Avatar billede superman001 Nybegynder
27. september 2005 - 16:38 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hjælp til udregning af skips og seneste hits

Hey guys,

Jeg har to problemer med et regneark jeg er ved at lave.
Jeg skal prøve at gøre mig så forståelig som muligt...

1)
Hvordan laver jeg en funtion der returnerer den seneste trækning, hvor et givent nummer ramte?
Jeg har prøvet med:
=MAKS(SLÅ.OP(E3;A:A;D:D);SLÅ.OP(E3;B:B;D:D);SLÅ.OP(E3;C:C;D:D))

Men den returnerer kun det rigtige resultat for det første nummer i kol. E, når jeg kopierer formlen ned til de sidste 9 numre, får jeg ikke de rigtige svar.
Jeg har også prøvet med vopslag, men kunne heller ikke få det til at virke.

Kol. A: Første udtrukne nummer (Værdi mellem 0-9)
Kol. B: Andet udtrukne nummer (Værdi mellem 0-9)
Kol. C: Tredje udtrukne nummer (Værdi mellem 0-9)
Kol. D: Trækning (Værdi fra 10000 ned til 1)
Kol. E: Søgte nummer (Værdi fra 0 ned til 9)
Kol. F: Funktion for seneste trækning, det søgte nummer ramte

2)
Hvordan tæller jeg antal gange et givent nummer ikke har ramt, siden sidste gang det ramte (skips)?

Kol. A: Trækning (Værdi fra 10000 ned til 1)
Kol. B: Første udtrukne nummer (Værdi mellem 0-9)
Kol. C: Andet udtrukne nummer (Værdi mellem 0-9)
Kol. D: Tredje udtrukne nummer (Værdi mellem 0-9)
Kol. E-K: Numrne 0 til 9. Tæller hvilke numre, der ramte i den aktuelle trækning (0: 0 hits, 1: 1 hit, 2: 2 hits, 3: 3 hits)
Kol. O-X: Numrene 0 til 9. Funktion, der tæller hvor mange gange siden, et givent nummer har ramt. Funktionen skal kopieres ned så den returnerer et tal for hver trækning.

Phew, en lang smøre, men det er vildt svært at forklare, håber I forstår det, og at I kan hjælpe...
Avatar billede superman001 Nybegynder
28. september 2005 - 08:46 #1
Ok, jeg har fundet en løsning til spg. 2...

Nogen forslag til spg. 1?
Avatar billede superman001 Nybegynder
29. september 2005 - 09:26 #2
Done!