Avatar billede snowcat Nybegynder
18. september 2005 - 00:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Boot over netværk(200)

Hej jeg står med et problem som jeg håber nogen kunne hjælpe mig med, jeg har min XP maskine, og min bærbar uden CDrom drev og floppydisk drev, så derfor vil jeg gerne have min bærbar booter over netværk til min XP maskine og finder OS installationen der.

På forhånd tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. september 2005 - 01:00 #1
Her er en artikel der beskriver hele forløbet.

http://www.hytekcomputer.com/Articles/XPInstall/1.shtml

Selvom han skriver at du skal have et diskette drev, så beskriver han også hvordan du kan omgå dette problem og klare dig uden
Avatar billede snowcat Nybegynder
18. september 2005 - 02:03 #2
Efter jeg har lavet min winnt.sif fil og gemt på min HDD så ved jeg ikke hvordan jeg skal gøre for at få bærbaren til at finde den?
Avatar billede halifax Nybegynder
18. september 2005 - 03:16 #3
Hmmm. . . .  ja, jeg forstår heller ikke bufferzones svar, for som guiden der henvises til siger (page 2) "For now, we are going to choose the “Windows Unattended Installation” option."

Der beskrives slet ikke (også page 2)
"Remote Installation Services (RIS) - Enables you to perform a clean installation of Windows XP Professional on multiple computers throughout a network. You can simultaneously deploy the operating system on multiple clients from one or more remote locations."

Mon ikke det kræver en server løsning?? Efter en Google søgning fundet bl.a. denne "RIS Installations of Windows XP Professional"
http://www.mcmcse.com/microsoft/guides/ris.shtml

- Eftersom du hverken har cd-rom- eller floppy drev på den bærbare, kan jeg ike se, hvordan det er muligt at installere et OS på den.
Da du ikke har noget system at boote den bærbare på (går ud fra den er tom) kan jeg ikke rigtig se, hvordan du får etableret noget netværk mellem den og din XP maskine?! - Måske andre kloge hoveder véd bedre.
Grundet mangel på floppy kan der ej heller lægges noget DOS netværk på den, fx. FastLynx.

Eneste mulighed jeg umiddelbart kan komme på er at tage disken ud af den bærbare og tilslutte den til din stationære XP maksine. Kræver et 2.5" til 3.5" IDE adapter kabel. Opret en mindre partition på den og formatere den. Kopiere indholdet af XP cd'en over på disken, flytte den tilbage i den bærbare, boote op og starte installationen med winnt.exe fra i386 mappen.

Det lyder lidt bøvlet - og er ikke noget jeg har erfaring med.  :)
Avatar billede screem_brille Novice
18. september 2005 - 08:28 #4
halifax, bufferzone´s svar er nu korrekt, der spørges om hvordan man booter over et netværk, og det kræver som minimum en dhcp server, en tftp server (som leverer selve filerne til installationen), et netkort med PXE (så den kan boote fra netkortet) diskette drevet med winnt.sif, kan udelades ved at placere filen i I386 mappen istedet for (men mener den så skal hedde noget andet end sig til sidst, men det beskriver setup manager. (og ja der skal bruges 2 maskiner, hvilket jo siger sig selv hvis man vil boote fra et netværk, filerne skal jo komme fra et eller andet sted)
Avatar billede snowcat Nybegynder
18. september 2005 - 12:14 #5
Hvor finder jeg et program så jeg sætter min computer op som DHCP server?
Avatar billede screem_brille Novice
18. september 2005 - 12:49 #6
kort fortalt, det er IKKE en nem løsning medmindre du allerede kører enten en windows server version, eller linux, det andet glem det, inden du har købt programmer med de funktioner du skal bruge, og sat det op så det spiller, har du brugt flere penge og tid, end det ville have kostet at købe e 2.5" -> 3.5" konverter, eller en ekstern USB boks til 2.5" diske.
Avatar billede halifax Nybegynder
18. september 2005 - 13:28 #7
Mener nu stadig bufferzones indlæg ikke er svar på en RIS installation, men en udmærket guide til at lave en unattended installation. Bem. fra screem_brille om server og krav til netkort med PXE m.m. er allerede nævnt i mit tidligere link.
Ser ud til vi er enige i at føre installationsfilerne over v.hj.a. en 2.5 til 3.5 konverter. Eller en ekstern usb boks, som det eneste nye der er føjet til af oplysninger.

snowcat hvordan er du kommet afsted med at have en bærbar uden hverken floppy eller cd-rom drev. Det giver dig godt nok nogle problemer med at få et OS lagt på den.  :)
Avatar billede screem_brille Novice
18. september 2005 - 14:06 #8
halifax er sikekr på der er mulighed for et eksternt floppy / cdrom drev, havde selv en subnote book fra fujitsu på et tidspunkt, den var skrællet for alt hvad der hed vægt *G* (og kom pre installeret, men senere blev det via afmontering af hd, for på den måde at klare det)
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 03:28 #9
kunne man forvente noget feedback i dine andre åbne spørgsmål ?
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 12:42 #10
brug for mere hjælp ?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 00:34 #11
brug for mere hjælp ?