Avatar billede slasher_x Novice
25. september 2005 - 09:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer efter samling af computer

Hej alle sammen!
Jeg er løbet ind i et besynderligt problem og mangler lidt input

Jeg har lige samlet en ny computer som består af følgende :

Abit AG8-V
Intel P4 640 3.2 Ghz 2MB L2
Chill-Innovation 450W PSU
Coolermaster Hyper 48 køler
Asus 6800 LE 256 MB
2x512 MB Geil Dual channel
160 GB Maxtor S-ATA DM10

Problemet er, at jeg godt kan starte computeren og den booter fint. Når jeg så slukker den, skal den stå og "hvile" i 15 - 20 min. uden strøm på, inden den overhovedet vil starte igen.
Hvis man trykker på start for tidligt, stå den bare og klikker! Man kan se på CPU-køleren at den lige får strøm i 1 splitsekund og så stopper den igen!

Nogen gode forslag? Er det et defekt bundkort?
Jeg er frisk på forslag!

På forhånd tak!

Mikael
Avatar billede huset Praktikant
25. september 2005 - 09:44 #1
Du har selvfølgelig kommet pasta på?

Sat det ekstra strøm stik på grafikkortet?

Sat dine RAM i de korrekte DIMMS?
Avatar billede slasher_x Novice
25. september 2005 - 10:32 #2
Der er pasta på! Der er heller ikke problemer med temps når computeren endelig kører cpu er ca. 30 grader.

Der er ikke noget ekstra strømstik på grafikkortet!

RAM sidder i DIMM 1 + 3, så de kan køre dual channel!
Avatar billede huset Praktikant
25. september 2005 - 19:39 #3
Kunne tyde på varme problem eller en defekt PSU.

Måske dit grafikkort bliver for hedt! Spinder blæseren rundt?
Avatar billede slasher_x Novice
26. september 2005 - 09:16 #4
Jeps! Blæseren på grafikkortet spinder rundt!

Det ku´ godt være et varmeproblem, men jeg har forsøgt at mærke på cpu-køler mm. og der er ikke noget der virker specielt varmt når den kører!

Jeg har desværre ikke nogen anden PSU jeg kan prøve med medmindre man kan bruge en PSU med et 20 pins ATX stik på et bundkort med 24 pins ATX stik!
Avatar billede mrrius Nybegynder
26. september 2005 - 11:08 #5
Når du skal vente så lang tid , på at kunne tænde den , så er det højest sandsynlig varme ptoblemer.
Du skriver at den kører 30 grader på cpu'en. det kan da kun være når den lige er startet op. Det er når du spille tunge 3d spil , at du skal måle temperaturen.
når du efter at have slukket computeren , og vil starte den op , kan du overhovedet få lov til at komme ind i bios? hvis ja , så skal du skynde dig ( efter nedslukning)at gå ind i bios og se temperaturen i bios...
Måske en defect strømforsyning. Strøm , har du ihvertfald nok af , så det er ikke det. det kunne evt også være harddisken. Siger harddisken hak hak eller tik tik? eller siger den bare normale harddisk lyde?
Avatar billede slasher_x Novice
26. september 2005 - 12:32 #6
Harddisken lyder normalt!
Det er uanset hvor længe den har stået tændt og hvad jeg har lavet. Jeg har endnu ikke lavet noget på computeren der stresser CPU´en. Indtil videre er det kun blevet til installation og afprøvning af office!

Det er umuligt at tænde den igen efter jeg lige har slukket. Intet på skærmen! Der kommer kortvarigt gang i blæserne som så stopper i en periode og så prøver den igen med kortvarig strøm til blæserne...

Grafikkortet er ifølge Rivatuner 47 grader på kernen og CPU´en er nu 33 grader.

Jeg har Flashet BIOS med den nyeste version 8.24
Avatar billede huset Praktikant
26. september 2005 - 12:41 #7
Tilbage med den gamle BIOS!

Tror du skal teste med en anden PSU eller andre RAM
Avatar billede slasher_x Novice
26. september 2005 - 17:20 #8
Jeg har desværre ikke nogen anden PSU jeg kan prøve med medmindre man kan bruge en PSU med et 20 pins ATX stik på et bundkort med 24 pins ATX stik! Kan man det? eller skal jeg ha´fat i en konverter?
Avatar billede slasher_x Novice
26. september 2005 - 20:56 #9
UPDATE! Jeg har netop testet PSU i en anden maskine og den fungerer upåklageligt.
Så min konklusion må være at bundkortet er defekt....
Jeg ku´ selvfølgelig lige prøve med andre RAM først.

Andre gode forslag? Jeg regner med at få byttet kortet i morgen!
Avatar billede huset Praktikant
27. september 2005 - 08:41 #10
Kommentar: slasher_x

Ja, du skal have en konverter.

RAM og bundkort er næste test område ja
Avatar billede slasher_x Novice
27. september 2005 - 20:24 #11
det var åbenbart PSU der ikke fungerede 100% optimalt, så jeg lukker nu!