Avatar billede EIHP Juniormester
19. september 2005 - 21:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nemt linux for nybegynder

Nu vil jeg gerne rigtig igang med linux, da jeg er meget træt af windows ustabilitet..

så hvilket linux er det nemmeste, jeg havde suse på et tidspunkt.. men kan ik finde det gratis nogen steder mere..

har hørt om mandrake, men er det bedre eller?

hvad syntes i jeg skal vælge? Vil også gerne kunne bruge lidt af mine windows programmer, som photoshop, msn messenger, skype og worldofwarcraft.. i suse, skulle der være et program der hed wine eller sådan noget.. men fik aldrig prøvet det..
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. september 2005 - 21:38 #1
Wine findes i alle distributioner, men det er langt fra alle programmer det fungerer med. Der findes andre programmer, der kan det samme som de programmer du nævner. I stedet for Photoshop kan du bruge The Gimp, i stedet for MSN messenger findes det Kopete og Skype findes i en Linux-version. Jeg kender ikke til en Linux-version af world of warcraft desværre, men det ser ud til at kunne køre med Wine selvom det kræver en smule arbejde. Copy-paste fra denne side ser dog ud til at være nok:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Install_and_update_World_Of_Warcraft_with_wine

Jeg vil anbefale dig Mandriva (tidligere Mandrake) som kan hentes her (Det ser ud til at denne mappe er forsvundet fra klid.dk...?):
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/mandrakelinux/official/iso/10.2/i586

Suse kan eksempelvis hentes her: ftp://klid.dk/suse/i386/
Avatar billede EIHP Juniormester
19. september 2005 - 21:41 #2
kan jeg nøjes med at kun hente dvd'en af mandriva? og er brugerfladen god?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. september 2005 - 21:46 #3
Ja, du kan nøjes med at hente dvd'en hvis du har en DVD-brænder. Ellers kan du bruge CD'erne.
Jeg synes at brugerfladen er god (KDE), men den er jo den samme lige meget om du vælger SUSE eller Mandriva.
Avatar billede EIHP Juniormester
19. september 2005 - 21:48 #4
ok.. det lyder godt :) har prøvet suse pro.. den har ik nogen brugervenlig overflade
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. september 2005 - 21:58 #5
eihp: Under alle omstændigheder skal man jo lære systemet og brugerfladen at kende. Windows' brugerflade er også hamrende ulogisk og roddet opbygget, men når man har vænnet sig til at alle bruger-indstillinger eksempelvis ligger i én rode-butik i kontrolpanelet og at systemindstillingerne er spredt ud alle mulige andre steder så kan man jo også sagtens finde rundt i det.
Avatar billede EIHP Juniormester
19. september 2005 - 21:58 #6
det jo det..
Avatar billede hallelujah Nybegynder
20. september 2005 - 07:31 #7
Jeg kan også godt anbefale Mandriva. Den er ret god. Men når du nu beder om den nemmeste så vil jeg mene at det er Linspire - som også har den pæneste brugerflade. Man kan finde en gratis "coupon code" via google så du kan downloade det gratis og bruge det. Hvis man skal bruge deres nemme måde at installere programmer på koster det dog penge. Ellers kan du bruge apt get ligesom i Debian (hvilket er en tekstbaseret - men også forholdsvis nem måde at installere programmer på). Men det hele er meget overskueligt for en begynder og man skal ikke til at finde ud af alt sådan noget med programmer, for der er ikke installeret 5 forskellige programmer - til at starte med - som kan det sammen, men der er kun 1 af hver slags program så det er til at overskue - som begynder. Installationen er også den nemmeste der findes. Der er ganske få klik og det hele er installeret på ca. 10 minutter, inkl. openoffice, messenger, browser, e-mail-klient, nogle spil osv.