena home]# apt-get install samba
bash: apt-get: command not found
Avatar billede cokemon Nybegynder
29. september 2005 - 14:17 #8
:/
prøv
dpkg -i samba_3.0.14a-1_i386.deb
i den mappe hvor den fil ligger
Avatar billede freekyzone Nybegynder
29. september 2005 - 14:28 #9
[root@selena binary-i386]# dpkg -i samba_3.0.14a-1_i386.deb
bash: dpkg: command not found
Avatar billede freekyzone Nybegynder
29. september 2005 - 15:18 #10
Hmm... nu har jeg vist fået installeret det. Der er kommet en mappe med en håndfuld filer.

Hvad nu?

Hvordan får jeg maskinen selena til at fremkomme fra min windowsmaskine som \\selena ????
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2005 - 19:22 #11
Måske der er lidt hjælp her http://www.helgec.dk/samba.html
Avatar billede freekyzone Nybegynder
30. september 2005 - 19:05 #12
Nix.

Det er som om at filerne som skulle ligge i /etc/rc.d/init.d/
"smb" eller ligende som er filen som man med kommandoer skulle kunne stoppe og starte serveren med ikke er det....

Ved ikke lige hvad jeg evt. gør forkert...
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2005 - 19:17 #13
Det burde vel være overkommeligt at finde ud af hvor Debian gemmer "smb" der er vel en eller anden form for "Find filer"
Avatar billede freekyzone Nybegynder
30. september 2005 - 19:19 #14
jeg har MC installeret på serveren intet andet... Midnight Commander tror jeg det hedder..
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2005 - 21:25 #15
Jeg aner absolut intet om Debian, men jeg antager da at du enten kører med KDE eller Gnome så klik på på din hjemmemappe klik på pil opad når du er i roden så klik på /etc osv. Prøv evt. at indtaste kommandoen "dmesg" uden "" så kan du finde ud af om Samba starter default sammen styresystemet
Avatar billede freekyzone Nybegynder
12. november 2005 - 10:02 #16
Har prøvet alt, uden held.

Serveren var ved at bryde ned.

Så jeg har købt en Synology NAS Disk Server til ca. 1.300,-
Den er:
Ftp-,fil-,web-, photo- og backup-server.

Virkelig lækker lille fiks server - prøv den!