Avatar billede barin998dk Nybegynder
29. september 2005 - 11:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Låse eller blokere felter (Access 2000)

Vi har et problem, som består i at vi har en database (Access 2000) med flere tabeller. To af disse tabeller er en medlemsoversigt og en anden tabel er en postnummerliste.
Mellem disse to tabeller er der oprettet en én-til-mange relation og den virker også som den skal.
Det reelle problem består i, at alle data vises i en forespørgsel. Når man i denne forespørgsel indtaster postnummeret, vises bynavnet automatisk - sådan som det bør og skal. MEN hvis man ved en fejltagelse kommer til at ændre i bynavnet efterfølgende og derefter forlader den aktuelle post, så bliver bynavnet ændret - også i postnummertabellen. Det kan jeg godt se, kunne blive et problem i længden.....

Kan man på en eller anden måde sikre sig, at der ikke er nogen, som kommer til at indtaste et (forkert) bynavn - hverken i tabellen eller i forespørgslen???

På forhånd tak. :-)
Avatar billede madschristensen Nybegynder
29. september 2005 - 11:40 #1
Der er jo relativt nemt at låse det i formularvisning. Men laver dine brugere selv forespørgsler / roder i tabellen ?
Avatar billede madschristensen Nybegynder
29. september 2005 - 11:41 #2
Og hvordan er dine relationer skruet sammen ?
Avatar billede barin998dk Nybegynder
29. september 2005 - 12:02 #3
Næ, men vi sidder i en undervisningssituation, og der skal vi jo kunne det meste af det...
Men det er jo ikke en formular, men en forespørgsel
Relationerne er lavet, så de i alle andre henseender virker efter hensigten, men denne her kan vi ikke lige greje...
Avatar billede mugs Novice
29. september 2005 - 12:03 #4
Du bør ikke tillade dine brugere at have adgang til hverken tabeller eller forespørgsler. Al indtast bør foregå i en formular.
Hvis du laver en formular kan her blokere for adgangen til et eller flere felter i egenskaberne Activatet og Locked. Du kan se disse egenskaber i felternes egenskabsark under fanen data, og sætte et eller dem begge til True.

Activatet til false betyder, at markøren ikke kan "lande" i feltet
Locked til True betyder, markøren kan 2lande" i feltet, men det kan ikke ændres. Derved kan du sætte markøren i feltet og foretage en søgning.
Avatar billede mugs Novice
29. september 2005 - 12:04 #5
kommentar 12:02:42 > Du kan ikke låse / blokere felter i en forespørgsel. Der er simpelthen ikke nogen funktionalitet her der kan gøre det. Det kan du kun gøre i en formular.
Avatar billede madschristensen Nybegynder
29. september 2005 - 12:06 #6
Nej - men du kan vel skrue dine relationer sammen, således at den ikke opdaterer i postnummertabellen.
Avatar billede madschristensen Nybegynder
29. september 2005 - 12:13 #7
Nej det er noget sludder..... Hvis du vil have 3 normalform m.v. er det nok mugs løsning - så længe det er access.
Avatar billede mugs Novice
29. september 2005 - 12:19 #8
Nu er det ikke alt hvad man læser på nettet man skal tro. Men nogen sider er mere pålidelige end andre. Læs pkt. 2:

http://www.mvps.org/access/tencommandments.htm
Avatar billede barin998dk Nybegynder
29. september 2005 - 12:20 #9
OK... Jeg er med! (Vi skal jo lige lære det... ;-) ) Og hvor er det bedre at lære, end af de erfarne...

I vores tilfælde er det jo ikke "Det virkelige liv", og vi fungerer jo i denne uge både som administratorer og brugere, og det har nok forvirret os lidt.

Men jeg er med på, at al adgang foregår via formularer og rapporter. Og forklaringen om Locked og Activated var vel lige det vi skulle bruge i dette tilfælde.

Tak for hjælpen til begge to...
Avatar billede barin998dk Nybegynder
29. september 2005 - 12:25 #10
Fin omskrivning... Bedre og langt mere relevant end Moses' udgave... :-D
Avatar billede mugs Novice
29. september 2005 - 12:27 #11
Selv tak og tak for point.