Avatar billede jcr Nybegynder
18. september 2005 - 17:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

ip telefoni + ip telefax

Vi er en lille virksomhed som benytter tele danmark via grovfoderkoncernen DLG som telefoniudbyder. Men p.g.a. af de alt for høje takster er vi begyndt at se os om efter alternative muligheder og er derfor falder over ip-telefoni begrebet. Har dog absolut intet forstand på hvilke muligheder dette giver og hvad der kræves.
Til daglig benytter vi hovedsaglig stationær telefon samt fax og lidt mobil.
Jeg beder derfor om hjælp til en let og dyb forståelig forklaring og gerne med henvisningslink, således at vi uden tøven på hænderne tør skifte over til en bedre løsning.

Takker!
Avatar billede jcr Nybegynder
18. september 2005 - 17:31 #1
Fandt denne her forklaring.
Avatar billede jcr Nybegynder
18. september 2005 - 17:32 #2
Avatar billede langbein Nybegynder
29. september 2005 - 23:15 #3
Det finnes intil videre egentlig veldig mange teknologier og måter å gjøre dette på. For noen iptelefon linjer så kan det være et problem med fax. For andre ikke. I noen tilfeller så hånterer det bredbåndsutstyret man har iptelefoni uten problemer. I andre tilfeller så fungerer det mindre bra.

Den første forutsetning det er at man har en tilstrekkelig utgående hastighet. Har testet iptelefon med bare 128 Kbps men det har ikke fungert særlig bra. 256 Kbps bør være minimum for en linje. Helst så bør man vel ha 500 Kbps for en enkelt ip telefon linje og noe mer for flere linjer. (Dersom man surfer og bruker internett ved siden av.)

Teknologien er ennå litt ny slik at man ikke har noen garanti for at det går bra. Man bør således implementere ip telefoni ved å kjøre de gamle telefonlinjene og ip telefoni ved siden av hverandre i en periode, og så legge trafikken gradvis over mot ip telefoni.

Her i norge så er det så godt som ingen ting å spare ved å ringe mobiltelefoner fra ip telefon. Til faste telefoner så er det en hel del billigere.

Man kan bruke en softtelefon på PC, en "adapter" for tilkopling av vanlig telefon, eller et telefonaparat for ip telefoni. Synes selv at adapterne fungerer best.

Anbefaling: Kjøp inn en en ip telefon linje med adapter fra en av de store leverandørene i Danmark og og begynn å bruk den ved siden av de eksisterende telefonlinjene for å se hvordan dette fungerer. Går dette bra så kan man bygge ut trinn for trinn mens man reduserer bruken av den konvensjonelle teknologien. Det kan godt være at man må skifte ut router eller bredbåndsutstyr for at dette skal kunne fungere.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. september 2005 - 23:26 #4
Bruker denne her i norge, med adapter. Denne fungerer helt fint også for telefax:
http://www.telio.no/

Bruker også denne, men har ikke testet den med telefax:
http://www.televoip.no/

Det finnes helt sikkert tilsvarende produkter i Danmark, men jeg vet ikke navnet på dem.

Som web basert telefon "til å ta med seg" så holder jeg Skype for å være best. Her må man ringe via PC. http://www.skype.com/ I danmark så kan man også få inngående nummer til Skype. Det som er spesielt bra med Skype, det er at den stiller meget små krav til bredbåndsutstyret, samtidig som det er enkelt og billig å komme i gang.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. september 2005 - 23:34 #5
Fra google.dk:
Denne ser da bra ut: http://www.goip.dk/
En til ser jeg: https://www.telefin.dk/main/
Avatar billede dechlis Nybegynder
14. september 2006 - 12:31 #6
Hej
Jeg er ikke helt enig med langbein i at man skal lave en grad vis overgang, dette er ikke nødvendig, hvis man får lavet det helt rigtig.

Det som i skal se på, er om det er en besparelse i er på udkig efter eller om der er nogle fuktioner som i mangler i den daglige drift??? så som køfunktioner, velkomst hilsen OSV.

Jeg kan se at dette indlæg er lidt gammel og sidden da er der sket rigtig meget, så kvaliteten er i dag helt i top. JEg arbejder selv med IP til daglig og kan kun sige at det fungere.