Avatar billede jqrn Mester
22. september 2005 - 09:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke afsende mails fra fremmede WLAN

Jeg bruger outlook (klient) på en bærbar, koblet op via WLAN. Det virker fint hjemmefra. Når jeg så er på åbne WLANs rundt omkring, så kan jeg modtage mails, men ikke afsende. Jeg får en fejl-mail der siger "ingen af dine konti kunne sende til denne modtager". Når jeg så er hjemme og sender samme mail igen, så går det fint.

Jeg har fået en forklaring om, at jeg skal skifte udgående mailserver der svarer til den udbyder som WLAN'et er koblet op imod. For det første så kan jeg jo ikke altid vide det eller gætte hvad mailserveren hedder. For det andet, så vil det betyde at jeg sender mails fra en udbyder der ikke kender mig.

Hvordan konfigurerer jeg outlook så jeg altid kan sende?

mvh

Jørn
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. september 2005 - 09:19 #1
Nogle internet udbydere har spæret deres mail servere, så det kun er deres egne kunder der kan sende mails, via deres net.

Jeg mener at løsningen kan være at ændre den port du sender mail på.
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 10:36 #2
det gør du ved at have sin egen SMTP server på maskinen, eller ved at have en SMTP server eller udbyder i byen som er universiel, (men det koster lidt om månenden)
Avatar billede khj Nybegynder
22. september 2005 - 15:56 #3
Hvis man har sin egen SMTP server på maskinen hvor skal den så sende hen ?
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 16:27 #4
det finder den selv ud af via DNS og MX records på den DNS server som varetager DNS for det domæne du sender til (det kræver dog at der ike er lukket for port 25 udgående) er der det skal du enten opsætte en SMTP server på en lokation du kan sende til uden denne begrænsning, eller købe dig adgang til en SMTP server som har relay på en anden port end port 25.
Avatar billede jqrn Mester
26. september 2005 - 20:51 #5
det lyder umiddelbart lidt avanceret. Hvad kræver det at sætte en SMTP server op? (det er måske forklaret et sted?)
Avatar billede jqrn Mester
03. januar 2006 - 09:44 #6
som khj antyder så er det ikke nogen løsning at oprette en SMTP server. Efter hvad jeg har fundet ud af, er det kun muligt hvis man kan finde en åben mailserver - og så har jeg et enkelt sted (med TDC internet bag WLAN'et) oplevet at det virker ved at vælge TDCs mailserver.
Avatar billede screem_brille Novice
03. januar 2006 - 09:47 #7
hvad er det for noget direkte sludder!! at khj ikke ved hvordan en SMTP server kommunikerer er ikke min skyld, og heller ikke at du tror på det, men fint du kan beholder point, slut med hjælp herfra!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. januar 2006 - 09:56 #8
Løsningen er som jeg tidligere antyded at ændre porten for SMTP dokumentationen er her:

OBS! Hvis du har problemer med at afsende post gennem port 25 (f.eks. som kunde hos TDC, Stofanet eller Arrownet), kan du enten vælge at bruge din Internet-udbyders SMTP-server eller ændre portnummeret for SMTP-serveren fra 25 til 587. Vælg "Egenskaber" for din nye email-konto. Under fanebladet "Avanceret" skal du skrive "587" ved "Udgående post (SMTP)".
Avatar billede screem_brille Novice
03. januar 2006 - 10:00 #10
james_t_dk hvis man har sin egen SMTP server er problemet der ikke, da det i 99% tilfælde kun er indgående der er lukket for port 25, (og har man sin egne kan man sende ligeså snart man har internet forbindelse, det har jeg da tidligre gjort på min daværende bærbar, af netop ovenstående grund)
Avatar billede jqrn Mester
03. januar 2006 - 10:10 #11
dejligt at se at I stadig følger med i dette gamle spørgsmål, jeg havde opgivet det og valgte derfor at rydde op. Kan jeg genåbne spørgsmålet?

Der er nu ingen grund til at blive sur. Jeg har brugt en del energi på at forfølge ideen om at sætte en SMTP server op, så min konkluison hænger absolut ikke kun på khj's kommentar. Problemet er, som screem_brille også er inde på, at finde en SMTP server som kan relaye.

Ang. port-løsningen, så forstår jeg ikke hvad min internetudbyder har med sagen at gøre, da jeg jo netop skal på internettet via et fremmed (evt. offentligt) WLAN. Udklippet fra surftown tager udgangspunkt i at man har en SMTP server på sit eget domæne.

Måske har jeg formuleret spørgsmålet dårligt, i hvert fald er jeg overrasket over at det skal være så komplkiceret at løse. Der er da mange andre en mig der bruger en outlook klient fra et hotspot, også nogle der er mindre IT-kyndige, men de sender måske ikke mails?
Avatar billede screem_brille Novice
03. januar 2006 - 10:16 #12
ALLE SMTP server kan lave relay, det er faktisk umuligt at finde en der ikke kan da den så ville være ubrugelig.

Nej du kan ikke genåbne spørgsmålet, og hvis du var kørt fast undrer det mig at du ikek spørg om mere hjælp istedet for bare at lukke og beholde point selv.
Avatar billede leif Seniormester
03. januar 2006 - 10:20 #13
Der kan være flere årsager til at de kan sende mails uden at skulle gøre noget ! De kan være logget på en Exchange server, de kan bare ligge dem i udbakken og først sender når de når hjem, de bruger en Webmail klient.

Jeg har personligt lavet en mindre løsning, med et par bat filer og nogen HOSTS filer. Det gør at når jeg kommer til et TDC hotspot så dobbeltklikker jeg lige på TDC Hotspot også ved den at nu skal den sende via den SMTP server. Det er lidt snyd fordi jeg på mine POP3 konti har defineret et lokalt navn smtpsnyd, så det den gør er at skifte min HOSTS fil hvor i der står at nu skal den sende via en anden IP, den IP er SMTPserverens.

Jeg vil gerne hvis nogen vil se tricket smide det online i en ZIP fil.
Avatar billede jqrn Mester
03. januar 2006 - 10:31 #14
Jeg har åbnet et nyt, identisk spørgsmål, håber I vil bidrage der :-)

http://www.eksperten.dk/spm/676405