Avatar billede mangelviden Nybegynder
18. september 2005 - 15:04 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

afinstallation af grafikkort

Kære experter

Jeg skal installere nyt grafikkort på en ældre pc’er.
Men først skal jeg afinstallere det gamle grafikkort, et Voodoo 3. Jeg har fået at vide, at netop Voodoo 3 kortene kunne være vanskelige at afinstallere.
Spørgsmålet er nu; hvordan foretager jeg en rigtig og fuldstændig afinstallation af det gamle Voodoo 3 kort?
Jeg tænkte, at dette kunne gøres via kontrolpanelet, men er nu ikke længere så sikker i min sag, idet jeg ikke kan se grafikkortet anført i kontrolpanelet under tilføj/fjern.
Er der noget, der har en ”step-by-step” vejledning til, hvordan jeg afinstallerer det gamle grafikkort?

Med venlig hilsen, Mangelviden.
Avatar billede hpo Nybegynder
18. september 2005 - 15:12 #1
Hej Mangelviden.

Jeg ville gøre sådan her (lidt afhængig af styresystem):

1. gå i kontrolpanel under enhedhåndtering
2. find skærmkort, eller videokort, eller noget i den retning. (ved godt du skriver du ikke kan finde det, men det skal altså være der)
3. klik på fjern kort (højreklik på enhed)

4. sluk computeren
5. fjerne grafikkortet og sæt det nye i
6. boot op, og lad windows(?) selv finde det nye kort, og hav den medfølgende cd med drivere klar, når windows skal installere kortet.

VH
HPO
Avatar billede hpo Nybegynder
19. september 2005 - 16:08 #2
Hej Mangelviden.

Kan du få det til at virke? Skriv eventuelt hvilket OS der er installeret på PC'en - det gør det lidt lettere at skrive hvad du præcist skal gøre.

/hpo
Avatar billede mangelviden Nybegynder
20. september 2005 - 21:37 #3
Hej Hpo.

Tak for dit hurtige retursvar og undskyld mit sene ditto.

Er løbet ind i noget overarbejde (på arbejdet, altså) og har derfor ikke haft mulighed for at følge op på dit forslag, men vil gøre det såsnart muligheden viser sig, forhåbentlig i weekenden.

Supplerende kan jeg oplyse, at jeg har XP, med service pack 2.

I kontrolpanet kan jeg, jf. det allerede skrevne intet finde, men kan godt i Kontrolpanel, system, hardware og sidst enhedshåndtering. Det er den sti du mener, ikk'?
Der kan jeg godt se muligheden for at fjerne kortet. Jeg havde bare regnet med at finde muligheden for afinstalleringen, som jeg indledningsvis har beskret i mit spørgsmål.
Som sagt, jeg vil vende tilbage, når jeg har fulgt din vejledning.

PS. Skal jeg på noget tidspunkt søge efter eventuelle rester af Voodoo kortet i registreringsdatabasen eller ej?

Med venlig hilsen, Mangelviden
Avatar billede hpo Nybegynder
21. september 2005 - 19:49 #4
Hvis du fjerner hardwaren under enhedshåndtering, er det tilstrækkeligt. Jeg skal ikke kunne sige om du har fjernet al information om at du har haft et voodoo3 kort installeret fra computeren. Men hvis du fjerner kortet i enhedshåndtering, slukker du bare PC'en og skifter kortet, og starter op igen. Win vil starte op med en standard VGA driver, som du erstatter med den der ligger på den CD der fulgte med dit grafikkort (alternativt skal du nok hente den på nettet, på producentens hjemmeside).

Skriv endelig hvis jeg kan hjælpe med mere:)

/hpo
Avatar billede hpo Nybegynder
22. september 2005 - 08:37 #5
lægger lige et svar, hvis nu du er helt tilfreds med ovenstående løsning.

/hpo
Avatar billede mangelviden Nybegynder
25. september 2005 - 19:16 #6
Hej igen

Så lykkedes det indledningsvis at afinstallere Voodoo kortet, jf. din anvisning. (Du skal nok få point, men du skal arbejde lidt mere for dem..

Det ny-installerede kort hedder Radeon 9250, og er på 128 MB…
Meeeeeeen der er noget, jeg ikke helt er med på…

Går jeg ind og ser i ”Egenskaber for skærm”, under fanebladet ”Indstillinger” er det som om, der vises 2 skærmkort, den primære hedder
1. Plug & Play-skærm på RADEON 9250, den anden (ikke aktive/sekundære) hedder
2.(Standartskærm) på RADEON 9250-secondary

Jeg har indstillet den nr. 1 anførte med følgende værdier; Skærmopløsning;1024 gange 768 pixel og Farvekvalitet; Højest(32 Bit)

Klikker jeg på Avanceret (fortsat under samme faneblad) og dernæst på fanebladet ”skærm”, fremgår at Skærmens opdateringshastighed max kan være 85 Hertz i denne tilstand (altså med ovennævnte anførte ”Indstillinger”.

Det er f…… da ikke meget at råbe hurra for, det var det, som det gamle Voodoo3 kort også kunne!!
Ergo er der noget jeg har installeret forkert eller også kunne jeg ha’ sparet 400 dask… Havde forventet, at den kunne køre mindst 100 Hz i med anførte indstillinger!!
Skal jeg eventult nøjes med 16-bit farver (hvor mange er det)?.
Ser jeg under Enhedshåndtering, ses under skærmkort 2 stk. kort; øverst Radeon 9250, nederst radeon 9250-secondary.

Jeg prøvede at deaktive den øverste, og genstartede for at se, hvad der skete. Ikke en bønne, startede op med standart-driver og jeg kunne ikke aktive den secundære skærm..

Hvordan aktiverer jeg den sekundære skærm?? Kan den ”mere” en den primære? Kan det ha’ noget med min skærm at gøre. Det er en almindelig 15” skærm? Kan ikke forestille mig det, men man ved jo aldrig..

Jf. ”Diagnosticering (Star, kør, dxdiag) under fanebladet ”Skærm” ses kortet umiddelbart installeret korrekt..

Prøvede at finde ny driver – jf. forhandleren skulle der være en – men er ikke lige sikker på, hvor jeg finder den. Prøvede ati’s hjemme side klikkede jeg ind på Drivers & Software, dernæst Windows XP drivers and Software, dernæst Radeon og så ophørte logiken.. .Der er  noget der hedder Catlyst 5.9 Windows XP – Driver download…..på jeg ved ikke hvor mange MB (og jeg har kun 56K modem.. En driver kan vil ikke fylde så pokkers meget eller hva’??

Med venlig hilsen, Mangelviden
Avatar billede hpo Nybegynder
26. september 2005 - 17:42 #7
he he... det lyder sgu' da ikke så godt.

hvilken skærm har du ? Det kan jo være den, der sætter begrænsningen.

/hpo
Avatar billede mangelviden Nybegynder
26. september 2005 - 20:14 #8
Hej igen HPO

En gammel skodskærm "DeluxScan 5870, 15"... i farver endda!. Spøg til side.

Uden at gøre mig klog på EDB, mener jeg at have konstateret nogle "uregelmæssighe-der".
Da jeg forleden havde installeret det nye kort og havde startet computeren op igen besluttede jeg mig for at prøve det af. Jeg åbnede nogle tilfældige menuer og herunder tog jeg "fat" i et lille aktivt vindue. Jeg holdt musetasten nede (holdt vinduet fast) og trak rundt med det lille vindue for at se, om grafikkortet kunne følge med... ikke ligefrem en videnskabeligt test, men det gik op for mig, at noget var gået i ged.
Svært at beskrive, hvad der skete, men det lille vindue ændrede facon, forsvandt delvist, ligesom knapperne (minimer, maksimer og luk) pludselig stod "dobbelt". Den ene gang fik computeren i sort med et hug, og startede op igen. Det er da en konflikt, der vil noget...
Skal jeg pprøve at af-/geninstallere kortet igen?

Mvh, Mangelviden
Avatar billede hpo Nybegynder
26. september 2005 - 20:36 #9
Hej MV

Det kan altså stadig godt være skærmen, der er flaskehalsen mht. opdateringsfrekvens.... det er jeg næsten sikker på at det er, hvis det er en ældre 15". Jeg kan ikke lige finde producentens hjemmeside for specs på skærmen, men hvis du stadig har manualen, kan det være der står noget i den om max. opdateringsfrekvens.

Ang. vinduet du trækker rundt på skærmen, så kan denne "fejl" skyldes mange andre ting:(
Kender du de øvrige specs på din computer? Jeg tænker i sær på processor-hastighed og hvor meget RAM du har. Jeg tænker lidt, at når du har haft et voodoo-kort i, så kan det være at du har en processor af ældre dato, og at du måske kører med windows XP, som kræver ret meget RAM for at køre ordentligt. Er dette ikke til stede, vil du "stresse" processoren meget. Er der ikke den store processorkraft til stede, vil computeren virke langsom :(

Jeg tror du ville ha' fået en fejl, hvis ikke grafikkortet er installeret korrekt. Hvis du kan se kærmkortet under kontrolpanel/enhedshåndtering virker det fint til kontorbrug, og med det mener jeg bla. at din trækken-vinduet-hurtigt-rundt-test burde beståes. Det var en anden sag, hvis spil mv. kørte langsomt. SÅ kunne det være et driver-spørgsmål.

Men som sagt: hvis du har en OK cpu og godt med RAM, skal du kunne trække rundt med vinduer som det passer dig.

VH
hpo
Avatar billede mangelviden Nybegynder
26. september 2005 - 21:11 #10
Hej igen.

Jeg har AMD Athlon xp1700+ processor (1,46 Ghz) og 256 MB ram. Ikke alverden, men alligevel. Troede at grafikkort med egen processor netop aflastede computerens cpu? Derfor kommer det meget bag på mig, at grafikkortet ikke fungerer.

Mvh MV
Avatar billede hpo Nybegynder
27. september 2005 - 08:45 #11
CPU og ram er OK. Det er ikke her problemet ligger. Du har også ret mht. grafikkort og aflastning, men der skal alligevel være nogle ressourcer til rådighed for at windows fungerer optimalt - og det burde det hos dig.

Men der kan være mange årsager til at windows kører "dårligt". Jeg har ikke sindsygt meget forstand på hvad det kan være, men virus kan være en mulighed. Har du mulighed for at udelukke dette? Kender du til "Hijack log" ? Det kan være du skal oprette et nyt spørgsmål vedr. performance på din PC, for at få tiltrukket eksperter på dette område.

VH
HPO
Avatar billede mangelviden Nybegynder
28. september 2005 - 19:20 #12
Hej HPO!

Jeg mener at kunne udelukke virus med sikkerhed, da jeg har 2 forskellige ajourførte antivirus-programmer.
Hentede et program: everesthome200, som fandt ud af nedenfor anførte værdier (kun de mest relevante er medtaget).

Beskrivelse    Værdi
PC
Operativ System    Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack    Service Pack 2
DirectX    4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Motherboard
CPU Type    AMD Athlon XP, 1466 MHz (11 x 133) 1700+
Motherboard Navn    ECS K7S5A  (5 PCI, 1 AGP, 1 AMR, 2 SDR DIMM, 2 DDR DIMM, Audio)
Motherboard Chipset    SiS 735
System Hukommelse    256 MB  (PC2100 DDR SDRAM)
BIOS Type    AMI (12/15/01)

Grafikkort
Grafikkort    RADEON 9250 - Secondary  (128 MB)
Grafikkort    RADEON 9250  (128 MB)
3D Acclerator    ATI Radeon 9250 (RV280)
Skærm    Hyundai DeluxScan 5870B  (83413102)
Skærm Egenskaber
Skærm ID    HEI587B
Produktions Dato    Uge 34 / 1998
Serie Nummer    83413102
Max. Synligt Display    28 cm x 21 cm (13.8")
Billed Forhold    4:3
Horisontal Frekvens    30 - 70 kHz
Vertikal Frekvens    50 - 150 Hz
Maksimum Opløsning    1280 x 1024
Gamma    2.00
DPMS Mode Understøttelse    Standby, Suspend, Active-Off

Understøttede Grafik Tilstande
640 x 480    135 Hz
800 x 600    110 Hz
1024 x 768    85 Hz
1152 x 864    75 Hz
1280 x 1024    65 Hz

Har prøvet at gen-installere drivere til bundkort og vil prøve at genistallere grafikkortet, for at se om noget af det hjælper.
Som du kan se opløsningen max 1024 x 768 med 85 Hz på min skærm, altså en begrænsning, som du nævner.
Jeg synes bare ikke det helt forklarer, hvorfor det gamle voodoo kort på 12-16 MB Ram kunne afvikle samme ”stress-test” med samme opløsning i forhold til det nye grafikkort på 128 MB. Der er noget, der ikke spiller!!!

Men du har hjulpet mig godt med min oprindelige spørsmål, så læg venlist et svar så du kan få dine efterhåndet meget velfortjente point!!

Mange tak for hjælpen,

Mvh
MV
Avatar billede hpo Nybegynder
29. september 2005 - 11:41 #13
22/09-2005 08:37:35 var et svar.

MB på grafikkortet har ingen betydning for opdateringsfrekvensen - det har noget at gøre med hvor godt grafikkortet håndterer store opløsninger med mange farver. www.tomshardware.com har en ret god artikkel om dette emne - jeg kan finde den frem til dig, hvis du vil læse mere om det.

Men egentlig er en opdateringsfrekvens på 85 Hz vel også ganske OK ? Jeg tror du skal bruge skærmen længe, før du mærker en effekt på øjnene. Noget andet var, hvis alternativet var 65Hz - der er en mærkbar forskel, synes jeg.

Men hermed endnu et svar, og håber du får bedre udbytte af dit nye grafikkort.

/hpo